Gissar att min granne spanade in denna tråden igår, frugan fick nämligen ett helt random tack sms för att vi inte har någon hysterisk julbelysning :)
Husfasad med diskret vit julbelysning på takkant och garage, mörk kvällsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild tagen från grannens vy. (Simsbelysningen ser absolut inte rättvis ut på bilden)

Personligen så avskyr jag all form av kulörta julbelysningar, speciellt de blinkande varianterna. Är så ojuligt det kan bli. Uppenbarligen delar vår närmsta granne samma åsikt då de också har vit julbelysning lagom mycket.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ska man nu eskalera konflikten så varför inte göra det ordentligt? Jag föreslår något liknande denna. :cool: Budskapet kommer garanterat att nå fram!

[bild]
Lägg till en sån där så kommer förhandlingarna gå som smort :rofl:
 
  • Projektor som lyser upp Bat-Signal på molnig himmel under natten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
B breakman skrev:
Villaägarna har skrivit en lite artikel i ämnet, kort sammanfattat så är det en uppförsbacke om man tycker att grannar har störande julbelysning.

[länk]
Det ante mig! Skönt att sunt förnuft får råda ibland.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Annalinda77 Annalinda77 skrev:
Hej våran granne har varje år blinkande ljus runt sitt hustak som lyser upp hela vårt vardagsrum på kvällar/nätter.
Inte så trevligt då vi sitter ofta där men tyvärr mindre när dom tänder det ljuset. Vi bor väldigt nära varandra ca 3 meter mellan husen.
Har försökt prata med dom men får bara spydiga kommentarer tbx.
VAD ska man göra??
Kontra med och sätt upp en rejäl ytterbelysning i form av bygglampa som lyser upp deras tillvaro helst mot sovrumsfönstret eller liknande
 
Man kan anmäla störande belysning, det är inte ok att plåga sin omgivning hur som helst. Och om din husläkare skriver intyg om att den vidriga belysningen drabbar din eller någon annan i familjens hälsa negativt är det ingen nackdel.
https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/juridik/artiklar/storande-julbelysning/

Annalinda77 Annalinda77 skrev:
Hej våran granne har varje år blinkande ljus runt sitt hustak som lyser upp hela vårt vardagsrum på kvällar/nätter.
Inte så trevligt då vi sitter ofta där men tyvärr mindre när dom tänder det ljuset. Vi bor väldigt nära varandra ca 3 meter mellan husen.
Har försökt prata med dom men får bara spydiga kommentarer tbx.
VAD ska man göra??
 
M MetteKson skrev:
Nu vet vi inte hela bakgrunden i de fall du refererar till i din kommun. Det framkommer inte heller hur handläggningen av din kommuns ärenden gått till eller vem som initierat dem. Det vore intressant att veta.

En ”vanlig” julbelysning brukar inte ses som ljusanläggning och kräva bygglov. Den får vara av lite större dignitet och påverka omgivningen i större skala. Därmed inte sagt att en privatpersons julbelysning kan vara störning och påfrestning för någon annan. Med tanke på den snabba handläggningen kan jag tänka mig ett senario som förekommit i min kommun.
En granne vänder sig till bygg/miljökontoret och klagar. Handläggaren slår en signal till den berörda och förklarar att det kommit in en anmälan. Redan där brukar ”den anklagade” utan större argumentation göra en ändring. Många anser kommunens ord ”väger tyngre” än grannens och väljer att kompromissa. Alla nöjda, även handläggaren som kan avsluta ärendet och slipper lägga tid (och skattepengar) på en massa pappersarbete och föreläggande för en sak som ändå är borta i januari.

Det ska tilläggas att om någon ljusanordning innebär fara för människors liv och hälsa måste kommunen givetvis agera.
Antagligen stämmer din beskrivning av ärendet även om jag inte har full insyn i ärendena. Det jag ville trycka på är dock att lagstiftningen finns på plats och möjliggör för kommunen att agera om dom vill.
Hur ett eventuellt utfall skulle bli i en domstol är dock omöjligt att säga då någon liknande fråga aldrig prövats vad jag kan finna.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Man kan anmäla störande belysning, det är inte ok att plåga sin omgivning hur som helst. Och om din husläkare skriver intyg om att den vidriga belysningen drabbar din eller någon annan i familjens hälsa negativt är det ingen nackdel.
[länk]
Är

Jag vill bara påpeka hälsorisken att blinkande ljus, starka eller inte, kan påverka hjärnans nervceller och framkalla epilepsianfall.
Vill grannen vara orsak till detta? Och kanske i förlängningen få ett ”framkallande av fara” på halsen...
 
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
N
Varför bor äns ts i ett samhälle när hen ej klarar av folk?

Är ts olycklig ?

Julpynt gör så att man mår bättre.

Stackars omgivning som behöver beblanda sig med en så olycklig individ som ts.
 
  • Arg
northernlight65 och 1 till
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Varför bor äns ts i ett samhälle när hen ej klarar av folk?

Är ts olycklig ?

Julpynt gör så att man mår bättre.

Stackars omgivning som behöver beblanda sig med en så olycklig individ som ts.
Olycklig? Klarar inte av folk...? Han har ställt en fråga som var och en som störs av störiga grannar kan känna sig bekant med. Psykedeliska ljuseffekter - vad har det med julen att göra? Och vad är det som får EPA-psykologer med skrivklåda att släppa sig på den här tråden? Julpynt? Har Du ens läst vad TS beskrivit om det sk julpyntet...?
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Varför bor äns ts i ett samhälle när hen ej klarar av folk?

Är ts olycklig ?

Julpynt gör så att man mår bättre.



Stackars omgivning som behöver beblanda sig med en så olycklig individ som ts.
Har stött på dig i ett antal trådar, du är ofta spydig och otrevlig utan att bidra med ngt av värde, du ska nog tagga ned lite..
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Nybergzzz - är det Pelle? Legenden?
 
N Nybergzzz skrev:
Varför bor äns ts i ett samhälle när hen ej klarar av folk?

Är ts olycklig ?

Julpynt gör så att man mår bättre.

Stackars omgivning som behöver beblanda sig med en så olycklig individ som ts.

Klarar av folk är väll en sak, att grannar smyckar ut sina hus, buskar, träd, garage, lekstugor och allt annat på tomten räven annan sak
 
Annalinda77 Annalinda77 skrev:
Hej våran granne har varje år blinkande ljus runt sitt hustak som lyser upp hela vårt vardagsrum på kvällar/nätter.
Inte så trevligt då vi sitter ofta där men tyvärr mindre när dom tänder det ljuset. Vi bor väldigt nära varandra ca 3 meter mellan husen.
Har försökt prata med dom men får bara spydiga kommentarer tbx.
VAD ska man göra??
Klipp sladden.
 
S seniorkonsult skrev:
Inlägg #41!
"Efterlysa" blev plötsligt ett litet skojigt ord
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.