Tack ! Nådde du acceptabla förbrukningstal vid växling mot grundvatten ?

Chr3 Chr3 skrev:
Jag anlitade Thenanders rör i Borlänge för att borra och installera en Thermia-pump.
Jag valde den största pump de hade för att alla skulle kunna bada/duscha varmt utan problem, vi provade att göra det för att se hur lång tid det skulle ta innan varmvattnet tog slut -det gjorde det inte fast sex personer duschade/badade både länge och väl, två duschar användes samtidigt och tonåringarna stängde som vanligt inte av vattnet när de skulle tvåla in sig. Klart imponerande pump som tickat på prickfritt i fyra år tills jag nyligen sålde det huset

du får rotavdrag på arbetet vid borrning/installation
 
Gjorde det, blir nog en sådan

K karlmb skrev:
Bra att sätta egen loggning på alla viktiga mätställen.
Googla Logger 2020.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nissens
M Villa Minkhe skrev:
Gjorde det, blir nog en sådan
Hur har det gått för dig? :)
 
E elmont skrev:
En cirkpump för brine drar kanske 100Watt när den går och en grundvattenpump 6 - 700 Watt. Så det kostar ca 0,5 :-/driftstimme och 5000 timmar/år är väl inte så fel gissat. det ger en driftskostnad på ca 3000:-/år.
Andra kostnader som tillkommer vid grundvattenpump är en värmeväxlare av lite större modell för några tusenlappar och den behöver troligen rengöras med 5-10 års mellanrum.
Så även jag tror att det i slutändan går ungefär jämt upp.
Tänkte bara återkoppla här ang drivkostnader.
Min djuphålspump för kylsystem/frikyla drar 90-110W vid lägsta varvtal 30Hz som ger 50l/min (3000l/h). Då har jag en kralliga värmeväxlare samt PEM 40 hela vägen för att hålla ner mottrycken.
Det är precis samma princip som grumdvattenvärme.
Om man får 6-700W då har man gjort rejäl groda vid dimensionering och installation.
 
Redigerat:
Och då är det inte en pump som cirkulerar brine i ett slutet system? Dom drar ju betydligt mindre ström.
 
Nej jag har ett öppet system med två brunnar, en 370W djuphålspump, frekvensomriktare samt värmeväxlare. Finns 250W pumpar också. Vet inte vad förbrukning blir på en sådan vid min flöde för primären.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.