P Pin skrev:
På kartan är det en väg på andra sidan tomten. Och på flygfotot en bil parkerad mitt på tomten.
Där bilen står är uppställningsplatsen
 
M Manfreds skrev:
Jag tror faktiskt att du behöver vara lite tydligare. Du säger nu att mäklaren har presenterat förrättningskartan med er fastighet markerad (runt hela tomten). Så mäklaren har presenterat en korrekt karta, korrekt markerad, är det korrekt uppfattat?
Ja
 
M Maggis51 skrev:
Där bilen står är uppställningsplatsen
På flygfotot står en bil alldeles invid huset. det är inte utanför tomten på den parkering som diskuterats i tråden.
 
M Maggis51 skrev:
Vet du beteckning på den domen?
Tror att du blandar ihop mitt inlägg med någon annans, har inte skrivit om någon dom.

Mvh
 
M Maggis51 skrev:
Ja
" mäklaren har presenterat förrättningskartan med er fastighet markerad (runt hela tomten)"

har jag missat nåt, men var det inte så att på den kartan var vägen inte utritad?
Dvs det grönområde som skall ligga mellan er tomt och vägen fanns inte med?
 
SarB
L larka742 skrev:
" mäklaren har presenterat förrättningskartan med er fastighet markerad (runt hela tomten)"

har jag missat nåt, men var det inte så att på den kartan var vägen inte utritad?
Dvs det grönområde som skall ligga mellan er tomt och vägen fanns inte med?
Som jag fattat det använde mäklaren förrättningskartan men ritade in extra.
 
M Maggis51 skrev:
Ja
Även mäklaren uppfattade det som att det var korrekt som säljaren uppgett
 
Kan du inte fota av kartan som var med i prospektet? Det är svårt att förstå vad som verkligen sades annars.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Kartan verkar vara borta...
 
Ja, då blir det ju svårt. Inte ens säkert att TS minns rätt. Går ju att kolla med mäklaren, han/hon kanske har en kopia.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S
M Maggis51 skrev:
jag Köpte ett fritidshus för 6 år sedan, vi har nu fått reda på, att staket, friggebod samt grusad biluppställningsplats ligger utanför, vad vi tagit för givet, tomtgräns. Staket omgärdade fastigheten och vi kunde inte se något konstigt på kartan, inte heller mäklaren upptäckte att det var fel. Nedanför staketet är det ett dike och sen kommer vägen. Vi känner oss mycket lurade och vet inte, om det är lönt att kontakta en jurist för att ev kunna påtala att detta var ett dolt fel, friggebod, biluppställning samt staket är upptagna i objektbeskrivningen och tomtytan är exakt uppgiven, det är bara detta med att väsentliga delar ligger utanför.
Det är för jäkligt tycker jag. Sådant här ska inte en säljare komma undan med. "Inte visste var gränserna går". Friskriver sig ansvar. Jag har sagt der förr. Den som säljer ska ha det fulla ansvaret att visa rättvisande dokument och en fullständig besiktning av fastigheten, givetvis inklusive en gällande tomtkarta med alla gränser korrekt satta.
Dessutom ska mäklaren ha ett ansvar att se till att kunden lämnar fram med verkligheten överensstämmande dokument. Det är konstigt att köparen ska vara både byggingenjör och lantmätare för att vara säker på vad han står inför. Det ska vara lika självklart med en fullvärdig varudeklaration på fastigheter likväl som på byxor. Ett par byxor renderar ett mycket bättre konsumentskydd än fastighetsköp. Detta är hårresande med tanke på de priser som råder och hur mycket elände ett "sminkat gristryne" kan orsaka. Jag anser att det usla system vi har idag där säljaren kan begära idiotpriser beroende på läge i princip inte har ett ansvar för att objektet stämmer med verkligheten. Får uppfattningen att det är en del strul med gränser och byggen för nära dessa m.m.
 
S Stego1 skrev:
Ett par byxor renderar ett mycket bättre konsumentskydd än fastighetsköp.
Det är för att det inte finns någon näringsidkare eller konsument i fastighetsköp.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
SarB
S Stego1 skrev:
Det är för jäkligt tycker jag. Sådant här ska inte en säljare komma undan med. "Inte visste var gränserna går". Friskriver sig ansvar. Jag har sagt der förr. Den som säljer ska ha det fulla ansvaret att visa rättvisande dokument och en fullständig besiktning av fastigheten, givetvis inklusive en gällande tomtkarta med alla gränser korrekt satta.
Dessutom ska mäklaren ha ett ansvar att se till att kunden lämnar fram med verkligheten överensstämmande dokument. Det är konstigt att köparen ska vara både byggingenjör och lantmätare för att vara säker på vad han står inför. Det ska vara lika självklart med en fullvärdig varudeklaration på fastigheter likväl som på byxor. Ett par byxor renderar ett mycket bättre konsumentskydd än fastighetsköp. Detta är hårresande med tanke på de priser som råder och hur mycket elände ett "sminkat gristryne" kan orsaka. Jag anser att det usla system vi har idag där säljaren kan begära idiotpriser beroende på läge i princip inte har ett ansvar för att objektet stämmer med verkligheten. Får uppfattningen att det är en del strul med gränser och byggen för nära dessa m.m.
Köparen har ju en plikt att undersöka och i detta fallet hade det varit ett telefonsamtal bort att få korrekt karta skickad till sig. Ska man göra sitt livs största affär borde man ha ett intresse själv.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
Köparen har ju en plikt att undersöka och i detta fallet hade det varit ett telefonsamtal bort att få korrekt karta skickad till sig. Ska man göra sitt livs största affär borde man ha ett intresse själv.
Nu var det ju enligt uppgift rätt karta tom. Jag kan inte tolka det på något annat sätt.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 3 till
  • Laddar…
Det finns ju ett väldigt enkelt sätt att kontrollera att tomtytan stämmer. Kolla i registerutdraget , där står ytan, säg i detta fall ca 2000m2. Om man sedan har en kvadratisk tomt är det lätt att stega upp där man tror att tomtgränserna går för att komma fram till ett ungefärligt resultat. I detta fall hade TS mätt upp ca 200-300m2 ”för mycket” och då förstått att något är galet och undersökt saken noga.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.