Hej
Jag håller på att renovera köket, har köpt en häll som är 2 fas som elektriker kommer byta till 3 fas, men i säkring står så här 13a och 2,5mm, stämmer det att för att hällen ska fungera rätt ska elektriker byta till 16a alla 3 faser ??
Mvh
3vvi
 
E
3vvi 3vvi skrev:
Hej
Jag håller på att renovera köket, har köpt en häll som är 2 fas som elektriker kommer byta till 3 fas, men i säkring står så här 13a och 2,5mm, stämmer det att för att hällen ska fungera rätt ska elektriker byta till 16a alla 3 faser ??
Mvh
3vvi
Är det 3-fas 2,5mm2 så är det vanligt med 16A ja.

Men det har nog din elektriker koll på.
 
Myrstacken
Finns det ens hällar som är 3 fas?????
 
E
Myrstacken Myrstacken skrev:
Finns det ens hällar som är 3 fas?????
Det står 2 fas häll?
 
Myrstacken Myrstacken skrev:
Finns det ens hällar som är 3 fas?????
Ja, dom med en bautafläkt som suger neråt genom kolfilter och blåser ut vi golvet.
Dom hällarna använder den 3:e fasen till fläkten! Mem annars är alla hällar uppbyggda av 2 separata delar därav en bygel mellan nollorna.
 
3vvi 3vvi skrev:
stämmer det att för att hällen ska fungera rätt ska elektriker byta till 16a alla 3 faser ??
Jag tolkar det som att frågan är om det är riktigt att elektrikern ska koppla hällen med 3-faser?
Att elektrikern skall byta häll som du köpt till 3-fas låter konstigt.
Vill han koppla om hällen du köpt från 2- fas till 3-fas? Eller vems idé är det med 3-fas till hällen?

Det blir förmodligen enklare och bättre med 2 faser till hällen och den 3:e fasen till ugnen, dvs 3x16A i elcentralen.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
E
blackarrow blackarrow skrev:
Jag tolkar det som att frågan är om det är riktigt att elektrikern ska koppla hällen med 3-faser?
Att elektrikern skall byta häll som du köpt till 3-fas låter konstigt.
Vill han koppla om hällen du köpt från 2- fas till 3-fas? Eller vems idé är det med 3-fas till hällen?

Det blir förmodligen enklare och bättre med 2 faser till hällen och den 3:e fasen till ugnen, dvs 3x16A i elcentralen.
Tolkar detta som att elektriker vill säkra upp från 13 till 16 Ampere.
Vi får hoppas han har koll på läget, han vet ju en miljon gånger mer än vad vi gör om har varit hos TS en halv minut.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Om elektriker installerar ett Perilex uttag, skall detta vara fullkopplat med 3 faser nolla, jord = 5 ledare 2,5 mm2
Drar man bara fram 2 faser + nolla och jord så skall det vara fast installation i en kopplingsdosa!
 
Välkommen till forumet @3vvi !
Berätta vad det är för häll mm som ska installeras så kommer du mycket bättre svar.
 
Som ni ser i bilder, spis är 13a och 2.5mm. uttag där nya häll ska kopplas är 3fas men häll är bara 2 fas så elektriker säger att han kan installera en 3fas kabel på häll och koppla till uttag men först vill han säkra in med 16a istället för 13a eftersom han säger att om jag behåller 13a ska spisen inte fungera på rätt sätt.

Stämmer detta?
 
  • Elcentral med öppen dörr och synlig lista över gruppens omfattar och säkringar på 13A samt jordfelsbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med säkringar märkta 13A, huvudbrytare och jordfelsbrytare, bakgrund av stentrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anslutningsschema på en spis som visar 2-fas och 1-fas kabeldragningar samt en etikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
3vvi 3vvi skrev:
Som ni ser i bilder, spis är 13a och 2.5mm. uttag där nya häll ska kopplas är 3fas men häll är bara 2 fas så elektriker säger att han kan installera en 3fas kabel på häll och koppla till uttag men först vill han säkra in med 16a istället för 13a eftersom han säger att om jag behåller 13a ska spisen inte fungera på rätt sätt.

Stämmer detta?
Nåt sånt ja. Hällen trivs bäst med 16A annars är det en risk att brytaren löser ut i centralen när du boostar.

Liten kostnad när hen ändå är där.
 
3vvi 3vvi skrev:
Som ni ser i bilder, spis är 13a och 2.5mm. uttag där nya häll ska kopplas är 3fas men häll är bara 2 fas så elektriker säger att han kan installera en 3fas kabel på häll och koppla till uttag men först vill han säkra in med 16a istället för 13a eftersom han säger att om jag behåller 13a ska spisen inte fungera på rätt sätt.

Stämmer detta?

Nakdel med 13A när den kräver 16A är att säkringen kan gå om du använder för mycket effekt. Dvs full fräs på alla plattor

Låter kanon att dra 3x16A fram till häller då har du möjlighet i framtiden att sätta dit en ännu kraftigare häll om du skulle villhöva det. Har själv en 80cm häll som kräver det.

Tror dock din ektrikern menar 2 faser till hällen och 1 fas till ugnen. Även här är det bra att köra 16A så du kan nyttja produkterna fullt ut.
 
E
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Nakdel med 13A när den kräver 16A är att säkringen kan gå om du använder för mycket effekt. Dvs full fräs på alla plattor

Låter kanon att dra 3x16A fram till häller då har du möjlighet i framtiden att sätta dit en ännu kraftigare häll om du skulle villhöva det. Har själv en 80cm häll som kräver det.

Tror dock din ektrikern menar 2 faser till hällen och 1 fas till ugnen. Även här är det bra att köra 16A så du kan nyttja produkterna fullt ut.
Även fullt möjligt att befintligt 2,5 kablage räcker till, vi får hoppas elektrikern räknat noga på detta. ;)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Du behöver inte gör någon ting. Är det en moderna häll så så tar den bara ut Max 11 A / fas.
Jag har mätt upp det med tångampermeter Det var en ny Siemens.
Det ser bra ut, en bild säger mer än tusen ord.
Men vill man lägga några hundralappar + arbetstid så är det ok med 16A.
 
Myrstacken
E El-Löken66 skrev:
Det står 2 fas häll?
3vvi 3vvi skrev:
Hej
har köpt en häll som är 2 fas som elektriker kommer byta till 3 fas
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.