Min tvättmaskin, en Hoover WDYNS 642D (jag vet, inget kvalitetsmärke, men det finns väldigt få att välja på om man vill ha en kombinerad tvätt och tork som inte är djupare än ~45 cm), började plötsligt lukta bränt igår. Jag blev såklart orolig, stängde av, drog ut kontakten, tog fram brandsläckaren och övervakade maskinen ett tag, men det började inte brinna. jag har nu öppnat baksidan och tagit bort lite, men inte jättemycket damm och funderar på att testa den igen.

Men, när jag snurrar på trumman så låter det lite, se bifogad video. Jag funderar på om det kan vara någon beläggning eller förslitningsdel som tagit slut (maskinen är kanske 5-6 år gammal och går i snitt kanske 2-3 ggr/vecka).

Är det någon som vet vad det kan vara som låter och om detta är något jag kan åtgärda själv (vill helst inte ha hantverkare hemma i dessa c-tider)
 
Nu hittade jag plötsligt denna lite halvsmälta plastbit som klibbat fast på ett av plaggen som låg i maskinen när den började lukta. Jag vet inte vad det är för plast, tänker att det kanske är en bit plasttejp från en leverans som fastnat på kläderna när jag öppnat ett paket. Kan det vara detta som luktade, trots att jag tvättade och det var vatten i trumman, när det började lukta?

Jag vågar hursomhelst inte testköra innan jag vet om det skrapande ljudet i videon är ett problem.
 
  • Halvsmält genomskinlig plastbit på vit yta, möjligtvis från tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör på!
 
A
kan ju vara trumlagret (vanligt) som gett sig och trumman ligger an på gummibälgen varav lukten
 
A
den siten har inga lager

bälgen fanns dock vilken du måste byta oxå för 36GBP

men jag har ju varken hört eller sett felet så om det går att köra är höljt i dunkel!
 
electroluxaren skrev:
men jag har ju varken hört eller sett felet så om det går att köra är höljt i dunkel!
så här låter den (det ”det skramlande ljudet är kläderna i maskinen, det ”skrapande” är det ljud som jag är orolig över)

nu luktar det tack och lov inte bränt längre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.