R Rkarlsson skrev:
Du får nog vara lite tydligare. Fick du in pluggen eller fick du inte in pluggen? Gjorde du ett hål men brydde inte dig mer sen för att du fick upp skåpet eller ligger skåpet kvar på golvet ?

Om du fick upp skåpet i ditt pluggade hål så finns det ingen begränsning för dig ju.


Som en preskiberad historia, jag har tappat en morakniv bak en tegelvägg vi byggde på ett polishus. någonstans i skåne, det var ganska exakt 20 år sen. Tänk vad de kommer bli häpna den dagen de river och hittar den, inte kommer de tänka att en sommarjobbare tappade den =)
fick göra andra hål tills jag hittade ett utrymme där jag fick in den. Så visst hänger skåpet där. Men ska jag i framtiden sätta upp annat så är det ju ett lotteri om jag kan fästa eller ej där jag tänkt :)
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Har svårt att tro att någon har använt utrymmet som avstjälpningsplats för gipsskivor eller annat skräp.
Sannolikt är det något annat i konstruktionen som du stöter på.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Har svårt att tro att någon har använt utrymmet som avstjälpningsplats för gipsskivor eller annat skräp.
Sannolikt är det något annat i konstruktionen som du stöter på.
självklart har jag inte kommit direkt till den slutsatsen. Men med tanke på att det sk vara en tom vägg utan el i närheten så blir jag förbryllad när där är lös gips ståendes mellan reglarna.

Men för att få klart för mig vad det är för något är det inte mycket mer att göra än att ta upp skiten.
 
Du måste ta upp väggen för att stilla vår nyfikenhet.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Mja, det kan kommas på anledningar till att ställa in gipsbitar i väggar under byggtiden.
Jag vet en sedan åtminståne 25 år avsomnad byggfirma där gubbarna ställde in gipsbitar i väggarna för att inte ägaren skulle anmärka på att det blev mycket spill.
Jo, han var snål, känd för det tom.
En anekdot bara, saker är inte alltid självklart logiska.
 
  • Haha
Violina
  • Laddar…
I iLogic skrev:
Jag är ingen nybörjare som husägare haha.
Ärligt talat tror man det då detta är det första som man drar till med om man upptäcker nån avvikelse.
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ärligt talat tror man det då detta är det första som man drar till med om man upptäcker nån avvikelse.
Sluta trolla nu Stefan. Vad jag har för erfarenhet av att äga hus har ingenting med detta att göra, och att du ska försöka agera överlägsen är bara löjligt. Anmäld.
 
  • Gilla
S_B_O och 5 till
  • Laddar…
I iLogic skrev:
Hej!

flyttade till nybyggt hus i slutet av 2014. Skulle plugga i en av väggarna för att hänga upp ett skåp och märkte att pluggen inte kom riktigt in, de var något i vägen. Tryckte jag på pluggen så var där något som rörde på sig där inne. När jag kikar in visar det sig vara en bit gips som ligger löst i tomrummet mellan reglarna. Störigt tyckte jag men tänkte inte mer på det.

Sedan för några dagar sedan kom jag åt att trycka på väggen på ett annat ställe några meter bort och hörde även där att det var en massa rörelse i väggen när jag tryckte. Åter igen lät det som något låg och vobblade där inne.

Spontant känns det som att byggaren har kastat in en massa överblivet material och sedan bommat igen. Väggen är för övrigt byggd med stålreglar när det på ritning står att det ska vara träreglar.

Är det för mycket begärt att byggaren kommer hit, tar ner en sida av väggen och rensar ut det som ligger där och sedan återställer?

Det är 6 år sedan vi flyttade in, men detta känns som ett dolt fel?

mvh
Kan du inte på något sätt kolla vad det är? Få in någon inspektionskamera genom ett litet hål, till exempel.
 
  • Gilla
iLogic
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Kan du inte på något sätt kolla vad det är? Få in någon inspektionskamera genom ett litet hål, till exempel.
jo, det kommer bli det första jag gör!
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
I iLogic skrev:
jo, det kommer bli det första jag gör!
Vi väntar med spänning!
 
  • Gilla
iLogic
  • Laddar…
Excel
Har svårt att tro att byggaren fyllt väggen med en massa skit, måste ju ta längre tid än att slänga. Låter väldigt konstigt...:surprised: Pic or it didn’t happen
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
"Förr" Öste man ju ner allehanda byggsopor i bjälklagen, det gjorde ju inte så mycket och det låg ju stilla där.
Men jag har aldrig hört talas om att man har lämnat kvar skräp i väggarna.

Är det bara jag som reagerar på det snåla i att inte ljudisolera väggen med någon slags isolering?
 
  • Gilla
DiscoDuck och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
"Förr" Öste man ju ner allehanda byggsopor i bjälklagen, det gjorde ju inte så mycket och det låg ju stilla där.
Men jag har aldrig hört talas om att man har lämnat kvar skräp i väggarna.

Är det bara jag som reagerar på det snåla i att inte ljudisolera väggen med någon slags isolering?
får väl försöka få lite bilder på insida vägg snart. För info så har vi inte isolering i någon innervägg som inte står mot WC/bad
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Väntar med spänning på bilder!
 
  • Gilla
iLogic
  • Laddar…
Fulkemisten
Det största felet är väl att inte ha osb eller plyfa bakom gipsskivorna?
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.