Hej!
Vi ska byta ett gammalt plasttak på en inglasad, men oisolerad, altan. Altanen är inglasad med dörrar och glas från Skånska Byggvaror.

Jag undrar om det spelar någon roll om vi väljer 10 eller 16 mm kanalplasttak, då altanen i övrigt är oisolerad?
Det vi i första hand är ute efter är att få en dämpade effekt på inkommande solljus då det blir mycket varmt idag när solen ligger på. Att det behåller lite värme på kvällen och såklart en fördel, men då altanen i övrigt inte är isolerad är det inte lika viktigt.

Någon som har erfarenhet av detta och kan säga om det märks någon skillnad?

mvh
Lars
 
Jag har 32 mm och det dämpar inte solljus och värme särskilt bra.
Så tror det spelar mindre roll med 10 eller 16.
 
Tack för svar. Då kan jag lika gärna köra med 10 mm.
Någon som har en annan erfarenhet?
 
Om det är ett alternativ röstar jag för ett rökfärgat. Vi har 16mm och har bekant som haft opalfärgat eller vad det heter. Det är väldigt stor skillnad, de har bytt till plåt nu pga skenet som blev. Tycker man kisade mest hela tiden.
 
Tack @EliasLindgren
Det var en bra synpunkt. Vi ska försöka åka och kolla någonstans så man kan se skillnaden. Taket vi har idag är så smutsigt så det kan väl närmast kallas rökfärgat :)
Jag kommer för övrigt köra 16mm för att få bättre stabilitet.
 
Om solinstrålningen är ett problem, vilket den ju nästan alltid är, tycker jag att man ska ha ett takmaterial som inte släpper igenom ljus.
 
J justusandersson skrev:
Om solinstrålningen är ett problem, vilket den ju nästan alltid är, tycker jag att man ska ha ett takmaterial som inte släpper igenom ljus.
Jag håller med, jag hade valt plåttak om jag fått välja. Men frun skulle bums ha ett tak som släpper igenom ljus. Det är trevligt på höst och vår men blir väldigt varmt på sommaren.
 
Jag har inte tänkt i de banorna faktiskt... Men det är stor skillnad alltså? Plåttaket blir inte varmt i sig om solen gassar på en dag?
 
Även täta tak släpper igenom solvärme. Kombinationen tungt tak och isolering är effektivaste motmedlet, vilket inte alltid är så enkelt att åstadkomma i ett uterum. En enkel kompromiss är att använda sig av markskivor med hög volymvikt.
 
L LarsThunberg skrev:
Jag har inte tänkt i de banorna faktiskt... Men det är stor skillnad alltså? Plåttaket blir inte varmt i sig om solen gassar på en dag?
En sak till att tänka på är att ett plåttak eller dylikt inte är några problem att gå på. Ett plasttak är mycket besvärligare när det ska göras något på fasaden ovanför eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.