D Daniel 109 skrev:
Var är de sammankopplade?
Tack! Nu ser jag också: de är inte sammankopplade utan bara ledarna går bredvid varandra in under och sedan anslutna till respektive plint.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
De är ej sammankopplade. Det ser helt korrekt ut i uttaget i alla fall.
Bara hoppas att det även är kopplat in i centralen också då. Jag skulle mätt; mellan nolla-jord sen mellan någon fas-> nolla och slutligen fas-> jord.
Tack! Jag kontrollmäter. Vore synd att bränna en 16000 kr induktionsspis
 
A
Tyckte det var så dåligt beskrivning av hur man kopplar in perilex av inbyggnadsugnen.

Wikipedia ”starkström”, specifikt under färg och beteckning hittar du vad som är vad på ledningen.

Wikipedia ”perilex”, kika på kopplingsschema. Matcha kopplingsscheman mot dom färgade ledningarna.

Använd alltid åtminstone spänningsdetektor när du arbetar med el.
 
E
Sthlmjh skrev:
Tyckte det var så dåligt beskrivning av hur man kopplar in perilex av inbyggnadsugnen.

Wikipedia ”starkström”, specifikt under färg och beteckning hittar du vad som är vad på ledningen.

Wikipedia ”perilex”, kika på kopplingsschema. Matcha kopplingsscheman mot dom färgade ledningarna.

Använd alltid åtminstone spänningsdetektor när du arbetar med el.
?
 
Tack, men ugnen är redan inkopplad sedan drygt 4 månader.....
 
tommib
Ungefär så... ?...

Lita aldrig på några färger. Kontrollmät, med spänningsprovare, vad som är vad.
 
  • Gilla
sjodda78 och 1 till
  • Laddar…
A
T Tegell skrev:
Tack, men ugnen är redan inkopplad sedan drygt 4 månader.....
toppen. Hoppas nån får användning av infon.
 
  • Gilla
Tegell
  • Laddar…
Sthlmjh skrev:
Tyckte det var så dåligt beskrivning av hur man kopplar in perilex av inbyggnadsugnen.
Wikipedia ”starkström”, specifikt under färg och beteckning hittar du vad som är vad på ledningen.

Wikipedia ”perilex”, kika på kopplingsschema. Matcha kopplingsscheman mot dom färgade ledningarna.

Använd alltid åtminstone spänningsdetektor när du arbetar med el.
Jag vet inte var du ser färger någonstans. Om du menar färger du ser på Wikisidan så är det ingenting som man omsättas till hur färgerna används i den installation man ska göra. Man kan aldrig lita på att färgerna används "rätt" såsom det stipuleras i regler och praxis, inte minst pga att reglerna har ändrats genom åren. Så för andra som läser detta, tänk inte "färg", man kopplar aldrig en "blå" till någonting, man kopplar en neutralledare eller fasledare till någonting. Vilket färg den råkar ha kan variera. Om man kan välja, säg att man behöver en fasledare och har en kabel att välja några ledare från, då väljer man den färg som är standard som finns idag eller den standard som redan används i huset, det beror på.
 
  • Gilla
Tegell och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och standard är det på bilden och inte det som är stämplat på uttaget.
Såg det med :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.