Hej,

Går i tankarna att installera solceller, och har hittills tagit in två offerter. Till detta har jag bett om helentreprenad och i samma veva byta taket som är från -74 (tegel).

Att jämföra dessa två är för mig omöjligt, då de inte säger mig så mycket och det skiljer inte allt för mycket (enligt mig).

Om bostaden:
Vi har snittat runt 25kWh per år i bostaden, men nu skaffat laddhybrid så kanske stiger en aning. Laddbox Keba P30 3-fas installerad sen tidigare.
2-plan Sutterräng, boyta ca 150m2. Direktverkande el med luftvärmepump och kamin.
Huvudsäkring 20A.

Taket är i söderläge till 90%, lite vridet sydost, 45graders lutning om jag inte minns ritningarna fel.

Illustration av ett hus med solcellspaneler på taket, ritat i 3D-modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har lyft ut de höjdpunkter jag tror är viktiga ur offerterna.
Snickarna i respektive offert har offererat samma tjänster (ställning, rivning, bortforsling, nya hängrännor osv)
Alla inblandade (Säljare Solceller i Offert #1, samt Säljare Solceller och Snickare i Offert #2) har varit trevliga, tillmötesgående, ut på plats och fotade, dokumenterade och haft tät kontakt med mig, UTAN att ha varit påstridiga eller "säljiga".
Jag har därför ingen som känns bättre än den andra i rent bemötande. Jag är nöjd med båda.

Mina tankar:
#2 = högre effekt = trevligare såklart.
#2 = "underhållsfritt" plåttak = trevligare såklart? antar jag?
#1 = snörasskydd hela vägen (#2 tyckte det var onödigt och då det var så dyrt (800:-/m), räckte ovanför garage)

Sen när det gäller SolarEdge eller SAJ och Leapton, inte den blekaste. Det är väl främst här jag önskar era råd och erfarenheter?

Offert #1
  • Effekt: 13kW
  • Beräknad snittårsproduktion: 12,92Mwh
  • SolarEdge 3-fas 10kW SetApp (Garanti: 12år)
  • Trina 325W Mono Perc Svart HC x40 (Garanti: 10år, Effektgaranti >80% efter 25år)
  • SolarEdge P370 x40 (Garanti: 25år)
  • Tak: Tegel Benders Palema 2-kupigt ytbehandlat
  • Snörasskydd hela långsidan (ca 20m)
Pris totalt: 324 222:-

--------------------------------------------------------------------------

Offert #2
  • Effekt: 16,5kW
  • Beräknad årsproduktion: 15509 kWh
  • SAJ R5-15K-T2 + WiFi Module (Garanti: 10år)
  • Leapton Energy Half-cut 375W x44 (Garanti: 15år, Effektgaranti: >80% efter 25år)
  • Tak: Plannja Regent Tegelprofil plåt i svart kulör
  • Snörasskydd garage (ca 4m)
Pris totalt: 337 060:-


Priser är efter avdrag. (ROT och Grönt)
 
Redigerat av moderator:
finns forum för sådant
http://solcellforum.18852.x6.nabble...annetak-sodra-Sverige-okt-2020-tp5018480.html

Men varför vill de sälja på dig SolarEdge? Har du mycket som orsakar skugga på panelerna?
Har du inget som skuggar ska du undvikaSolarEdge, eftersom då måste du ha effektoptimerare som pajar för eller senare och behöver bytas ut. Välj hellre, om du inte har besvärande skugga som faller på panelerna, en vanlig växelriktare, eftersom de inte behöver några effektoptimerare.

Du nämner inte i vilket väderstreck du tänker ha panelerna, och taklutning? Ska du ha paneler på fler än två olika tak?
 
  • Gilla
Husgubbe
  • Laddar…
Tack, ska kika.

I princip inget som skuggar. Morgon och kväll kan det bli liiiiite skugga bakom några träd men jag skulle säga att det rör sig om någon timme per dygn, max 2. När solen stiger upp mot himlen är det fri sikt hela dagarna.

Har uppdaterat inlägget ovan med:
"Taket är i söderläge till 90%, lite vridet sydost, 45graders lutning om jag inte minns ritningarna fel."

Garaget sitter ihop med huset men som en utbyggnad. Tanken är att ha solceller på det också.
 
Men vilket montagesystem och fabrikat tänker de använda. Mycket viktigt då det ska hålla i uppåt 40 år, i alla väder.

Alltså, alla paneler ska vara åt samma väderstreck och alla paneler ha samma lutning.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Men vilket montagesystem och fabrikat tänker de använda. Mycket viktigt då det ska hålla i uppåt 40 år, i alla väder.
#1
Hittar följande:
Takkrok Takpanna Max x152
Ändklämma 30-40mm R16 x32
Mittklämma 30-40mm R16 x72
Aluminiumskena 6200mm x25
SCH Slide-In Connector par/KIT x24
Plastplugg för aluminiumskena x32
Överlappskruv 4,8x20mm
Distans för takkrok 18mm x144

#2
Korslagt, infästning i läkt/takstol under plåt
Installation av solpanel på tak med takkrokar, aluminiumskena och infästning i läkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du tänker fylla södertaket med paneler på det sätt du visar på din skiss, varför då inte lägga prisvärd TP20-takplåt. Alltså TP20-takplåt endast på takfallet där du ska ha paneler. På det andra takfallet, alltså norrtakfallet kan du ha betongpannor eller takplåt som simulerar takpannor. Det är mycket prisvärdare montagematerial och enklare att montera på TP20-takplåt.

TP-20 takplåt läggs direkt på bärläkten och skruvas i bärläkten. Går väldigt snabbt då stora sjok på 1 m x takfallets längd m. Montageblecken för solcellerna skruvas direkt i TP20-takplåten. Det är det som gör att det är så enkelt och går så snabbbt att montera solcellspanelerna.
 
Redigerat:
Kunde själv inte bry mig mindre om takmaterial. Söder täcks av solceller och norr är emot en skog och hygge i högre nivå och ingen som kommer titta på huset därifrån så att säga. Kan kolla ang. TP20. Tack
 
Var tydligen inloggade på ett annat, äldre konto i mobilen men m0gg3 är jag, trådskaparen.
 
TP20 om stålplåt ska vara minst 0,50 mm, men hellre 0,65 mm. Om aluTP20plåt, minst 1,0 mm, men heller 1,2 mm. Det är för att plåtskruvarna ska fästa ordentligt.

Har du snörasskydd idag?

Hur kan ni ha så ohemult låg elförbrukning per år som 25 kWh? Det är ca vad ett normalt enfamiljshus förbrukar på en dag.
 
Redigerat:
Siffernisse har vart i farten. 25000kWh såklart.

Inga snörasskydd idag men då solcellerna blir halare än tegeltaket låter det som en bra idé.
 
Redigerat:
Om du har 45 graders takvinkel, då har du troligen inredd vind. Det är väldigt brant. Ofta är takvinkeln på svenska standardvillor byggda på 1970-talet 17 grader, eller 27 grader. Då är det oinredd vind.

Fabrikaten på växelriktarna du nämner, är tämligen okända förutom SolarEdge.
Är det inte bättre att gå på välkända renommerade fabrikat när det ska fungera i uppåt 30 år? T.ex. tyska SMA eller österrikiska Fronius.
 
A Arnodt skrev:
På solcellsforumet beskrivs just en som hade betongpannor på hela taket, men tog bort betongpannorna på södertaket och lade TP20-takplåt och på det solcellspanelerna och täckte hela södertakfallet.
[länk]

Här foto på hur det blev
[länk]
Ja de där såg ju inge konstigt ut enligt mig. Ska absolut kolla med snickarna om detta.

A Arnodt skrev:
Om du har 45 graders takvinkel, då har du troligen inredd vind. Det är väldigt brant. Ofta är takvinkeln på svenska standardvillor byggda på 1970-talet 17 grader, eller 27 grader. Då är det oinredd vind.

Fabrikaten på växelriktarna du nämner, är tämligen okända förutom SolarEdge.
Är det inte bättre att gå på välkända renommerade fabrikat när det ska fungera i uppåt 30 år? T.ex. tyska SMA eller österrikiska Fronius.
Nej, du har så rätt. Vettetusan vart jag fick 45 ifrån. Det är 27,5 grader enligt ritningarna.

"Är det inte bättre.." jo, troligen och just därför jag skriver och frågar :) SolarEdge har jag hört talas om så lite mer välkänt men kollat upp just det där med optimerare och skuggning, låter ju rätt onödigt i mitt fall.
 
Enligt din skiss på ditt hus, verkar taket väldigt simpelt. Dvs ingen vinkel med flygel på huset som komplicerar takläggningen. Nytt tak av TP20-plåt som beställs i korrekt längd måste då gå väldigt snabbt att montera. Jämfört tunga jobbet med ett betongpannetak. Och att det är 27 graders takvinkel underlättar jämfört 45 grader.
 
Offert 2 är ju också plåt men ett särskilt som ska imitera pannor. Vet inte hur stor prisskillnad det är mot tp20 men ska kolla upp det absolut.

Tack för din input så här långt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.