Är det någon som provat att måla sitt badrum med våtrumsfärg istället för att kakla eller sätta våtrumsmatta? Har ju sett att många målar över mattor när de tröttnar men jag tänker måla från början. Kan man göra det?

vi ska bygga om en gästtoalett till badrum. Vi kommer ha badkar men ingen dusch. Den ska göras lite större så en vägg behöver flyttas och nytt tätskikt ska upp.

Golv funderar jag också på. Klinker eller matta eller kanske microbetong, är det någon som använt microbetong eller vet något om det? Är det dyrt?

Tacksam för någon att bolla med. För och nackdelar och sånt
 
Vi har kakel i duschen men målat resten. Köpte materialet på Hornbach.
Du spacklar, slipar väggar som vanligt med våtrumsspackel så de är helt släta/plana. Slarva INTE med underlaget och kolla av med ett längre vattpass t.ex. att det är helt plant för väven är inte flexibel alls!

När underlaget är fixat och rengjort drar du på vätrumsgrund (rätt tjockt) och trycker fast våtrumsväven i den blöta färgen. efter att det torkat ska det målas två varv med våtrumstäck. Svårare än så är det inte... :)

OBS! Olika tillverkare har olika färger/metoder så köp rätt grejer och blanda inte färg/väv från olika tillverkare!
Den väv jag köpte fanns i två olika grovlekar, jag köpte den "fina" men det syns ändå att det är väv under färgen så det blir inte (med den i all fall) helt släta väggar!
 
BirgitS
  • Gilla
AliTång
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Vi har kakel i duschen men målat resten. Köpte materialet på Hornbach.
Du spacklar, slipar väggar som vanligt med våtrumsspackel så de är helt släta/plana. Slarva INTE med underlaget och kolla av med ett längre vattpass t.ex. att det är helt plant för väven är inte flexibel alls!

När underlaget är fixat och rengjort drar du på vätrumsgrund (rätt tjockt) och trycker fast våtrumsväven i den blöta färgen. efter att det torkat ska det målas två varv med våtrumstäck. Svårare än så är det inte... :)

OBS! Olika tillverkare har olika färger/metoder så köp rätt grejer och blanda inte färg/väv från olika tillverkare!
Den väv jag köpte fanns i två olika grovlekar, jag köpte den "fina" men det syns ändå att det är väv under färgen så det blir inte (med den i all fall) helt släta väggar!
Tack! Får jag fråga hur du satt kaklet i duschen? Ända upp till tak? Hur har du gjort med golv?

måste man ha annat ytskikt vid dusch eller kan man måla där också?
 
BirgitS
A AliTång skrev:
måste man ha annat ytskikt vid dusch eller kan man måla där också?
Du kan måla där också om du använder ett system som är godkänt för duschområdet. I de systemen ingår en väv.
 
A AliTång skrev:
Tack! Får jag fråga hur du satt kaklet i duschen? Ända upp till tak? Hur har du gjort med golv?

måste man ha annat ytskikt vid dusch eller kan man måla där också?
Du kan ha målat i duschen också. Jag har klinker (mosaik på golvet) och Kiilto våtrumssystem på golvet och bakom kakel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.