Jag har kommit över en beg proffsmaskin men det sitter ett 3-tumsrör längst ner som jag inte riktig blir klok på? Nr 8 på bilden.

Bakvy av en installation av en proffsmaskin, med numrerade delar inklusive ett 3-tumsrör märkt som nummer 8.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ska det anslutas mot nåt, eller inte?
 
A
detta är ett störtavlopp som bör gå till en luddlåda innan vattnet rinner ner i golvbrunnen
 
Ok, nån som har nån bild på hur en ”luddlåda” ska se ut?
 
Eller snarare: behöver jag använda det utloppet?
Eller räcker det med slangen?
 
  • Gilla
wernersson
  • Laddar…
Med de priserna så skippar jag gärna luddlåda.
Nån som vet om det kan göras en inställning på maskinen för att bara nyttja slangen och inte det stora avloppsröret?
 
Har du fått hem maskinen och kollat på den? Verkar väldigt konstigt om du skulle ha två avloppsalternativ måste jag säga. Antingen brukar det vara stortavlopp eller avloppspump. Jag har aldrig sett en Miele med två alternativ.

Om det är som jag misstänker så sitter det enbart en av dessa alternativ på maskinen du köpt. Är det slang så har du inga problem, är det störtavlopp så måste utrymmet anpassad för detta, absolut med en luddlåda för att inte få stopp i avloppet med tråkiga vattenskador som följd. Det går säkert att hitta en begagnad eller bygga något själv som blir relativt lågt om du inte har en sockel för maskinen så att den kommer upp från golvet.
 
Går det att ansluta avloppet direkt på avloppsstammen? Så man slipper få stopp i en golvbrunn. Det verkar rätt osmidigt med utlopp som ska gå till luddlåda som ska gå till golvbrunn som det kan bli stopp i...
 
Luddlådan har man för att man lätt ska kunna rensa och se när det fastnar ludd. Den fångar även upp saker som man kanske av misstag råkat tvätta. Att koppla maskinen direkt på en avloppsstam är inget man normalt sett gör, potentiella problem med lukt och dylikt lär uppstå då det kommer att saknas vattenlås.

Maskiner med störtavlopp är ju främst avsedda för att stå i tvättstugemiljö och är anpassade för luddlåda eftersom man med jämna mellanrum ändå måste öppna nålfällan och rensa från ludd i vanliga tvättmaskiner så har man tänkt sig att silen i luddlådan ska vara enkel att hantera för att det ska bli gjort. Nog klarat väl de flesta avlopp av att släppa ut lite ludd utan att det blir stopp men däremot så är inte reningsverken lika glada över att luddet pumpas rätt ut i deras anläggningar.

Givetvis är allt säkert möjlig att lösa även koppling direkt mot avloppstam om man vill det. Men mynningen sitter väldigt lågt på maskinen och man måste ju ha en del fall på avloppet så det kanske blir bökigt att få in en förgrening till avloppet. Om man nu inte har en tvättsockel. (Här duger inte en sockel till vanlig hushållsmaskin)
 
Fan, det blir inget bra med direktutkast...

Går det att eftermontera avloppspump?
Ja, jo allt går väl men vad kan de kosta tro?
 
Blir förmodligen billigare (och bättre) med en luddlåda än med en ny pump. Ser att billigaste lådan går på 1800 kr + moms. Och du får en väldigt bra och tålig tvättmaskin.

Å andra sidan har jag för mig att Miele inte garanterar att det finns reservdelar efter 10 år.
 
Redigerat:
A
H hackatall skrev:
Fan, det blir inget bra med direktutkast...

Går det att eftermontera avloppspump?
Ja, jo allt går väl men vad kan de kosta tro?
modeller med PW**** har störtavlopp
många leder ner det i en golvbrunn direkt (inte att rekommendera då det är dyrt att ta ut spolbilar för att skölja bort luddet som blir som cement.)

bygga om går ju, miele har nog ett kit för 7.500.- + moms.
du byter allt från baljans botten och ut
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
modeller med PW**** har störtavlopp
många leder ner det i en golvbrunn direkt (inte att rekommendera då det är dyrt att ta ut spolbilar för att skölja bort luddet som blir som cement.)

bygga om går ju, miele har nog ett kit för 7.500.- + moms.
du byter allt från baljans botten och ut
samtliga Mieles proffstvättar heter PW... så det stämmer inte, men några av modellerna finns med pump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.