Alfredo Alfredo skrev:
Fattar jag rätt att "alla" appar som kan installeras från "playbutiken" på en Android och som kan casta till en "vanlig" Chromecast, kan installeras direkt på din nya Chromecast och styras via fjärren?

Tog den gamla standard Chromecasten till landet när jag köpte en Ultra hem. Undrar om jag inte villhöver ytterligare en Chromecast på landet... :thinking:
Nja, inte alla appar. Det beror på hur de är kodade. Jag upptäckte igår att appen för min hemautomatisering inte fungerade rakt av. De hade dock en app som fungerade - som de ville ha 79kr för...

Det verkar som om vissa appar är identiska på telefon/platta och TV, medan andra inte är det. Min gissning är att det beror på vilket sätt som det grafiska interfacet har genererats (vilken verktygslåda man har använt). Har man en webb-modell (tabeller mm), eller har man en "graphic element"-modell. Den senare är det som behövs för att det skall fungera bra i Google TV. På TVn saknar du ju touch-gränssnittet och blir istället beroende av hur bra det går att "tabba" sig fram på en webbsida om man har webb-gränssnitt som grund. Det gick på sidan för appen för min hemautomatisering, men jag kan inte säga att det gick bra (dåliga färgval bland annat)
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Har nu anslutit Ethernet också. Jag rekommenderar verkligen denna USB-hubben:
- https://www.kjell.com/se/produkter/dator/mac-tillbehor/plexgear-usb-c-multiadapter-p62804

Den klarar av att strömförsörjas av nätverksadaptern som följer med Chromecasten i original, många andra hubbar behöver kraftigare strömförsörjning.

Jag har också stoppat in mitt trådlösa tangentbord från min Kodi (på Raspberry Pi), detta då jag numera kör Kodi som en app på Chromecast. Härifrån kommer jag åt min NAS bland annat. Jag rekommenderar verkligen tangentbord (med inbyggd musplatta) om man skall göra lite mer avancerade saker.

Man kan inte bli så mycket mer nöjd med en TV-lösning faktiskt! :D
 
MrJay
Föredrar Nvidia TV Shield Pro eller Xiaomi Mi S 4K över denna vilken dag som helst i veckan, låter inte alls märkvärdigt IMHO.
 
MrJay MrJay skrev:
Föredrar Nvidia TV Shield Pro eller Xiaomi Mi S 4K över denna vilken dag som helst i veckan, låter inte alls märkvärdigt IMHO.
Det jag gillar är priset, formatet/storleken och att det mesta fungerar direkt. Jag har hållit på med alla möjliga lösningar förr och orkar inte strulet. Jag gillar att Google tar ansvaret för denna.
 
J
Då kanske ni senare kan enas om den nya Dynalinken som snart går att köpa i Sverige.
Den kan köra i ringar runt Mi boxen enligt recensionerna. Under 30 Dollar i USA. Vet från en annan tråd att Pacman42 gillar den.

https://troypoint.com/dynalink-android-tv-box/
 
MrJay
J Jocke Best skrev:
Då kanske ni senare kan enas om den nya Dynalinken som snart går att köpa i Sverige.
Den kan köra i ringar runt Mi boxen enligt recensionerna. Under 30 Dollar i USA. Vet från en annan tråd att Pacman42 gillar den.

[länk]
Fullt möjligt men tycker det ser ut som en billig leksak och vore jag du hade jag kallt inte räknat med att de säljs i Sverige för det priset du hittar de för på Walmart. Realistiskt hittar du inget som slår nya Nvidia TV Shield Pro. Visst, det kostar mer men personligen väljer jag bara det bästa. Futuristiskt utseende, Netflix 4K certifiering, AI upscaling, access till GeforceNOW och allt bara funkar. Inga påhäng, Ethernet dongles eller annat.
 
Redigerat:
J
MrJay MrJay skrev:
Fullt möjligt men tycker det ser ut som en billig leksak och vore jag du hade jag kallt inte räknat med att de säljs i Sverige för det priset du hittar de för på Walmart. Realistiskt hittar du inget som slår nya Nvidia TV Shield Pro. Visst, det kostar mer men personligen väljer jag bara det bästa. Futuristiskt utseende, Netflix 4K certifiering, AI upscaling, access till GeforceNOW och allt bara funkar. Inga påhäng, Ethernet dongles eller annat.
Nej nvidia är ju såklart i en egen klass. Den lilla pucken gömmer vi såklart bakom tvn. Ethernet bryr jag mig inte om för streaming. Har riktigt bra wifi och då är det faktiskt snabbare än trådat. Jag köper mina prylar från staterna så absolut, du har rätt, det blir dyrare här tyvärr.
 
B
MrJay MrJay skrev:
Fullt möjligt men tycker det ser ut som en billig leksak och vore jag du hade jag kallt inte räknat med att de säljs i Sverige för det priset du hittar de för på Walmart. Realistiskt hittar du inget som slår nya Nvidia TV Shield Pro. Visst, det kostar mer men personligen väljer jag bara det bästa. Futuristiskt utseende, Netflix 4K certifiering, AI upscaling, access till GeforceNOW och allt bara funkar. Inga påhäng, Ethernet dongles eller annat.
Vet inte hur din TV-bänk ser ut, men futuristisk design ser jag inte som någon fördel... ;):D
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
OXYD
Fungerar mycket bra. Förutom med HBO som laggar om man kör via installerad app, ej om man castar från telefon.
 
MrJay
B breakman skrev:
Vet inte hur din TV-bänk ser ut, men futuristisk design ser jag inte som någon fördel... ;):D
Du kan alltid klä i den i en träkloss för att passa in ;)
 
B
MrJay MrJay skrev:
Du kan alltid klä i den i en träkloss för att passa in ;)
Föredrar mer diskret/osynlig...

Nån som har koll på hur fjärren är till alla tre manicker som förekommit i tråden, Chromecast with Google TV, Nvidia TV Shield Pro och Dynalinken. Är det IR så det måste finns skapligt fri sikt eller radio så man utan problem kan stoppa den i en låda/skåp?
 
MrJay
Nvidia kör med blåtand, de övriga är det bara att googla sig till.
 
B
Om jag tänker efter så har ju alla Google Assistant i fjärran och känns svårt att få över den datan till enheten via IR :)
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Jag kan ju lägga till att den har HDMI-CEC vilket gör att den går bra att styra med TV-fjärrkontrollen. Den kan även styra enklare funktioner på TV och Soundbar. Jag föredrar dock att styra den via TVns fjärr då den fungerar fullt ut till detta och då får jag alla kontroller (TV, Google-TC och Soundbar) på samma fjärrkontroll.
 
MrJay
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan ju lägga till att den har HDMI-CEC vilket gör att den går bra att styra med TV-fjärrkontrollen. Den kan även styra enklare funktioner på TV och Soundbar. Jag föredrar dock att styra den via TVns fjärr då den fungerar fullt ut till detta och då får jag alla kontroller (TV, Google-TC och Soundbar) på samma fjärrkontroll.
Det mesta har HDMI-CEC nuförtiden, jag vore chockad om en enhet inte hade stöd för det - har det tom. på en gammal Boxee Box som är 5+ år gammal. Tänk att denna funktion kan heta olika beroende på TV tillverkare.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.