Jag har nyligen flyttat in i en lägenhet från början på 1900-talet med träbjälklag. Vi har renoverat och pga sättningar och dålig kvalite på innertak har vi sänkt taket(reglar, enkelgips).

Osäker på hur ofta personen ovanför var hemma innan men nu har det flyttar in nya grannar och stegljuden gör mig galen. Man hör varenda steg de tar. Jag tror dessutom de båda går extremt tungt. Har sagt till men eftersom de båda är millenials så fortsätter de tunga stegen. Har tidigare bott i lyhörda lägenheter men detta är extremt. Överväger att sälja och flytta men trivs bra annars så vill helst inte.

Hjälper det något att isolera mellan sänkt och gammalt tak? Kan öppna upp på ett par ställen och föra in isolering men misstänker att det inte hjälper något vidare. Andra tips?
 
"De är millenials och fortsätter gå tungt" Ja inte skall de väl behöva smyga runt och ändra sin gångstil? Klart man skall visa hänsyn, men jag skulle aldrig tassa runt på tå.

Det du kan göra är att lägga in isolering.

Det bästa är ett nedpendlat innertak, med isolering samt dubbla lager gips. Voila!
 
oobum oobum skrev:
"De är millenials och fortsätter gå tungt" Ja inte skall de väl behöva smyga runt och ändra sin gångstil? Klart man skall visa hänsyn, men jag skulle aldrig tassa runt på tå.

Det du kan göra är att lägga in isolering.

Det bästa är ett nedpendlat innertak, med isolering samt dubbla lager gips. Voila!
[Självklart så ska man inte tassa omkring på tå. Men det är ett brett spann mellan att tassa på tå och halvspringa på hälarna i en så gammal lägenhet. Jag försöker visa hänsyn till min granne nedanför på samma sätt.

Men tack för förslaget! Blir nog att fylla med isolering.
 
Är det träbjälklag kommer du alltid att få leva med det. Stomljud är extremt svåra att isolera bort.
 
BirgitS
Har du bjudit ner en av dem till dig så att den personen kan höra hur mycket det låter för dig?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du bjudit ner en av dem till dig så att den personen kan höra hur mycket det låter för dig?

Nej, men ska göra det. Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.