Hej!

Bygger friggebod och ska ha pärlspont som innerväggar. Just nu är det relativt fuktigt när jag håller på och bygger. Jag resonerar att jag bör sätta upp panelen ganska omgående (torr från leverantör) så att den inte ligger och sväller och sedan krymper igen efter jag har satt upp den. Frågan är om det går att få ihop stugan nu under vintern utan att börja värma upp den?
Kan tillägga att den kommer stå ouppvärmd längre perioder, och mestadels värmas med kamin och en radiator som stöd
 
Redigerat:
Grunda innan panelen sätts upp. Eller t.o.m. färdigmåla. Då kan brädorna svälla och krympa individuellt. Målar man efteråt får man springor i färgen under torra perioder. I värsta fall klistrar brädorna ihop i större sjok och ger större springor däremellan. Har egna erfarenheter av detta. Taket där brädorna fortfarande bara är grundade innan uppspikning är det bästa. Det ger inga a Väggpanel med stor spricka på grund av bristande förbehandling eller målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit grundmålad träpanel utan synliga springor innan slutlig målning och uppsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
synliga springor.
 
  • Gilla
Bjelkan
  • Laddar…
Blir med linoljefärg så kanske inte lika stor risk att det blir riktigt så stora sprickbildningar, men kommer nog ändå följa rådet. kanske blir strykning 1 och 2 innan uppsättning och sista strykning på plats. Tips på var man kan hitta hyfsad kvalle på pärlsponten till vettigt pris? Var köpte du ditt?
 
B Pellebr skrev:
Blir med linoljefärg så kanske inte lika stor risk att det blir riktigt så stora sprickbildningar, men kommer nog ändå följa rådet. kanske blir strykning 1 och 2 innan uppsättning och sista strykning på plats. Tips på var man kan hitta hyfsad kvalle på pärlsponten till vettigt pris? Var köpte du ditt?
Jag köpte på Beijer, men det var några år sedan nu (15). Kommer inte ihåg om det stod moelven eller något på dem. Bra kvalitet. Var noga med kvistlackningen.
(jag målar f.n.fönster med linoljefärg och det tog väl tre veckor innan jag kunde lägga mellanlagret, som dock torkade betydligt snabbare)
 
Ok!
Måste ha varit låg temperatur när du målade? Målade fönster i somras och kunde måla mellanlagret efter lite drygt ett dygn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.