Vilka snickerifärger är lättast att få släta?

Har testat Beckers akrylatfärg (aqua tror jag den hette) och Alcros Servalac Exclusiv (tror den har alkyd som bindemedel). Alcros var ganska lättarbetad med lång öppettid, medan Beckers akrylatfärg lätt blev randig.

Skulle vilja köpa Servalac Exklusiv igen, men den finns inte längre.
Vilka andra färger har liknande egenskaper?
Är det så att alkydfärger har längre öppettid än akrylatfärger?
 
Redigerat:
Jag kör med följande för snickeri och dörrar..
Servalac halvblank
Servalac Finnes halvblank
Lady supreme finish
Där tycker jag att Lady är snäppet bättre på större yta, men att Finnes är bäst på lister mm.
(Har tidigare alltid kört med Servalac Aqua, men nu är det mest Lady även för snickerier)
 
Målade en karm med Servalac halvblank, och jag misstänker att det är en akrylatfärg eftersom den hade en mycket kort öppentid. Var precis lika svår att få slät som Beckers aqua jag testade för många år sedan.

Kan det vara så att Servalac Finess är en alkydfärg precis som Servalac Exklusiv och enklare att måla med?
 
Servalac finess är efterföljaren till servalac exklusiv.
Blir lite hårdare, men tyvärr lättare att få porer om man stryker större ytor
 
Kan varmt rekommendera jotun Lady supreme finish, längsta öppentiden jag provat av vattenburna lackfärger.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Finess är klibbfri/övermålningsbar efter 2/4 timmar medan Exklusiv är det efter 6/16 timmar, vilket tyder på att den nya är en helt annan färgtyp.

Är det så att alkydfärger har en längre öppentid än akrylatfärger?
 
M MangePainter skrev:
Servalac finess är efterföljaren till servalac exklusiv.
Blir lite hårdare, men tyvärr lättare att få porer om man stryker större ytor
Borde vara perfekt för dörrkarmar eftersom den är hård och slitstark. Synd att den har utgått.
Finess kan inte vara samma, för den torkar mycket snabbare.
 
Claes Sörmland
J Jonazz skrev:
Är det så att alkydfärger har en längre öppentid än akrylatfärger?
Japp alkydfärgerna har någon andel fettsyror så måste oxidera för att torka, det tar tid.
 
J Jonazz skrev:
Borde vara perfekt för dörrkarmar eftersom den är hård och slitstark. Synd att den har utgått.
Finess kan inte vara samma, för den torkar mycket snabbare.
En ren alkydfärg (oljefärg) har mycket längre öppentid än en akrylat, samt att den blir hårdare.
Därför det mixtras med hybridfärger, alkydförstärkta akrylater etc.
Servalac finess är den färgen som ersatte tidigare servalac exklusiv.
Exklusiven var betydligt trevligare att måla med, medans åf påstår att finessen blir hårdare.
 
  • Gilla
Jonazz
  • Laddar…
Är det någon som vet vad nya Servalac och Servalac Finess har för bindemedel?
Alcro anger inte det längre av någon anledning.
 
Äh, köp riktig alkyd-servalac istället. Det är "snälla" lösningsmedel i dem idag och och som hemmamålare tar jag lört det. Flugger classic high finish ger mycket bra yta och har lång öppettid. Teknos servalac ger inte lika fin yta, men torkar snabbare.
 
De här snickerilackerna, är de lämpliga även för kök?
Är det de mest nötningståliga man som konsument kan få tag på?

Jag lackade om mina köksluckor, fönsterbrädor och en del lister i mitt kök 2014.
Idag ser jag att den lacken inte var speciellt tålig. En Sadolin snickerifärg jag köpte på Hornbach efter rekommendation vid deras färgdisk. Av en av de få där som verkar väldigt kunnig.

Det roliga är att listerna runt en av dörrarna mellan kök och vardagsrum (samt några till i huset) fick jag lacka med en annan färg eftersom Sadolinen tog slut.
Hittade en rostig burk med prislapp typ 12:90 från Obs! Dvs ett par decennier gammal!

Det var mest som en geleklump i botten på burken och några dl mellanbrun olja ovanpå.
Men efter att ha vispat i kanske 30min med en slatt lacknafta så såg den riktigt fin och blank ut.

De listerna som jag lackerade med den färgen är de enda i hela huset som forfarande ser fina ut. Har en tät fin yta som dessutom är lätt att torka av och hålla ren.

Vad kan det ha varit för färg? Går det att få tag på lika bra färg idag? Den var också löjligt enkel att få en snygg yta med.
 
Undrar om Flugger fortfarande har kvar sin "Interior High Finish 40, Classic" ?
Det var en traditionell lösningsmedelsbaserad snickerifärg som verkligen flöt ut till perfekt yta.
Annars är Jotun "Lady Supreme Finish" en fungerande vattenbaserad snickerifärg.
 
M MagHam skrev:
Undrar om Flugger fortfarande har kvar sin "Interior High Finish 40, Classic" ?
Det var en traditionell lösningsmedelsbaserad snickerifärg som verkligen flöt ut till perfekt yta.
Annars är Jotun "Lady Supreme Finish" en fungerande vattenbaserad snickerifärg.
Med fungerande, menar du att den är slittålig som de gamla olje/nafta- färgerna?
Men en drös med barn här hemma duger bara det bästa och den jag målade mes sist ger jag inte mycket för, rent skräp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.