Vi renoverar ett rum i källaren som ska bli mer beboelig. Just nu målat betonggolv. Ska lägga en fuktspärrmatta sen typ vinylgolv eller laminat på. Måste man ha blå Platon eller finns det andra alternativ? ska alltså ej ha mekaniskt.
mvh Malin
 
M Mekwall91 skrev:
Vi renoverar ett rum i källaren som ska bli mer beboelig. Just nu målat betonggolv. Ska lägga en fuktspärrmatta sen typ vinylgolv eller laminat på. Måste man ha blå Platon eller finns det andra alternativ? ska alltså ej ha mekaniskt.
mvh Malin
Köp billigaste fuktspärrmattan du hittar. Byggmax lr biltema. Fördelen med blå Platon är nog att den bygger några mm mindre i höjd!?
Jag använde byggmaxmattan när jag gjorde ordning gillestugan. Obs lägg någon stegljudsskyddande foam mellan mattan och laminatet.
 
L largab skrev:
Köp billigaste fuktspärrmattan du hittar. Byggmax lr biltema. Fördelen med blå Platon är nog att den bygger några mm mindre i höjd!?
Jag använde byggmaxmattan när jag gjorde ordning gillestugan. Obs lägg någon stegljudsskyddande foam mellan mattan och laminatet.
tack för svaret. Jag har inte läst på så mycket än hur man går tillväga men använde du uppvik från Isola?
 
M Mekwall91 skrev:
tack för svaret. Jag har inte läst på så mycket än hur man går tillväga men använde du uppvik från Isola?
Inget uppvik. Jag skruvade golvlisterna med 5-7mm distans mot väggarna. Därmed är uppvik onödigt. Bara att se till att det blir lite space mellan knoppmattan och väggen.
 
L largab skrev:
Inget uppvik. Jag skruvade golvlisterna med 5-7mm distans mot väggarna. Därmed är uppvik onödigt. Bara att se till att det blir lite space mellan knoppmattan och väggen.
Hej! Kan man få lite bilder på detta så jag förstår vad du menar?
 
M mili1983 skrev:
Hej! Kan man få lite bilder på detta så jag förstår vad du menar?
Typ så här gjorde jag
Schematisk illustration av golvkonstruktion med platonmatta, trägolv, stegljudsskydd, och fuktisoleringsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvs skar platonmattan ca 1 cm från kanten. Inget organiskt direkt mot betongen.
 
  • Gilla
Christianlonnegren och 2 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Typ så här gjorde jag
[bild]
Dvs skar platonmattan ca 1 cm från kanten. Inget organiskt direkt mot betongen.
Hur stor golvyta har du? Blev det bra med passiv ventilation? Får du verkligen luftgenomströmning utan fläkt?
 
M mili1983 skrev:
Hur stor golvyta har du? Blev det bra med passiv ventilation? Får du verkligen luftgenomströmning utan fläkt?
25m2 har inga fuktproblem.
 
  • Gilla
Jonny Hylander
  • Laddar…
Blir det väldigt kallt på golven när man lägger parkett rakt på blå Platon?
 
P Peterjk skrev:
Blir det väldigt kallt på golven när man lägger parkett rakt på blå Platon?
Laminat blir svalt, trägolv (typ parkett) blir inte kallt. Riktigt trä leder värme dåligt, så fötter kyls inte av på samma sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.