Avsliten kontakt från en ljusslinga på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avsliten kontakt från en LED-ljusslinga med säkring på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En längre led/ljusslinga som är omsorgsfullt virad runt ett träd är avsliten vid kontakten. Går det att laga (byta kontakt)? Känns fel att slänga hela slingan och jag är heller inte helt sugen på att sätta upp slingan på nytt, det tog en stund...
 
Redigerat:
Finns det tillräckligt med kabel vid kontakten så skarva ihop kabeln med ex. en sockerbit.
Utan bilder är det svårt att säga så mycket mer.
 
Var bara extremt noga med att kolla hur kabeln är kopplad nu, då felkoppling kan förstöra hela slingan ögonblickligen.
 
LED-transformator med avbruten kabel och skalningsförsök nära kontakten på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
E etompau skrev:
Finns det tillräckligt med kabel vid kontakten så skarva ihop kabeln med ex. en sockerbit.
Utan bilder är det svårt att säga så mycket mer.
Tyvärr av precis vid kontakten. Min man började skala av vid kontakten för att se om det gick att skarva kabeln men jag avbröt det hela.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
En bild på kontakten ?
Tror det ska finnas en bild i tråden nu.
 
Kolla om det finns någon typ av märkning av kabeln typ "vit rand" eller liknande. Om det finns en vit rand, så finns möjligheten att försiktigt pilla upp den pågjutna kontakten, för att åtminstone veta polariteten. Sedan återstår att hitta en lös kontakt eller att modifiera befintlig kontakt och löda kabeln direkt på stiften.
 
Skala kabeln och tryck in den i transformatorn, fixera med två tändstickor.
 
C CODE skrev:
Tror det ska finnas en bild i tråden nu.
Lägg in en bild där man ser hur själva "kontaktytan" ser ut, alltså stiften/bläcken/hylsorna. Gärna både på stickkontakten som slets av och på "hålet" i transformatorn. Bilden du har visar bara kontaktens kapsling och "duger" inte för att vi ska kunna föreslå ersättare.
 
E etompau skrev:
Skala kabeln och tryck in den i transformatorn, fixera med två tändstickor.
:-s :) Ok. Känns lite vågat men det kanske funkar bra?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Lägg in en bild där man ser hur själva "kontaktytan" ser ut, alltså stiften/bläcken/hylsorna. Gärna både på stickkontakten som slets av och på "hålet" i transformatorn. Bilden du har visar bara kontaktens kapsling och "duger" inte för att vi ska kunna föreslå ersättare.
 
  • Kapad elkabel med blottade koppartrådar på fuktig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp förlängningskabel till slingan, klipp av och skarva i befintligt slinga.
Så gjorde vi och det funkar bra.
 
  • Gilla
CODE och 2 till
  • Laddar…
Precis det där hände med min slinga nyligen, jag skalade bara fram kopparledningarna i båda ändarna och lödde ihop dem med lödpenna. Testade åt vilket håll strömmen skulle gå bara genom att prova hålla sladdarna mot varandra när kontakten var inkopplad i väggen, det verkade inte förstöra slingan när jag provade åt fel håll iallafall. Var lite pilligt att inte råka få kortslutning eftersom trådarna sitter så nära varandra, så man får ju vara lite noga och försiktig. Eftersom det inte blir så vattentät när man bara tejpat över med eltejp har jag min kontakt i ett uttag inomhus nu. Har egentligen inte koll på om det är korrekt att göra som jag har gjort, men det fungerar iallfall för mig, nu var det ju bara en vecka sen så vi får se hur länge det håller men ser inte varför det skulle gå sönder.
 
  • Gilla
CODE
  • Laddar…
Hej, tack för tipset.
Vi skarvade ihop slingan med en skarvsladd och det fungerade fint. Kopplade fel i första testet men drog direkt ut kontakten så slingan klarade sig.
 
V vefyra skrev:
Köp förlängningskabel till slingan, klipp av och skarva i befintligt slinga.
Så gjorde vi och det funkar bra.
vi gjorde precis så, gick bra!
 
  • Gilla
rydebackc
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.