Tja, det är ju dolt och möjligen fel. Men ska du utkräva något ansvar behöver du ha lidit större skada än att de fästelement du tänkt använda inte fungerar.
 
useless useless skrev:
Tja, det är ju dolt och möjligen fel. Men ska du utkräva något ansvar behöver du ha lidit större skada än att de fästelement du tänkt använda inte fungerar.
Ok, då vet jag. Var som sagt osäker på vad som gäller när det handlar om dolda fel. Tack.
 
Jag tror det blir svårt att få någon annan att städa upp skräpet där.

MEN om det stör dig väldigt mycket kan du ju själv installera en inspektionslucka och rensa ut det själv. Kostar ju inte mycket.
 
Se det som en lektion i husägande, det är inte alltid nån annan som ska betala.
 
  • Gilla
  • Haha
claym och 8 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Se det som en lektion i husägande, det är inte alltid nån annan som ska betala.
om någon annan gjort fel och det är inom garantitid kan man ju hävda att lagen är något man borde kunna luta sig mot. Hade det varit jag som orsakat felet hade det varit en annan femma. Jag är ingen nybörjare som husägare haha.
 
  • Gilla
AWS46
  • Laddar…
En lös bit gipsskiva ska inte hindra att man trycker in en plugg.
Tror vi saknar mer info om detta problem.
En bild kan hjälpa till att förstå pluggproblemet.
 
  • Gilla
Johnny Wiktorsson och 2 till
  • Laddar…
S SomePenguin skrev:
Jag tror det blir svårt att få någon annan att städa upp skräpet där.

MEN om det stör dig väldigt mycket kan du ju själv installera en inspektionslucka och rensa ut det själv. Kostar ju inte mycket.
Det är så jag tänkt lösa det, om jag inte bara tar ner hela segment av skivor bara och sedan sätter tillbaka nya.
 
E etompau skrev:
En lös bit gipsskiva ska inte hindra att man trycker in en plugg.
Tror vi saknar mer info om detta problem.
En bild kan hjälpa till att förstå pluggproblemet.
men toggler är en metallbit ca 5 cm lång som stoppas in i väggen och sedan tvärställs och dras tillbaka över det borrade hålet. Det är så det funkar, alltså behöver den komma in 5 cm i väggen för att kunna monteras. Är där en bit gips i mitten av väggen har man bara halva utrymmet innan det tar emot. Alltså 35mm. Då kommer inte togglern in.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
I iLogic skrev:
Det är så jag tänkt lösa det, om jag inte bara tar ner hela segment av skivor bara och sedan sätter tillbaka nya.
är nog overkill att ta bort ett helt segment. Går ju att också skära ut en bit, och sen lappa tillbaka den utskurna biten och sen spackla
 
S SomePenguin skrev:
är nog overkill att ta bort ett helt segment. Går ju att också skära ut en bit, och sen lappa tillbaka den utskurna biten och sen spackla
jovisst, men är det stora bitar som gömmer sig där inne måste jag få ut dom också.

annars, visst. Minsta möjliga åverkan är ju att föredra.
 
Vi har väll avhandlat s.k. "dolt fel" vara eller icke vara i många trådar här på BH. Rent juridiskt så finns inte "dolt fel" som term utan man går ju med ett anspråk mot säljaren för saker som inte står rätt till och anses vara nått som drar ner husvärdet signifikant. En innervägg kanske kostar 30' att återställa och den summan är inte att betrakta som signifikant mot huspriset. Jag har varit med om relativa låga anspråk och de som vann var advokaterna...
 
A anis16 skrev:
Vi har väll avhandlat s.k. "dolt fel" vara eller icke vara i många trådar här på BH. Rent juridiskt så finns inte "dolt fel" som term utan man går ju med ett anspråk mot säljaren för saker som inte står rätt till och anses vara nått som drar ner husvärdet signifikant. En innervägg kanske kostar 30' att återställa och den summan är inte att betrakta som signifikant mot huspriset. Jag har varit med om relativa låga anspråk och de som vann var advokaterna...
jaja, men då ställer jag frågan och så köper jag ett nej när det kommer tillbaka helt enkelt.

tack!
 
Du får nog vara lite tydligare. Fick du in pluggen eller fick du inte in pluggen? Gjorde du ett hål men brydde inte dig mer sen för att du fick upp skåpet eller ligger skåpet kvar på golvet ?

Om du fick upp skåpet i ditt pluggade hål så finns det ingen begränsning för dig ju.


Som en preskiberad historia, jag har tappat en morakniv bak en tegelvägg vi byggde på ett polishus. någonstans i skåne, det var ganska exakt 20 år sen. Tänk vad de kommer bli häpna den dagen de river och hittar den, inte kommer de tänka att en sommarjobbare tappade den =)
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
I iLogic skrev:
men toggler är en metallbit ca 5 cm lång som stoppas in i väggen och sedan tvärställs och dras tillbaka över det borrade hålet. Det är så det funkar, alltså behöver den komma in 5 cm i väggen för att kunna monteras. Är där en bit gips i mitten av väggen har man bara halva utrymmet innan det tar emot. Alltså 35mm. Då kommer inte togglern in.
Ok, så det var inte en "vanlig" plugg som det initialt talades om?
 
E etompau skrev:
Ok, så det var inte en "vanlig" plugg som det initialt talades om?
Benämningen på en toggler är kanske inte plugg, nej. Men ett fästdon är det oavsett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.