Hej!

Idag råkade jag tappa min glaslucka till ugnen Bejublad från IKEA, på golvet och ventilationslisten gick sönder.
Försöker nu leta som en tok efter reservdel till ugnsluckan men det verkar vara riktigt svårt.
Ugnen är inköpt 2017, på Electrolux finner dem inte någon PNC nummer till ugnen.

Är det någon som vet "universal" ventilationslist till Bejublad ugn?
 
  • Svart ugnsglaslucka till IKEA Bejublad med tydlig etikett och produktnummer, skadad ventilationslist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur vet du att det är fabrikat Elektrolux på Ikea-ugnen du har?
Du visar inget foto på vad som skulle vara skadat på din bejublade ugn.

Har du hört med IKEA?
 
A Arnodt skrev:
Hur vet du att det är fabrikat Elektrolux på Ikea-ugnen du har?
Du visar inget foto på vad som skulle vara skadat på din bejublade ugn.

Har du hört med IKEA?
Skadad svart ventilationslist på en rostfri stålyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad svart ventilationslist hålls upp mot en rostfri bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bifogar bilder på den skadade ventilationslisten. Har varit i kontakt med IKEA, då enligt dem är det en Electrolux vara. Electrolux kundtjänst har stängt över helgen nu, tänkte beställa reservdelen själv så att det kommer fram i sinom tid
 
Om du inte hittar en passande reservdel på PNC-numret på E-lux sida, så är det nog kört.
 
Var sitter den "listen" på en oskadad bejublad ugn då? Det var det jag ville se. Då kan forumsmedlemmarna se var den sitter.
På vilket sätt är "listen" sönder? Är den av metall eller plast?
Vad tjänar den för nytta? Vad är dess uppgift på den bejublade ugnen?
Behövs den för funktionen över huvudtaget? Eller är det endast en dekorationsdetalj som saknar annan funktion är att se vacker ut?

Hur kan man överhuvudtaget tappa en ugnslucka? Sitter de inte fastskruvade på bejublade ugnar?

Har garantin löpt ut? Om har köpts dec. 2017, då har det gått 3 år nu.
 
Redigerat:
Det går att ta ut ugnsluckan genom att spärra upp hakar som finns på vardera sida av glaset, på så sätt kan man rengöra ugnen mycket lättare om det finns någonting bränt på "golvet" i ugnen. Jag lade ugnsluckan på govlet utan matta, tänkte mig inte för och rätt som det var gled ugnsluckan på det hala golvet och drämde i golvet att plastlisten gick sönder.
Listen håller egentligen ihop både inner- och ytterglaset av ugnsluckan samt att det finns "hål" därför kallade jag det för ventilationslist. I mitt fall gick inte hela plastlisten sönder, då de "viktiga" komponenterna håller fortfarande kvar i inner-och ytterglaset vid sidan om ugnsluckan.

Bifogar bilder. Det som jag har markerat med röd och blå färg på bilderna är alltså de "viktiga" resterande komponenter av listen som håller i inner-och ytterglasen av ugnsluckan.
Bilden som finns ovan i kommentaren är alltså "ventilationen" av listen som håller i inner- och ytterglasen därmed är det det ventilations"listen" som släpper ut värmen från ugnen.

Listen som jag pratar om är ugnsluckekåpa som det heter på Electrolux hemsida.

Så jag var ute efter är om någon vet om var man kan hitta PNC nummer till Bejublads ugn? Och kan man använda ugnen än så länge i och med att alla glasen hålls kvar?
 
  • Svart ugnsluckekåpa från Electrolux som håller ihop inner- och ytterglas på en ugnslucka, visas mot vit bakgrund.
  • Närbild av ugnslucka på golv där ventilationslisten är markerad med blå färg och har skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad ugnslucka med markerade komponenter som håller inner- och ytterglas på plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, jag börjar förstå. Du har dubbla "glasrutor" på ungsluckan, med ett mellanrum på ca 15 mm. I mellanrummet strömmar luft och kyler på så vis ytterglaset, är det tänkt, antar jag. Man ska inte bränna sig på ytterglaset. Din "ventilationslist" när den var hel och satt där den ska sitta, den hindrade väl inte den luftströmmen. Den har väl en öppen spalt där luften kan strömma?

Din ventilationslist är av plast säger du. Det kan den vara av, men troligen värmetålig plast. Det måste kunna bli hett där den satt, kanske 200 oC. Det kanske går att limma ihop igen. Jag tänker på epoxylim. Men är den av polyeten eller polypropen så är det väldigt svårt om inte omöjligt att limma, limmer fäster inte på sådan plast.

När jag tittar på Ikeas hemsida på bejublad, är det varmluftsugnen du har? På bilden där på Ikea-hemsidan ser "ventilationslisten" mycket större ut, än den du visar på foto. Men den ugnen på IKEA, är kanske inte samma ugn som du har, eftersom de ständigt förändrar sina varor.

Om de "viktiga delarna" som håller samman inner- och ytterglaset är oskadda och håller fast glasen, då kan du väl fortsätta använda ugnen. Med stängd lucka, ligger väl innerglaset an mot ugnspackningen och tätar så inte hetluft läcker ut från ugnen, precis som den gjorde innan din "olycka". Så slipper ni leva på kalla konserver under helgen.

Man kan tänka sig att din plastlist tjänar som stopp så luckan inte stänger för mycket och kanske att den trycker på någon sensor så ugnen ska veta att luckan är stängd.
 
Redigerat:

Bästa svaret

Hej! Detta är en ugn som är producerad av Whirlpool så kolla med dem. Meeeen IKEA kan väl bistå med en sådan list eller?
 
  • Svart ventilationslist för Whirlpool/Indesit ugn med delnummer C00313455.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
daffolina
  • Laddar…
Knorren,
Du är nog rätt ute med att det kan vara Whirpool. Vi har en IKEA köksfläkt och det visade sig att det är en Whirpool.
 
  • Gilla
daffolina
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Ok, jag börjar förstå. Du har dubbla "glasrutor" på ungsluckan, med ett mellanrum på ca 15 mm. I mellanrummet strömmar luft och kyler på så vis ytterglaset, är det tänkt, antar jag. Man ska inte bränna sig på ytterglaset. Din "ventilationslist" när den var hel och satt där den ska sitta, den hindrade väl inte den luftströmmen. Den har väl en öppen spalt där luften kan strömma?

Din ventilationslist är av plast säger du. Det kan den vara av, men troligen värmetålig plast. Det måste kunna bli hett där den satt, kanske 200 oC. Det kanske går att limma ihop igen. Jag tänker på epoxylim. Men är den av polyeten eller polypropen så är det väldigt svårt om inte omöjligt att limma, limmer fäster inte på sådan plast.

När jag tittar på Ikeas hemsida på bejublad, är det varmluftsugnen du har? På bilden där på Ikea-hemsidan ser "ventilationslisten" mycket större ut, än den du visar på foto. Men den ugnen på IKEA, är kanske inte samma ugn som du har, eftersom de ständigt förändrar sina varor.

Om de "viktiga delarna" som håller samman inner- och ytterglaset är oskadda och håller fast glasen, då kan du väl fortsätta använda ugnen. Med stängd lucka, ligger väl innerglaset an mot ugnspackningen och tätar så inte hetluft läcker ut från ugnen, precis som den gjorde innan din "olycka". Så slipper ni leva på kalla konserver under helgen.

Man kan tänka sig att din plastlist tjänar som stopp så luckan inte stänger för mycket och kanske att den trycker på någon sensor så ugnen ska veta att luckan är stängd.
Innan min "olycka" Fick mig ett gott skratt där! Men jag ska faktiskt ta och prova köpa epoxylim så får jag se om det fäster. Tusen tack att du försöker hjälpa mig med min lilla "olycka"
 
K Knorren skrev:
Hej! Detta är en ugn som är producerad av Whirlpool så kolla med dem. Meeeen IKEA kan väl bistå med en sådan list eller?
Ja men precis, den verkar vara identisk!
 
  • Två ihopkopplade metallkomponenter som tycks vara identiska delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en öppen ugn med synliga grillgaller och värmeelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Knorren skrev:
Hej! Detta är en ugn som är producerad av Whirlpool så kolla med dem. Meeeen IKEA kan väl bistå med en sådan list eller?
Får man fråga var du hittade listen utan risk att man "annonserar" ett företag?
 
D daffolina skrev:
Ja men precis, den verkar vara identisk!
Löste det sig?
 
Ursäkta ett jättesent svar. Mamma gick bort nyligen och det blev mindre tid att logga in här och svara.
Till ventilationslisten, ärligt talat - jag vet inte hur jag hade klarat mig utan detta forum.
Beställde från Nettoparts.se( detta är ingen reklam till dem) då varken Quickparts eller Whirlpool svarade.
Tog chansning med hjälp av erat svar, med Nettoparts. Igår monterade jag ventilationslisten.
Lätt som plätt, nu känns det mycket säkrare att ugnssteka rostbiffen!:crysmile:

Tack för all hjälp!(y)
 
  • Gilla
Knorren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.