Hej!

flyttade till nybyggt hus i slutet av 2014. Skulle plugga i en av väggarna för att hänga upp ett skåp och märkte att pluggen inte kom riktigt in, de var något i vägen. Tryckte jag på pluggen så var där något som rörde på sig där inne. När jag kikar in visar det sig vara en bit gips som ligger löst i tomrummet mellan reglarna. Störigt tyckte jag men tänkte inte mer på det.

Sedan för några dagar sedan kom jag åt att trycka på väggen på ett annat ställe några meter bort och hörde även där att det var en massa rörelse i väggen när jag tryckte. Åter igen lät det som något låg och vobblade där inne.

Spontant känns det som att byggaren har kastat in en massa överblivet material och sedan bommat igen. Väggen är för övrigt byggd med stålreglar när det på ritning står att det ska vara träreglar.

Är det för mycket begärt att byggaren kommer hit, tar ner en sida av väggen och rensar ut det som ligger där och sedan återställer?

Det är 6 år sedan vi flyttade in, men detta känns som ett dolt fel?

mvh
 
Vad är felet?
 
C C.Lundin skrev:
Vad är felet?
att det ligger en massa skräp i väggen som bland annat gör att jag inte kan få in gipspluggar ordentligt..
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik440 och 6 till
  • Laddar…
Konstigt men förstår inte riktigt vad "felet" är med väggen, dvs det ni skulle vilja ha åtgärdat. Att det ligger lite löst gips är ju inte nått som påverkar väggen även om det är konstigt. Är det ren gips vägg eller med obd/plyfa under?
 
I iLogic skrev:
Hej!

flyttade till nybyggt hus i slutet av 2014. Skulle plugga i en av väggarna för att hänga upp ett skåp och märkte att pluggen inte kom riktigt in, de var något i vägen. Tryckte jag på pluggen så var där något som rörde på sig där inne. När jag kikar in visar det sig vara en bit gips som ligger löst i tomrummet mellan reglarna. Störigt tyckte jag men tänkte inte mer på det.

Sedan för några dagar sedan kom jag åt att trycka på väggen på ett annat ställe några meter bort och hörde även där att det var en massa rörelse i väggen när jag tryckte. Åter igen lät det som något låg och vobblade där inne.

Spontant känns det som att byggaren har kastat in en massa överblivet material och sedan bommat igen. Väggen är för övrigt byggd med stålreglar när det på ritning står att det ska vara träreglar.

Är det för mycket begärt att byggaren kommer hit, tar ner en sida av väggen och rensar ut det som ligger där och sedan återställer?

Det är 6 år sedan vi flyttade in, men detta känns som ett dolt fel?

mvh
Hur stor plugg borrade du för? Inte hamrat in den så inre skivan gett med sig?

för övrigt väldigt ambitiöst att lyckas se att de ligger massa skit mellan reglarna genom ett hål för en plugg kan ja tycka.

den väggbiten du provade trycka på, inte så att de ligger några elrör halvfattigt fastsatta som rör sig mot skivan, eller hör du att de ramlar ner skit när du trycker?

bonusfråga, ingen isolering i mellanväggarna?
 
  • Gilla
Nicknolte och 3 till
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Konstigt men förstår inte riktigt vad "felet" är med väggen, dvs det ni skulle vilja ha åtgärdat. Att det ligger lite löst gips är ju inte nått som påverkar väggen även om det är konstigt. Är det ren gips vägg eller med obd/plyfa under?
det påverkar ju vad jag kan göra med väggen om jag inte kan fästa saker ordentligt på grund av att där är skräp som omöjliggör fästdonen. Jag vill att man rensar bort skiten där ligger.
 
  • Haha
  • Gilla
Xaktly och 4 till
  • Laddar…
I iLogic skrev:
det påverkar ju vad jag kan göra med väggen om jag inte kan fästa saker ordentligt på grund av att där är skräp som omöjliggör fästdonen. Jag vill att man rensar bort skiten där ligger.
Du beskriver att du har problem med pluggen, men du svarar inte på vad felet är.

Ingen kommer att komma och tömma dina väggar. Men ska du be dem kan du ju be dem bila upp plattan och ta bort all extra skit de slängt i den också.
 
Stäm någon!
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
M MAczea skrev:
Hur stor plugg borrade du för? Inte hamrat in den så inre skivan gett med sig?

för övrigt väldigt ambitiöst att lyckas se att de ligger massa skit mellan reglarna genom ett hål för en plugg kan ja tycka.

den väggbiten du provade trycka på, inte så att de ligger några elrör halvfattigt fastsatta som rör sig mot skivan, eller hör du att de ramlar ner skit när du trycker?

bonusfråga, ingen isolering i mellanväggarna?
skulle sätta upp med toggler. Den borrar man 13mm för och sedan kräver den 5-6 cm fritt bakom för att få in och veckla ut.

väggen är 96mm tjock, 13+70+13 mm. Ingenting har gått sönder på andra sidan väggen.

Ingen isolering.

borrar man 13mm och lyser in kan man tydligt se vad där är bakom. Gjorde även märke i gipsbiten där låg och kunde då tydligt se vad det var för något.
 
  • Gilla
AWS46
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Du beskriver att du har problem med pluggen, men du svarar inte på vad felet är.

Ingen kommer att komma och tömma dina väggar. Men ska du be dem kan du ju be dem bila upp plattan och ta bort all extra skit de slängt i den också.
du är bra rolig! Tack för bidraget.

om man fyller upp en vägg med skit så att det inte går att fästa med plugg, är det pluggens fel då?

logiskt.
 
  • Gilla
AWS46 och 3 till
  • Laddar…
I iLogic skrev:
om man fyller upp en vägg med skit så att det inte går att fästa med plugg, är det pluggens fel då?

logiskt.
Givetvis inte.
Men att det ligger gips i en innervägg är ju inget fel, det är ganska uppenbart.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Givetvis inte.
Men att det ligger gips i en innervägg är ju inget fel, det är ganska uppenbart.
jag som trodde gipsen skulle sitta utanpå reglarna... då måste det vara fel på alla mina andra väggar
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 3 till
  • Laddar…
Klart det är fult gjort, det håller alla med om. Tyvärr har du 0,0000% chans att få detta åtgärdat gratis :(
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Kan dom ha satt gips där som någon form av extra ljudisolering?
Det är ju inte direkt enkelt att 'kasta in' överblivna gipsbitar i ett vertikalt utrymme och få dom att ligga kvar.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Ok jag ser problemet med sådan typ av plugg och det problemet att få den att veckla ut. Och jag håller med att det är konstigt med material i mellanrummet mellan gipsskivorna. Men igen, inget att hojta dolt fel etc. utan detta får man lösa själv som husägare.
Kan man använda någon annan typ av plugg? Min favorit för enkelgips är den som säljs för elfa-skenor, en lila plastplugg som expanderar som till en boll bakom gipset.
 
useless useless skrev:
Kan dom ha satt gips där som någon form av extra ljudisolering?
Det är ju inte direkt enkelt att 'kasta in' överblivna gipsbitar i ett vertikalt utrymme och få dom att ligga kvar.
det är vän bara att luta dom mot reglarna, stålreglar blir ju som fickor.

det är garanterat ingen extra ljudisolering dom tänkt sig här med detta utförandet haha.

Som jag ursprungligen undrade så var det huruvida jag kunde hävda ett dolt fel, men eftersom att ni verkar vara väldigt tydliga med att detta inte kommer gå får jag väl fixa skiten själv. Surt men vad ska man göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.