Hejsan
Jag har en gammal tv antenn på balkongen som inte fungerar speciellt bra. En svart sladd och en vit vanlig går från två olika antenner Gammal tv-antenn med flera korsade element och en mindre antenn ovanpå, mot molnhimmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En dosa med svart och vit antennsladd på balkongen med snö och röd stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
in i en dosa, sen en vit vidare till tv uttaget inne. Kan jag förbättra dessa på ngt sätt?
Tack
 
  • Gilla
morgi
  • Laddar…
Kablarna brukar torka och bli förstörda av UV ljus, kolla om de är mjuka och öppna anslutningar och se hur det ser ut.
Kan behöva klippas av om putsa anslutningar efter många år i utemiljön.
 
  • Gilla
petrols och 2 till
  • Laddar…
Vad innebär "inte fungerar speciellt bra", får du bild med störningar eller är det permanent dålig bild?
Det ser ut som en VHF och en UHF-antenn. Kolla om det verkligen behövs VHF-mottagning.
Personligen hade jag rensat bort det som sitter där och köpt en ny antenn och kabel och snyggat till installationen.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det kan möjligen bli bättre om du kopplar bort "den stora" antennen och skarvar direkt , så att bara den "lilla" används. Obs att skarven måste ha rätt impedans, så kontaktdon behövs normalt. Bäst blir nog att byta ut båda mot en ny "gitterantenn" av typen [länk]
Tack
 
J Jeppson skrev:
Kablarna brukar torka och bli förstörda av UV ljus, kolla om de är mjuka och öppna anslutningar och se hur det ser ut.
Kan behöva klippas av om putsa anslutningar efter många år i utemiljön.
Jo de är riktigt torra och skruttiga..
Tack
 
E etompau skrev:
Vad innebär "inte fungerar speciellt bra", får du bild med störningar eller är det permanent dålig bild?
Det ser ut som en VHF och en UHF-antenn. Kolla om det verkligen behövs VHF-mottagning.
Personligen hade jag rensat bort det som sitter där och köpt en ny antenn och kabel och snyggat till installationen.
Funkar oftast, men inte vid dåligt väder:(
 
M morgi skrev:
Funkar oftast, men inte vid dåligt väder:(
Köp en bättre antenn med större förstärkning/riktverkan, ta bort VHF-antennen/filter(?) och dra ny kabel.
 
  • Gilla
morgi
  • Laddar…
E etompau skrev:
Köp en bättre antenn med större förstärkning/riktverkan, ta bort VHF-antennen/filter(?) och dra ny kabel.
Ja aldrig ska ngt vara enkelt:)
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.