Utan att uttala mig om fallet ovan så anlitade vi Veteranpoolen för några år sedan. Det som är lite lurigt är att man får känslan av att man gör något gott samtidigt som man får god hantverkskvalitet. Så var det inte i vårt fall. Det var som det nämns i tråden lite amatörmässigt med följande skador och kostnadsreduktion. Så den största besvikelsen är väl att man tror att man får pensionerade målare men det är glada amatörer man får. de flesta pensionerade målarna jobbar extra åt målarfirmorna istället.
 
  • Gilla
BigR och 3 till
  • Laddar…
haggle haggle skrev:
Jag håller inte med. Det är just som här som är bra att informera om i forum så att andra får veta och inte gör samma misstag
Så direkt du gör fel på jobbet vill du att nätforum ska diskutera det

berätta vad du jobbar med
 
  • Gilla
Michael Meier
  • Laddar…
Tråkigt att höra! Jag har erfarenhet av det också bland andra målare osv. Jag anlitade takfirma att byta tak och jag var noga med att inget spill vår komma in i huset eller utanför huset när de målade! Jag påtalade detta för dem både muntligen och bad dem skriva ned i offert att de skulle plocka undan efter sig varje dag och kollade upp referenser att bolaget verkligen gjorde det plus inga spill i trädgården eller så. Och jag var imponerad av att de klarade av det. Enda de råkade ta sönder som jag inte grävde åtgärd var en blomkruka i trallen :).

så det finns duktiga hantverkare dock får ligga på dem och var övertydliga och ställa krav i offert.

min syrra anlitade en målare att måla om huset i svart färg och då frågade hon om han tänker maskera och skydda altan osv och fick svar att det behövs inte. Han spiller inte och ska vara försiktig. När han hade målade färdig så upptäckte hon svarta fläckar i altan... trist...
 
  • Gilla
mats1631
  • Laddar…
Var det inte något som hyrde in Veteranpoolen för att bygga ett stall? ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Felice och 5 till
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Så direkt du gör fel på jobbet vill du att nätforum ska diskutera det

berätta vad du jobbar med
Nu är det ju dock ett företag som tar betalt(och bra betalt också) för sina tjänster och inte en privatperson som diskuteras.

Intressant att se vilka aktörer som tar sitt ansvar och vilka man borde undvika. Som exakt alla andra branscher.
 
  • Gilla
LLME och 2 till
  • Laddar…
C Christoffer L skrev:
Tyvärr inte förvånad. Många med samma erfarenheter :-/ bra idé, dåligt utförande med den "firman".
isf jag ska skatta mig lycklig att de inte hört av sig, trots att både skrivit och pratat med dem om jobb på huset
 
A agsom44 skrev:
isf jag ska skatta mig lycklig att de inte hört av sig, trots att både skrivit och pratat med dem om jobb på huset
Samtidigt är det nog stor variation iom. att de finns på så många platser...
 
Exostor Exostor skrev:
Veteranpoolen ska man se upp med. Har erfarenhet av dem då de skulle beskära äppelträd, det såg ut som någon försökt snagga en son med hårtrimmer efteråt. Han hade definitivt ingen som helst erfarenhet eller kunskap om trädbeskärning. Betalade inte ett öre och rekommenderade honom att hålla sig borta från trädgårdar.

Sen finns det säker många duktiga gamla hantverkare inom poolen, men veteranpoolen i sig är ingen garanti för kvalitet.
Hade ett annat senior-veteranföretag i Göteborg för att beskära mina äppelträd. Han började med att beskära grannens äppelträd första dagen, sen blev det mina. Hyfsat bra slutresultat men fakturan var saltad med 20 mil extra för bil (som visserligen togs bort) och sen hade han lagt på moms. Bestred fakturan och kollade med en trädgårdsmästare vad han skulle ta för att beskära mina träd. Betalade sedan den summan plus 15%. Hörde inte ett ljud från dom sen.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Ville ha hjälp av veteranerna men när de hörde att det gällde att fixa pannrummet så det blev godkänt av brandskyddskontrollen så var de inte intresserade. Ej heller att byta dörr då vi hade Antisimexinspektör som rekommenderade dörrbytet. De vill INTE ha med dessa att göra, Vad är det för dålig firma egentligen?
 
  • Gilla
mats1631
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Men håller med om att Veteranpoolen, med liknande namn, aldrig fått en positiv kommentar härifrån.

Tror, utan att exakt veta, att det är många tjänstemän anslutna utan vidare kunskaper om något hantverkaryrke.

Jag skulle akta mig noga. Priset är högt per timme. Och pensionärer utan kunskap i hantverkaren blir extremt dyra. Själva pensionären får bara en liten summa.

En hantverkare, snickare, elektriker, rörmokare, målare som vill fortsätta arbeta gör förstås det under sin egen firmas namn.

Så det nan får om man anlitar Pensionärs/Veteranpoolen och liknande är i princip 100% folk som aldrig varit hantverkare i sitt tidigare liv.

Håll er borta säger jag. Vänta hellre tills den riktiga hantverkaren har tid.
Vi anlitade Veteranpoolen för många år sedan, tänkte att det skulle vara bra med någon erfaren som utförde tjänsten. Blev så dåligt utfört att vi fick göra om det, varpå jag pratar med "veteranerna" och tänker att jag istället för att såga hela arbetet med fotknölarna skall kolla vad de jobbat med i sina tidigare yrkesverksamma liv. Svaret var ungefär (minns inte exakt nu för det gått så många år) att en varit lärare och en annan jobbat i matbutik. Jag kan säga att det inte var som läxhjälp till barnen eller sortering av skafferiet de var anlitade.... :crysmile: Så jag håller med till 100% om allt i detta inlägg.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
B bingoberra skrev:
Vi anlitade Veteranpoolen för många år sedan, tänkte att det skulle vara bra med någon erfaren som utförde tjänsten. Blev så dåligt utfört att vi fick göra om det, varpå jag pratar med "veteranerna" och tänker att jag istället för att såga hela arbetet med fotknölarna skall kolla vad de jobbat med i sina tidigare yrkesverksamma liv. Svaret var ungefär (minns inte exakt nu för det gått så många år) att en varit lärare och en annan jobbat i matbutik. Jag kan säga att det inte var som läxhjälp till barnen eller sortering av skafferiet de var anlitade.... :crysmile: Så jag håller med till 100% om allt i detta inlägg.
Vi anlitade veteranpoolen för målning och tapetsering av en trerumslägenhet, vilken katastrof det blev. Vi tog ut en besiktningsman, som helt dömde ut arbetet, så vi bestred fakturan som företaget skickade och sen anlitade vi en annan firma som slutförde arbetet. En bekant anlitade veteranpoolen för lite eljobb och då funkade det jättebra, så det är nog lite olika.
 
Veteranpoolen har svarat i forumet men inga nya kommentarer från TS på det..
 
  • Gilla
Hassle 2
  • Laddar…
M Maggis51 skrev:
Vi anlitade veteranpoolen för målning och tapetsering av en trerumslägenhet, vilken katastrof det blev. Vi tog ut en besiktningsman, som helt dömde ut arbetet, så vi bestred fakturan som företaget skickade och sen anlitade vi en annan firma som slutförde arbetet. En bekant anlitade veteranpoolen för lite eljobb och då funkade det jättebra, så det är nog lite olika.
El är nog speciellt, där måste de ha yrkesfolk annars är det inte lagligt. Jag har också hört samma att elarbeten är ok hos veteranpoolen
 
Jag skulle aldrig anlita Veteranpoolen till något som syns. Gamla människor är ju alltid gamla människor, dvs huvud och kropp hänger inte med alltid. Gräsklippning och trädgårdsskötsel, där går gränsen.
 
T
Jag försökte nyttja Veteranpoolen för att ta hand om vår trädgård, det kom en farbror i finbyxor och kavaj som var helt ointresserad av såväl arbete som trädgård, men prata kunde han. Hans engagemang i Veteranpoolen kom sig av att han efter pensioneringen som försäkringsmäklare hade väldigt tråkigt och hoppades kunna få tillfällen till umgänge och givande samtal på detta vis. Fortfarande förvånad att jag aldrig fick någon faktura efter en timmes diskussioner om världsläget och bristen på uppfostran av dagens ungdomar...men trädgården fick jag ta hand om själv.
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.