Hej,

Jag vill byta ut befintliga strömbrytarna mot nya, problemet är att lägenheten har en väldigt gammal standard där strömbrytarna sitter i dörrlisten.

Jag undrar om det är tillåtet att fräsa ut ett spår i väggen för att leda kabeln ca 5-10cm från dörrkarmen och sedan spackla över? Om ja, är kravet att kabel ligger i en flexslang?

Tack!
 
Redigerat:
E
Det går bra att göra så. Inputsat flexrör ger större flexibilitet eftersom det medger omdragningar vid behov, men det är tillåtet med eqlq också, åtminstone drakas eqlq
 
  • Gilla
Philly
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Det går bra att göra så. Inputsat flexrör ger större flexibilitet eftersom det medger omdragningar vid behov, men det är tillåtet med eqlq också, åtminstone drakas eqlq
Tack för ditt svar!

Då kommer jag fräsa ett spår i väggen som går från dörrlisten. Du får gärna svara på nedan frågor.

1. Är det inget krav på att kablarna först ska in i en rotdosa eller är det tillåtet att en fas och nolla enbart kommer ut direkt från vägg?
2. Ska flexislangen komma ut ett par mm från väggen eller räcker det med att den kapas strax jämnt med väggen?
3. Får jag utföra arbetet som lekman eller är elektriker ett krav för att få det godkänt?

Trevlig helg!
 
E
Ledarna ska vara dubbelt isolerade från beröring och från byggnadsdelar. Om det görs genom att de går in i en rotdosa eller in i en utanpåliggande strömbrytare spelar mindre roll. Arbetet ska utföras av auktoriserad installatör eller av yrkesperson som ingår i ett auktoriserat installationsföretags egenkontrollprogram.
 
  • Gilla
claesborjesson och 2 till
  • Laddar…
tommib
Jag noterar att TS verkar vilja skarva ledningarna från befintlig brytare till den nya tänkta platsen. Om det låter sig göras är en svårare fråga än om man får spåra in en kabel i väggen. Principiellt skulle man väl kunna tänka sig att det går att göra en godkänd skarv inne i väggen men det verkar väldigt olämpligt.

Vad går där nu? Är det en kabel bakom fodret eller är det rör? Kanske plåtrör? Bilder hjälper en hel del här.

TS, du har sannolikt inte fas och nolla där utan fas och tändtråd. Det hjälper om du använder antingen korrekt terminologi eller mer generella beskrivningar (svart och blå ledare t.ex.), annars blir det bara förvirrat.

För att förtydliga svaret på fråga 3 lite mer så är det olagligt för dig som icke auktoriserad/icke anställd i elinstallationsföretag att göra en sådan här installation. Det handlar inte om att "få det godkänt".

Välkommen till forumet förresten!
 
  • Gilla
bortan och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar. Det uppskattas!

Misstänkte att gränsen gick vid att byta strömbrytare. Jag lämnar över kabeldragningen till en elektriker. Jag har dock ett personligt intresse av att veta hur ett "korrekt" utförande ser ut.

Följdfrågor som ni gärna får svara på.

1. Som ni ser på bilden går det ytterligare en kabel i dörrkarmen som leds upp till ett lamputtag på andra sidan väggen. Får den sitta "löst" bakom en dörrlist (trä) eller måste elektrikern göra något även åt den kabeln?
2. Jag vill egentligen bara byta strömbrytarna i lägenheten, men är dock orolig för att jag kommer snubbla in i en allt för omfattande el-dragning om jag börjar ändra original utförandet. Som jag förstår det så är det OK att ha denna gamla standard, då utförandet var godkänt när huset byggdes. Men om man genomför förändringar måste allting ändras, stämmer detta och kommer mitt planerade ingrepp räknas som ett sådant utförande?
 
  • En delvis öppnad vägg avslöjar kablarna bakom en strömbrytare och en dörrkarm i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen dörrkarm med synlig kabeldragning och elledningar som går till en ljusbrytare, täckt delvis med gul tejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Är det här Sverige? Om inte så går det inte att säga något säkert alls om lagstiftningen på området.

Principiellt är det enkelt att modifiera installationen om väggen är av något slags skivmaterial. Såga ut en "lagom" stor bit ur väggen, skarva på det befintliga röret och slangen (eller byt slangen om det är lätt att komma åt), fäll in en dosa på vanligt sätt och dra om FKn i röret/slangen.

Detta är dock en såpass udda installation att jag inte kan säga något om hur svårt just det blir och hur det ser ut runt omkring. En gissning baserat på kombinationen av VP-rör, slang, gul FK och konstig plastdosa skulle placera detta kring 60-70-talet om det är Sverige. men det är en väldigt okvalificerad gissning. Förhoppningsvis har någon av de mer erfarna sett något liknande tidigare.

Det är också svårt att förstå hur det är kopplat om det finns mer än ett lamputtag. Jag skulle gissat på inkommande matning nerifrån (gissningsvis ett uttag nedom brytaren), och ett lamputtag uppe vid taket. Om det går till ett uttag i ett annat rum också förstår jag inte kretslösningen.

Jag skulle starkt rekommendera att ta in en elektriker som får titta på det på plats, då klarnar nog bilden.
 
  • Gilla
Philly
  • Laddar…
E
Precis som @Philly skriver visar sig arbetet vara mer omfattande än väntat. Denna smidiga lösningen med dosor och strömbrytare i karmar finns på väldigt många ställen då tiden begav sig. Är det HSB, bostadsrätt så har du rätt stora möjligheter att göra omfattande ändringar men kolla först hur planen ser ut angående renovering av elsystemet, möjligt detta upphandlas centralt, men inte särskilt troligt då den har många år kvar att ge.

Du behöver tänka genom saker och ting från grunden, nu har du sett hur systemet är uppbyggt och inser att det inte går att kopiera på något enkelt sätt då det är så finurligt det kan bli.

Jag har själv aldrig sett något bra exempel på ombyggnad utan man låter det bara sitta, annars får det bli utanpåliggande men @elmont har jobbat med detta större delen av förra seklet så hen vet kanske bättre.
 
  • Gilla
Philly
  • Laddar…
Detta är mycket riktigt en HSB förening. Föreningen har inga planer på att göra om elen, utan det får den boende stå för själv. Vilket inte är ett alternativ, då det är en mycket kostsam operation.

Finns det några andra lösningar? Kan en utanpåliggande strömbrytare sitta i kant med kommande dörrlist? Då blir det i princip samma utförande som idag. Skillnaderna blir att dörrlisten går från plast till trä och att strömbrytaren inte sitter direkt på list.
 
Redigerat:
Ja du kan ha kvar det "som det är i dag", MEN dosan ska flyta jäms med framsidan av listen så det är ungefär samma jobb som att göra som tommib föreslår och byta ut dosan till en modern.
Ps
Jag har, i Sverige, aldrig kommit i kontakt med den typen av apparatdosor så jag tror att dom inte var speciellt vanliga utom kanske lokalt.
 
  • Gilla
Philly
  • Laddar…
Den där varianten på dosor har jag sett i ett hyreshus, då var allt i plast, gångjärn, handtag, lister mm.
 
  • Gilla
Philly
  • Laddar…
E
Är det så att du vill flytta ut strömbrytaren till väggen så kan du se om där går att fälla in en dosa, denna kräver minst 3,5 centimeter väggdjup. Då kan du förlänga rören, ta bort befintlig dosa och dra i nya ledare.
 
  • Gilla
Philly
  • Laddar…
E
Frilägg rören ca 50cm från befintlig dosa och kapa av, fräs hål och montera multidosa (rotdosa), på med flexrör på multidosan och skarva mot befintliga rör med passande skarvmuff.
 
  • Gilla
Philly
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.