Skönt att det kommit till ett avslut.

Ingen blir glad av ruinen som står på platsen just nu.
Min uppfattning är att ägarna verkligen vill och försöker bevara så mycket som möjligt av huset och materialet. Däremot har det skett många misstag på vägens gång, vilket nu kostar en slant.
Förhoppningsvis kan de flytta in och känna sig välkomna trots det som hänt, vilket inte alltid är självklart på en liten ort.
 
  • Gilla
VLJ och 1 till
  • Laddar…
250 000kr, det är ju ingenting för de som gjort detta...
 
  • Gilla
Patrik440 och 9 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
250 000kr, det är ju ingenting för de som gjort detta...
Nej det verkar som dom har medel att ta till.
Tycker vi borde ha liknande system som i Finland (har jag för mig) där böter baseras på inkomst.
10% av en inkomst är alltid 10%, men 10 000kr för en ensamstående med barn känns betydligt mer än samma summa för två höginkomsttagare.

Edit: Googlade och hittade denna intressanta lista https://www.bytbil.com/nyheter/svenskens-chockboter-7-7-miljoner-kronor-15155
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
250 000kr, det är ju ingenting för de som gjort detta...
Samtidigt hade de anlitat lokala ”proffs” både hade det gällde arkitektur, översyn, kvalitetskontroll osv. De ville med andra ord att allt skulle gå rätt till!
Det finns ju faktiskt inget som säger att bara för att man har mycket pengar så har man all kunskap som krävs för att restaurera ett hus. Tvärtom har de nog det ekonomiska utrymmet att inte ta en enda genväg!
Bara det faktum att de att de anlitat folk från orten, som påstår sig vara bäst på att värna ortens unika kultur (obs ingen ironi) visar ju att man har en stark vilja att höra rätt!
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
S Siken skrev:
Min uppfattning är att ägarna verkligen vill och försöker bevara så mycket som möjligt av huset
:rofl::crysmile:
De har ju bara rivit det för att det är enklast och billigast för dem. De stötte på problem och bestämde sig för att riva skiten. Förmodligen skulle en renovering kostat dem mer än en kvarts miljon extra, så kalkylen gick väl ihop givet förutsättningarna.

Sen kan man förstås tycka att de borde få bestämma mer själva och inte tvingas följa reglerna för en K-märkt byggnad, men det är en annan diskussion.
 
  • Gilla
Eugen Cork och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
:rofl::crysmile:
De har ju bara rivit det för att det är enklast och billigast för dem. De stötte på problem och bestämde sig för att riva skiten. Förmodligen skulle en renovering kostat dem mer än en kvarts miljon extra, så kalkylen gick väl ihop givet förutsättningarna.

Sen kan man förstås tycka att de borde få bestämma mer själva och inte tvingas följa reglerna för en K-märkt byggnad, men det är en annan diskussion.
jag är faktiskt ganska övertygad om att du har fel angående rivningen. Utan att säga för mycket, så har jag ganska god insyn i skicket på huset som revs. Från skriverierna kan man ju också förstå att det inte går någon ekonomisk nöd på paret. Att de skulle riskera ett socialt självmord på orten för att spara pengar tror jag inte för en sekund.
Däremot kan ingen förneka att det inte gått rätt till när huset revs. Sen om man ska skylla på paret eller inkompetenta inhyrda ”proffs” låter jag vara osagt.
 
  • Gilla
Sjöolsa och 1 till
  • Laddar…
K
Huset verkar inte ha varit speciellt på något sätt utan det enda som kännetecknar det är att det var gammalt.
Om de nu bygger ett likadant finns ingenting att klaga på.
 
  • Gilla
  • Arg
läppglans och 8 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
250 000kr, det är ju ingenting för de som gjort detta...
Som pussa i Missispi
 
  • Haha
Patrik440
  • Laddar…
Pissa
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Mississippi
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
Dagsböter vore väl mer rimligt.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Mississippi
Pississippi?
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
"Statuera exempel"

Nä. Det handlar nog att begå dumheter och betala för dem

Så har det alltid fungerat. Riva hus som är skyddade har alltid varit dyrt. De exempel som statuerades kom för många år sen :D
 
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
"Adelsparet!?" Vad är det för kvällstidningsjournalistik?
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.