E
Systray Systray skrev:
Du missar dock poängen, dom blir inte bötfälda den 2e. Dom blir bötfälda när som! Det kommundamen menar på är att iom att det är oskyltat efter nr 3 så gäller parkeringsförbud alltid. Vad jag menar är att det finns en föreskrift som säger att parkering är tillåten.

Är den giltig även utan skylt? Ingen vet..
Där kan du lugnt parkera, det spelar ingen roll vad din granne eller nån tant från kommunen säger i telefon.

Lita på dina sinnen, det hade jag gjort, däremot kan man ju få böter andra dagar för annat, du får inte stå inom 10 meter från en korsning exempelvis.

Men skulle nu någon satt felaktiga böter är det väl bara till att överklaga dessa till polisen, tyvärr har de lång handläggningstid.
 
Systray Systray skrev:
Dom blir bötfälda när som!
Vad står det för anledning på bötern? Och har du lokaliserat en förordning om att berörd väg är inom tättbebyggt område? Om en sån saknas faller övriga tydligen...
 
E
S Svante Svenson skrev:
Vad står det för anledning på bötern? Och har du lokaliserat en förordning om att berörd väg är inom tättbebyggt område? Om en sån saknas faller övriga tydligen...
Vad menar @Svante Svenson med detta??

Känns som att det är tättbebyggt område - Norrköping - ja. Har skyltarna ingen funktion där i gnällbältet menar du?
 
E El-Löken66 skrev:
Vad menar @Svante Svenson med detta??

Känns som att det är tättbebyggt område - Norrköping - ja. Har skyltarna ingen funktion där i gnällbältet menar du?
Jag menar att det måste finnas en korrekt förordning om att det är tättbebyggt för att resten av förordningarna ska gälla. Och detta legala tätbebyggda område har såklart ingenting med verkligheten att göra, fritt fram att göra förordningar om tättbebyggt område mitt i en stor skog med andra ord. Både förordning om tättbebyggt område måste finnas, samt förordning om respektive vägyta, samt skylt måste finnas.
 
Har du läst länkarna med trafikföreskrifter, Svante?
 
H
Det är märkligt det här med parkeringsregler. Jag antar att dom flesta som har svarat har körkort (jag har det också) men ändå är det mycket förvirring i svaren som skrivs. Att dom som skriver reglerna inte kan göra det mera lätt tolkat är för mig obegripligt. Jag tycker att man ska behöva tänka max några sekunder om man får parkera där eller inte medans man kör bilen runt kvarteret och inte behöva ringa kommunen och fråga eller göra en tråd på ett forum vad som gäller.
 
H H-Thomasson skrev:
Det är märkligt det här med parkeringsregler. Jag antar att dom flesta som har svarat har körkort (jag har det också) men ändå är det mycket förvirring i svaren som skrivs. Att dom som skriver reglerna inte kan göra det mera lätt tolkat är för mig obegripligt. Jag tycker att man ska behöva tänka max några sekunder om man får parkera där eller inte medans man kör bilen runt kvarteret och inte behöva ringa kommunen och fråga eller göra en tråd på ett forum vad som gäller.
Precis. Därför lutar jag åt att det är felskyltat.

Dock kvarstår frågan i vad som faktiskt gäller i en rättslig instans om böter skulle utfärdas?

Ang grannars böter har jag inte sett några, bara hört om. Så det är vaga bevis än så länge. Kanske skulle prova få sig en egen? Rädd dock att en överklagan skulle slås ifrån pga "Saknas skylt" utan att någon gräver djupare.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Har du läst länkarna med trafikföreskrifter, Svante?
Ja, jag har läst de två som postats här men inte letat efter någon om tätbebyggt område.
 
Systray Systray skrev:
oskyltat efter nr 3 så gäller parkeringsförbud alltid. Vad jag menar är att det finns en föreskrift som säger att parkering är tillåten.
Känns som ett feltänk här.

Det är ju inte per automatik förbud att parkera där det inte finns en skylt som säger att det är tillåtet. Ska det vara förbud måste det finnas en zonskylt eller liknande vid områdets infart som säger att det råder ett generellt p-förbud.

Finns det skyltar som reglerar parkeringen måste man förstås följa dessa, men efter sista skylten där det enligt din uppgift då är oreglerat, så är det ju fritt att parkera.

Du verkar ju också ha lokala trafikföreskriften på din sida.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Känns som ett feltänk här.

Det är ju inte per automatik förbud att parkera där det inte finns en skylt som säger att det är tillåtet. Ska det vara förbud måste det finnas en zonskylt eller liknande vid områdets infart som säger att det råder ett generellt p-förbud.

Finns det skyltar som reglerar parkeringen måste man förstås följa dessa, men efter sista skylten där det enligt din uppgift då är oreglerat, så är det ju fritt att parkera.

Du verkar ju också ha lokala trafikföreskriften på din sida.
Nja det finns en föreskrift som säger parkeringsförbud i Norrköping city. Likaså zonskyltar vid varje infart i hela stan så det är generellt P-förbud, men det finns också en föreskrift som säger att parkering är tillåten just här. Det är dom 2 som är länkade längre upp.

Så det är skyltat som P-förbud, men föreskriften säger att parkering är tillåten.
 
De skyltar som sitter på vägen kan säga vad som helst, men för att de skyltarna ska gälla så måste det finnas en trafikföreskrift. Denna trafikföreskrift måste vara registrerad i
Svensk trafikföreskriftssamling hos Transportstyrelsen för att vara giltig. Det gäller både hastigheter och parkeringsregler. Ser att du länkar till vissa dokument i tråden som kommer från den sidan.
Har du sökt på den aktuella gatan/adressen i registret? Då får du upp alla gällande föreskrifter för den adressen.
Här kan du söka alla föreskrifter:
https://rdt.transportstyrelsen.se/rdt/AF06_Search.aspx?UseStfs=1

Vad hittar du för föreskrifter för den aktuella gatuadressen om du söker där?
 
T tobben87 skrev:
De skyltar som sitter på vägen kan säga vad som helst, men för att de skyltarna ska gälla så måste det finnas en trafikföreskrift. Denna trafikföreskrift måste vara registrerad i
Svensk trafikföreskriftssamling hos Transportstyrelsen för att vara giltig. Det gäller både hastigheter och parkeringsregler. Ser att du länkar till vissa dokument i tråden som kommer från den sidan.
Har du sökt på den aktuella gatan/adressen i registret? Då får du upp alla gällande föreskrifter för den adressen.
Här kan du söka alla föreskrifter:
[länk]

Vad hittar du för föreskrifter för den aktuella gatuadressen om du söker där?
Det är precis det här jag är inne på, att skyltarna egentligen bara berättar för trafikanter vad trafikföreskrifter säger. De 2 som är länkade är alla som finns som berör denna del av gatan, men jag tycker dom är otroligt intetsägande.

Ja parkering är tillåten, men vilka regler? Vem tolkar det?
 
Fury
Det är korrekt skyltat. Första bildens P-skylt gäller till nästa korsning eller till en eventuell P-förbudsskylt. 15-minutersparkeringen gäller mellan skyltarna 2 och 3. Sedan fortsätter första bildens skylt att gälla, syns väl ganska tydligt i föreskriftens karta.
Karta som visar parkeringsförhållanden längs en gata med markerade skyltar och zoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marcus_L och 2 till
  • Laddar…
E
MathiasS MathiasS skrev:
Känns som ett feltänk här.

Det är ju inte per automatik förbud att parkera där det inte finns en skylt som säger att det är tillåtet. Ska det vara förbud måste det finnas en zonskylt eller liknande vid områdets infart som säger att det råder ett generellt p-förbud.

Finns det skyltar som reglerar parkeringen måste man förstås följa dessa, men efter sista skylten där det enligt din uppgift då är oreglerat, så är det ju fritt att parkera.

Du verkar ju också ha lokala trafikföreskriften på din sida.
Detta med att det måste vara skyltat så man inte kan missa det ställer jag mig tvivlande till, finns inga skyltar så får man gå tillbaka till LTF även om det nog är i särklass vanligast att det finns en områdesskylt.

Detta är i alla fall vad jag fått till mig efter att ha överklagat böter där skyltar saknades, såväl lokalt som områdes.

Så stod det i LTF att det var max 6h parkering. Nu var detta området under uppbyggnad sen ett par år tillbaka och skyltar kom upp något år senare, i bygget slutskede men det var många som hann få böter under den tiden.
 
Fury Fury skrev:
Det är korrekt skyltat. Första bildens P-skylt gäller till nästa korsning eller till en eventuell P-förbudsskylt. 15-minutersparkeringen gäller mellan skyltarna 2 och 3. Sedan fortsätter första bildens skylt att gälla, syns väl ganska tydligt i föreskriftens karta.
[bild]
Det syns tydligt på kartan ja. Men rent tekniskt så avslutar pilen på bild 3 "Huvud P-skylten" sen tidigare. Detta är hur reglerna funkar. Det skulle nog egentligen vara så att bild 2 + 3 var EN skylt var och inte en "Lös" P-skylt överst då övriga skyltar blir tilläggsskyltar. Hoppas du förstår hur jag menar?

Var vänder man sig med såna "juridiska" frågor annars? De kontakter jag fått från kommunen varken vet eller kan svara och hänvisar bara till "rättslig instans"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.