Jag har en Thermia (villa Classic) som installerades i huset 2001 eller 2002.
Jag tycker att effekten avtar och den inte ger samma temperatur på varmvatten som tidigare men jag kanske inbillar mig.
Det jag vet är att kWh per år ökar och att vi ökar användandet tror jag inte då vi är färre personer hushållet, men vi kanske har mer elprylar som förbrukar det vågar jag inte svara på nu. Men...

Funderar nu på att byta pump och då har jag den "enkla" frågan vad ska jag köpa?

2 borrhål x 140 (kan minnas fel här kan vara 120-150) och ett hus på 240 + uppvärmd källare på 120 så totalt 360m2 i norra Sverige.

Vilka modeller/storlekar rekommenderar forumet? Vilka pumpar/leveratörer finns? Fördelar/nackdelar, bra funktioner, bra leverantörer, support, vad har ni betalat för installation, hur ska man tänka här.

Är det så att pumpen jag har är helt ok (den funkar ju) men att effekten avtar, är nyare pumpar effektivare eller ska man leta fram en duktig konsult som kollar över inställningarna på pumpen om bara där gör man vinst på "gamla bettan"?

Många frågor, hoppas att jag får några svar/tips

PS. "gamla bettan" har fungerat bra till i våras då en cirkpump havererade som jag har bytt.
 
Vad har den gått i timmar, hur stor effekt?
Om du inte redan nu kör med öppna termostater, eller bortskruvade termostater, så är det ett tips att göra det, värmepumpar mår bäst att jobba utan termostater, så de själv får reglera värmen, på det viset kan man sänka framledningen, och spara lite energi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.