Hej!

Vi har precis köpt en ny villa där det i flera rum (oftast två-tre rum per våningsplan inkl källare) finns nätverksuttag i väggen bredvid eluttagen. Huset är från 1940-talet men nätverksuttagen installerades för ca 15 år sedan.

I min naiva förhoppning om att kunna koppla in mina mesh-routrar med ethernet som "backbone" så kopplade jag in nätverkskablarna i två nätverksuttag men det fungerade inte.

Hur brukar man dra nätverkskablar i väggar? Vad gör jag för fel? Jag har inte sett någon switch någonstans utan bara flera nätverksuttag och jag vet inte hur de är dragna.
 
R
Kablarna borde mynna ut i någon form av kopplingsskåp, sannolikt där din internetförbindelse kommer in. Om det satt en switch där och den saknas nu så har säkert de förra ägarna tagit med den, så då får du skaffa en ny.
 
Redigerat:
tommib
Eller så går nätverksuttagen mellan rummen som ett slags snyggare skarvsladdar. Du måste helt enkelt lista ut var kablarna börjar och slutar.

Är det vettigt installerat så finns det en central punkt där allt terminerar. Leta i garderober, förråd, under trappan och liknande. Du kan ju också ringa och fråga säljaren hur det är kopplat.
 
Jag kör med enkel testutrustning för nätverk som kopplas i båda ändar och kollar signal. Inte otroligt att ett uttag bara går till ett annat. Så var det här i huset. Dessutom gick ett av uttagen till grannen via ett enkelt vp-rör. De delade nät en gång i tiden.

Sitter uttagen nära eluttag finns det en del som lirkar in kabeln i elröret. Det får man inte vad jag vet. Så var det också här :)

Allt sånt är borttaget och jag drog nytt.

Om det är så hos dig skulle jag leta nära elcentralen (förutsatt att du nu kan utesluta att befintliga uttag inte är kopplade mellan varandra)
 
H henlin431 skrev:
Jag kör med enkel testutrustning för nätverk som kopplas i båda ändar och kollar signal. Inte otroligt att ett uttag bara går till ett annat. Så var det här i huset. Dessutom gick ett av uttagen till grannen via ett enkelt vp-rör. De delade nät en gång i tiden.

Sitter uttagen nära eluttag finns det en del som lirkar in kabeln i elröret. Det får man inte vad jag vet. Så var det också här :)

Allt sånt är borttaget och jag drog nytt.

Om det är så hos dig skulle jag leta nära elcentralen (förutsatt att du nu kan utesluta att befintliga uttag inte är kopplade mellan varandra)
Intressant med testapparatur! Är det något liknande detta som jag hittade när jag sökte på Google? https://www.kjell.com/se/produkter/...3G1KyAO_kXd9RRVJVxsaAsK8EALw_wcB&gclsrc=aw.ds
 
Exakt!

Den har jag. Enda skillnaden är att jag betalade dubbelt så mycket för några år sen men fick även med lite verktyg för crimpning och liknande. Lite plastig men gör jobbet. Är dessutom bra att ha till fortsatt arbete framåt. Allt man kopplar är ju bra att testa av för att se så att alla tåtar ger signal som de ska.

I ditt fall hade jag bytt ut kablarna om möjligt, men det är givetvis bara om det går att dra i nya.
 
H henlin431 skrev:
Exakt!

Den har jag. Enda skillnaden är att jag betalade dubbelt så mycket för några år sen men fick även med lite verktyg för crimpning och liknande. Lite plastig men gör jobbet. Är dessutom bra att ha till fortsatt arbete framåt. Allt man kopplar är ju bra att testa av för att se så att alla tåtar ger signal som de ska.
Precis, bra att ha!
 
Jag hittade faktiskt tre nätverkskablar som kom ut i närheten av elcentralen nere i källaren. En gick till ett ADSL-modem/router. Om jag sätter en switch där med alla de tre så kan jag testa mig vidare. Jag har beställt en kabeltestare på nätet.
 
Du kan bara testa varje kabel för sig med testaren, inte genom switchen. Däremot avslöjar led på switch om kabeln är ansluten till router eller dator.
 
Jag kopplade in min switch till de tre kablarna nere i källaren. En av kablarna lyste direkt på switchen. De andra två lyste inte. Jag kopplade in min andra mesh-router i arbetsrum på nedervåningen med ethernet. I router-appen så ser jag nu att den andra mesh-routern får sitt internet/backbone via ethernet - succé! Jag misstänker att det kanske numer lyser två lampor på switchen, får kika imorgon!

Stort tack för hjälpen alla!
 
  • Gilla
jsoderholm47
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.