K
Hej!

önskar lite tankar/råd om nedan,

Har precis byggt nytt kök från Ikea med inbyggd kyl/frys från Ikea (Electrolux). Då jag under ett par veckor stört mig på ljudnivån från dem (då kompressorn går ca 70% av tiden) valde jag att ljudisolera bakom dem (i skåpet) vilket gett en bra effekt ljudmässigt. Men nu i efterhand blev jag fundersam om ventilationen blev/blir bristfällig.

i monteringsanvisningen anges 200cm2 som ska flöda in i sockel i nederkant, samt bakom och upptill. Ikeas skåp har redan öppning nertill/upptill i skåpen som motsvarar 200cm2 samt att jag satt galler i sockeln. Så långt är det inga problem.
Dock funderar jag på avstånd i bakkant mot vägg, där anges inget annat än 200cm2.
Genom att jag nu ljudisolerat blir avståndet från kylslingorna bakom kyl/frys ca 3-3,5cm till ljudisoleringen istället för ca 5cm. Kan detta räcka?

som ett test har jag mätt lufttemperatur bakom kyl/frys och det ligger på ca 24 grader när kompressorn är av. Går upp till ca 29 grader när kompressorn varit igång. Som jämförelse är det ca 22 grader i köket och runt 22-23 grader i övriga skåp så tempen stiger runt 5 grader. Tyvärr mätte jag ingen temp innan jag ljudisolerade.

manualen säger också att omgivande temp för kyl/frys måste hålla sig inom 16-32 grader. Men svårt att tolka om omgivande temp menas rumstemp eller faktisk temp i skåp/ bakom kyl.

Jag kan såga upp gipset bakom kyl/frys för att öka avståndet från kyl till vägg med 4,5cm. Dock kommer öppning nertill och upptill vara lika så vet inte om det ens ger någon effekt. Kan ev sätta fläkt nertill som blåser ut varmluft men känns onödigt/dumt att göra ingrepp om ventilationen ändå är fullt duglig.

vad tror ni om ovan? Helt ok att låta det vara eller är det för varmt med 25-29 grader bakom kyl? Så himla otur att jag inte mätte i gamla köket för att få en referens på temp.
 
BirgitS
K Erik Deste skrev:
Genom att jag nu ljudisolerat blir avståndet från kylslingorna bakom kyl/frys ca 3-3,5cm till ljudisoleringen istället för ca 5cm. Kan detta räcka?
200 cm2 fördelat på 60 cm bredd blir drygt 3 cm så det bör gå bra.
 
K
Jag gick in och hittade tillverkarens rekommendationer och där angavs 200cm2 undertill och ovantill men minst 5cm bakom. Står ej i anvisning från Ikea. Hur som helst tog jag beslutet att ta bort ljuddämpningen för att få 5cm så ventilationen uppfyller alla krav. Ljudnivån blir ju högre tyvärr men man måste nog prioritera ventilationen i första hand.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Frågan är väl om ljudisoleringen gjorde någon skillnad?
 
K
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Frågan är väl om ljudisoleringen gjorde någon skillnad?
ljudnivå ja, uppfattade det som lägre nivå med jämfört med utan.

Temperaturen bakom ligger 2 grader lägre så ingen stor skillnad där, dock går temperaturen ner snabbare när kompressorn är av jämfört med tidigare. Antagligen så är det väll lite bättre rörelse på luften bakom. Men i sin helhet är det svårt att avgöra de exakta skillnaderna.
 
Det läcker nog med 3cm så länge det är öppet ut under/över.

En sak som annars är vanligt för ljud i kyl/frys är att dom inte står helt bra i skåpet.
Hos oss va ett rör tilltrykt som låg och skramlade, med lite justerad frigång blev det tyst
 
K
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det läcker nog med 3cm så länge det är öppet ut under/över.

En sak som annars är vanligt för ljud i kyl/frys är att dom inte står helt bra i skåpet.
Hos oss va ett rör tilltrykt som låg och skramlade, med lite justerad frigång blev det tyst
De har varit här och åtgärdat vibrationerna från komponenter. Ljud som nu hörs är kompressor och fläkt, dvs normalt men enligt mig hög ljudnivå då jag önskat att det skulle vara helt tyst.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.