Jag bygger ett litet golvvärmesystem där en elpatron betjänar 80m2 (fyra slingor) välisolerat fritidshus.

Totalt handlar det om 70l vatten i systemet som kommer ligga rätt konstant mellan 20 och 30 grader.
Jag önskar tips på riktigt litet och billigt expansionskärl runt 1-2l som kan passa till mitt system.
 
Tror inte att du kan ha så låg volym. Vattnet kommer att öka i volym vid ändrad temperatur. Är då volymen för liten så kommer dels vatten att släppas ut av säkerhetsventilen vid uppvärmning, och det bli undertryck (vacuum) vid temperatursänkning. Blir det vacuum så kommer det att sugas in luft i systemet genom olika kopplingar. De är vattentäta, men inte gastäta.

När du värmer upp igen, så trycks mer vatten ut osv. På det viset kommer du att pumpa in luft i systemet tills volymen av insugen luft och expansionskärlet är "lagom".
 
Redigerat:
Tack för tipsen,

Vad jag läst mig till expanderar vatten ca 0.021% per grad.
Om jag som minst kommer ha 20 grader och som mest 30 grader och 70l i systemet så innebär det en volymökning på ca 1.5 dl, det bör ett 2l kärl klara med god marginal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.