rampante rampante skrev:
Eller vänta lite nu...
Det här låter ju väldigt lovande, även om jag redan nu är rädd för prislappen... Nån som vet mer?
[länk]
Fick detta tråkiga svar från Husqvarna, dock snabbt svarat...

"Epos kräver en stor och öppen yta därav att man har lagt det som en professionell maskin med tanken om fotbollsplaner, golfanläggningar, parker etc.
För konsumentbruk – alltså mindre installationer kommer det att dröja ett tag till.
Varför kan man undra ? I en vanlig villaträdgård så har man oftast en fram och en baksida som ska klippas och sändarens signal når inte igenom ett hus alltså måste placeringen av sändaren vara så att den har täckning överallt.

Så för konsumentbruk kommer det ingen lösning 2021."
 
rampante rampante skrev:
Fick detta tråkiga svar från Husqvarna, dock snabbt svarat...

"Epos kräver en stor och öppen yta därav att man har lagt det som en professionell maskin med tanken om fotbollsplaner, golfanläggningar, parker etc.
För konsumentbruk – alltså mindre installationer kommer det att dröja ett tag till.
Varför kan man undra ? I en vanlig villaträdgård så har man oftast en fram och en baksida som ska klippas och sändarens signal når inte igenom ett hus alltså måste placeringen av sändaren vara så att den har täckning överallt.

Så för konsumentbruk kommer det ingen lösning 2021."
Det kanske det är där som behovet är större, där blir det snabbt många meter kabel. Men trist att det inte kommer till konsumentversionen inom kort. Tittar man på vad en GPS som kan ta emot korrektionsdata kostar så förstår jag att det inte kommer till konsumentversionen än så länge. Högre noggrannhet kräver också högre krav på fri sikt mot himlen.
 
@ Rampante: Hur har det gått med fällan?
 
Immobil Immobil skrev:
@ Rampante: Hur har det gått med fällan?
Tyvärr inget napp. Har lyckats fotografera en nyfiken räv vid sidan om fällan, och en hel drös med fåglar som glatt skuttar in i buren och äter betet.... Samt en sork... så nu har jag även ställt ut en traditionell fälla vid sidan av den stora, för att fånga få bukt på den lilla lurvenluraren...
 
Nu börjar vi ledsna totalt på vårt problem med kylen och frysen. Det började med att kylen ju var transportskadad, så vi fick vänta på att få en ny leverad vilket försenade vårt köksprojekt. Sen när den väl var på plats (efter mycket om och men, då hantverkare 1 kliade sig både en och två gånger i huvudet för att få ordning på det, men blev ändå inte riktigt rätt injusterat). Då upptäcker vi att frysen saknar belysning och att kylen saknar softclose. Helt obegripligt att det säljs frys utan belysning, och vem fn vill ha smällande dörrar i ett nytt modernt kök?

Kunde beställa nya gångjärn med softclose, fick dem installerade av Elgigantens installatörer (det var därifrån vi köpte kyl/frys). Någon månad senare börjar dörren till kylen hänga ut i överkant bli sämre injusterad. Tar dit hantverkare 2 som enligt kökssäljaren verkligen kan sin sak att sätta kök, då vårt förtroende för hantverkare 1 har brustit nu. De försöker få ordning på justeringen, men lyckas inte. Konstaterarar att gångjärnen är sneda efter många timmars försök, och lämnar.

Reklamerar gångjärnen till Bosch, som skickar ut sin servicefirma i regionen, som igår var här och bytte gångjärnen. Går fortfarande inte att justera in övre kanten, då han säger att installationskitet/blecket som man hänger yttre luckorna på kylskåpsdörren verkar ha blivit sneda pga alla försök till injustering. Kommer att få prislapp på att få det bytt oxå, och har ännu en gång anmält till Bosch och försöker nu häva köpet pga deras undermåliga kvalitet på sina grejer, vilket de såklart ifrånsäger sig.

Ska det verkligen vara såhär? Finns det NÅGRA inbyggnads kyl/frys som dels håller måttet, som går att få till riktigt och bra, samt inte är så in i helsike komplicerat att installera? Det måste väl finnas annan lösning än den som Bosch har? Snälla hjälp till och råd oss till hur vi ska göra!
 
  • Ledsen
Beemaster
  • Laddar…
För att inte deppa ihop helt av problemen med kyl och frys, så får man även ta och fundera lite på nästa projekt... Vi ska byta ytterdörr och sidoljus. Verkar dock ha svårt att hitta något som helt matchar vår vision...
Vill helst ha grå dörr, med aluminiumribbor och med smalt avlångt fönster centrerat på dörren uppifrån och ner, sen ett matchande grått sidoljus.

Nån som har tips om tillverkare - bara ös på med förslag här i min tråd!
 
jag har ytterdörr från hörmann, som även matchar min port. kolla på dem, liknande stil som du beskrev
Två ytterdörrar från Hörmann, en i ett modernt hus och den andra i en tegelbyggnad, båda med dekorativa detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Ni som följt min tråd minns säkert min kamp mot skadedjuret räven som tuggat sönder mina kablar till robotklipparen... Med hjälp av ett bra försäkringsbolag har jag nu en plan till våren - snön måste smälta och tjälen gå ur marken bara...

Vanliga kabeln är ju tämligen enkel och bara 2.45mm tjock - så nu kommer jag att installera Husqvarnas proffsgrejer istället. 2 rullar med 5.5mm PRO kabel är beställt...
Spole med 5,5 mm tjock Husqvarna PRO begränsningskabel i orange, avsedd för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Gamecube och 2 till
  • Laddar…
Då är ena slingan installerad med grönt ljus. Körde spår med hjälp av gammal motorsåg och sen anammade jag tipset om att göra hål i botten av en knivslida. Grymt smidigt!
En grön kabel är installerad i ett spår i marken nära gräset, sett genom en modifierad knivslida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En grön motorsåg och en röd förlängningskabel bredvid en nyligen installerad slinga i gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En orange slinga på grön gräsmatta med sjö och brygga i bakgrunden, motorsåg och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
rampante rampante skrev:
Nu börjar vi ledsna totalt på vårt problem med kylen och frysen. Det började med att kylen ju var transportskadad, så vi fick vänta på att få en ny leverad vilket försenade vårt köksprojekt. Sen när den väl var på plats (efter mycket om och men, då hantverkare 1 kliade sig både en och två gånger i huvudet för att få ordning på det, men blev ändå inte riktigt rätt injusterat). Då upptäcker vi att frysen saknar belysning och att kylen saknar softclose. Helt obegripligt att det säljs frys utan belysning, och vem fn vill ha smällande dörrar i ett nytt modernt kök?

Kunde beställa nya gångjärn med softclose, fick dem installerade av Elgigantens installatörer (det var därifrån vi köpte kyl/frys). Någon månad senare börjar dörren till kylen hänga ut i överkant bli sämre injusterad. Tar dit hantverkare 2 som enligt kökssäljaren verkligen kan sin sak att sätta kök, då vårt förtroende för hantverkare 1 har brustit nu. De försöker få ordning på justeringen, men lyckas inte. Konstaterarar att gångjärnen är sneda efter många timmars försök, och lämnar.

Reklamerar gångjärnen till Bosch, som skickar ut sin servicefirma i regionen, som igår var här och bytte gångjärnen. Går fortfarande inte att justera in övre kanten, då han säger att installationskitet/blecket som man hänger yttre luckorna på kylskåpsdörren verkar ha blivit sneda pga alla försök till injustering. Kommer att få prislapp på att få det bytt oxå, och har ännu en gång anmält till Bosch och försöker nu häva köpet pga deras undermåliga kvalitet på sina grejer, vilket de såklart ifrånsäger sig.

Ska det verkligen vara såhär? Finns det NÅGRA inbyggnads kyl/frys som dels håller måttet, som går att få till riktigt och bra, samt inte är så in i helsike komplicerat att installera? Det måste väl finnas annan lösning än den som Bosch har? Snälla hjälp till och råd oss till hur vi ska göra!
Du ska nog kika på Mieles produkter, de är allmänt kända för sina helintegrerade vitvaror.
Siemens kan också funka, de två kan iaf jag rekommendera.
 
X xLnT skrev:
Du ska nog kika på Mieles produkter, de är allmänt kända för sina helintegrerade vitvaror.
Siemens kan också funka, de två kan iaf jag rekommendera.
Tack för tipset. Siemens är dock samma som Bosch så det går bort...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P
B Beemaster skrev:
Gräsmattan blir bara bättre av fågelsk*t, mycket bättre än konstgödsel som man aldrig vet exakt vilka tungmetaller el. annat onödigt som blandas i. ;)
Hoppas att inte TS tänker äta gräset...
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Hoppas att inte TS tänker äta gräset...
Nä, men det är inte så trevligt när hunden äter av det och sen går in och mår dåligt på golvet...
 
  • Ledsen
Beemaster
  • Laddar…
Känns rejält i både knän och rygg idag efter allt härjande i trädgården igår - men här kommer även lite rörlig bild från arbetet.

 
  • Gilla
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.