Jag ska bygga ett enklare såghus ca 5 m x 12 m med delvis väggar men med stora öppningar/portar och med sadel eller pulpet tak. (se lånad bild)


Marken är fd sjöbotten som brukats som åker/äng i evigheter.
En spade mull, sedan lera till okänt djup, gissningsvis 2-4 meter eller mer.
Vattnet kommer på ca 1,5 m (sjöns normalnivå i närheten så det är konstant)

Tänkte grusa av och plinta då jag inte vill investera i en sula och även för att eventuellt i framtiden relativt enkelt kunna återställa marken om det behövs.

Vad tror ni angående plintarna, antal och diameter samt djup?
Funderar på att provborra på något sätt för att om möjligt hitta berg, tips på det?




Enklare såghus med röda väggar, stor öppning och sadeltak, omgivet av grusmark och skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad gäller provborrning är det ofta enklare och helt tillräckligt att driva ner ett grovt armeringsjärn med slägga för att ta reda på om det finns sten eller berg på platsen.

Kan du inte bygga såghuset på marken? Har du så blåsigt så det inte står still om du ställer det på lecasten ovan mark?

En enkel lösning är ju annars att gräva ner beg telefonstolp, då kan du få en enkel och stadig byggnad.
 
Det ligger halvöppet från sjön så det kan bralla på rätt bra ibland så en förankring vill jag inte vara utan.
Vill även att syllen kommer upp en bit, trä med jordkontakt av den här arten blir sällan långlivat.

Funderar på att helt enkelt borra 200mm hål minst 1 meter djupa och gjuta plint i, om det sedan blir lite sättningar så går det ju att justera i stolpskon/syllen. vill helt inte gräva om det inte behövs med tanke på att marken är orörd sedan ca 20 år.
 
Jordborren äter sig ner till 2m och det är 100% tung grå lera inte ett gruskorn i sikte.

Om jag gjuter 1,5 m djupa plintar med 225mm diameter direkt i hålen kommer det att sjunka ändå tror ni?
 
Jag ”killgissar” att det kommer stå i många år innan det blir märkbart/bekymmer...... vi ”morderna” människor har högre krav än tidigare generationer :thinking:
Har äldre byggnader som är lite snea och vinda men efter 100år är väl det ok? Dimensioneringen är nog bara hälften av dagens ”krav”
 
  • Gilla
Wilhelm14
  • Laddar…
Allt beror ju på vilken nivå man vill lägga sig på, du vet nog bäst själv hur mycket tid men kanske speciellt pengar du vill lägga på detta, med det sagt håller jag med han ovan.
Tänk på att använda plintar med stolpsko som är justerbar även när bärlinan är monterad, (efterjusterbar), tänk även på att om du har tunga maskiner eller liknande så kan det leda till att det blir en sättning just där du har dessa.
 
Jag hittade berg på 2,5- 3,5 m så det blev pålning i form av ett par tre 16 mm armeringsjärn. Det lär hålla min tid på jorden minst.
 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.