Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Problemet är väl om Julas lagersaldo är att lita på, så går den bara att byta på två ställen i Sverige just nu, Södertälje och Örebro... :rolleyes::)

[länk]
Bor man i Sthlm så kan man byta på helgen i via Gasolfyllarna också.

5l verkar de flesta jula ha hemma.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
C corre skrev:
Bor man i Sthlm så kan man byta på helgen i via Gasolfyllarna också.

5l verkar de flesta jula ha hemma.
Det är ju positivt, vet du om det finns flera liknande ställen i resten av landet?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det är ju positivt, vet du om det finns flera liknande ställen i resten av landet?
Nja, det är inte så frekvent som Linde eller Airliq, men priset är ju motiverbart om man har nära till.
https://www.strandmollen.se/forsaljningsstallen

Jag fyller mycket på Gasolfyllarna annars, både privat och för scouterna. Det är inte lika frekvent med påfyllare i Sthlm som i andra delar av landet tycker jag.

https://gasolfyllarna.se/fyllningsstationer/gasolpafyllning-stockholm-jordbro/
 
Tomture61
C corre skrev:
Bor man i Sthlm så kan man byta på helgen i via Gasolfyllarna också.

5l verkar de flesta jula ha hemma.
Samma priser som på Jula , tyvärr .
 
Kloge Kloge skrev:
Jag köpte gasflaska här

[länk]
Jag med (y) Funkade kanon, fick den efter någon dag. Smidigt med inbyggd regulator.
 
jämförde julas priser med
C corre skrev:
Nja, det är inte så frekvent som Linde eller Airliq, men priset är ju motiverbart om man har nära till.
[länk]

Jag fyller mycket på Gasolfyllarna annars, både privat och för scouterna. Det är inte lika frekvent med påfyllare i Sthlm som i andra delar av landet tycker jag.

[länk]
fast skiljer verkligen priserna så mycket? Jämförde tidigare när nån nämnde att jula sålde gas men det var typ lika som på aga/linde så det enklaste är ju att ha ett fabrikat som har gott om depåer. Så känner jag iallafall.
 
S Stefan1972 skrev:
jämförde julas priser med

fast skiljer verkligen priserna så mycket? Jämförde tidigare när nån nämnde att jula sålde gas men det var typ lika som på aga/linde så det enklaste är ju att ha ett fabrikat som har gott om depåer. Så känner jag iallafall.
Fördelen är nog att det är öppet på helger på Jula.
Jag har nog upplevt att priset varierar mer på air liquide då det körs kampanjer som jag som privatperson får del av via deras åf.
Jag byte svetstuber förra året och då var en lokal airliq runt 15% billigare än Aga/Linde priser häromkring.
 
Jag funderar på samma, har en 8l 200bar flaska från polen nu, men det blir inte billigare att köra med den i längden, över 100 euro varje gång man ska ny flaska, den gamla blir skrot. Känns både dyrare och slösaktigare (miljösynpunkt). Jag räknade att en 11l albee flaska skulle bli lönsammare i literskostnad efter ca 10 byten.

Här i Finland finns också alternativet med friköpta flaskor upp till 40 liter. Woikoski fyller dom, så man blir utan flaska medan den fylls. Jag har en sådan 20l syreflaska.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Kan man tänka sig att svetsa med CO2 så är ekonomin svårslagen. Kostade mig sist 400kr för 10kg vilket blir 5,6m3 med gas jämfört med 1m3 gas på 5liters mison.
 
Tomture61
B Bjober skrev:
Kan man tänka sig att svetsa med CO2 så är ekonomin svårslagen. Kostade mig sist 400kr för 10kg vilket blir 5,6m3 med gas jämfört med 1m3 gas på 5liters mison.
Blir hårda svetsfogar av det har jag för mig , vill inte slipa ihjäl mig :D
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Blir hårda svetsfogar av det har jag för mig , vill inte slipa ihjäl mig :D
Inget jag märkt eller lidit av.
Men den har vissa egenheter. Svetsen kan bli något högre så i vissa fall kan man få slipa mer om man vill ha slätt. Inget jag tänkt på direkt.
Bågspänningen är högre, det blir mer energi, mer inträngning. Vissa svetsar kan få problem med trådreglering, svårt att ställa in om man har få inställningsmöjligheter.
Mer sprut. Kan bli merjobb.
Kan bli problem med mer legerat stål.
Inget jag märkt med det "vanligt järn" jag svetsar, både nytt , gammalt och begagnat järn. Höghållfast kallvalsat går utmärkt.
Rostfritt blir som förväntat skit... men allt annat har funkat.
Extremt tunn plåt bränner lättare igenom.

Jag tänkte nog skaffa en "fingastub" för svetsning vid högtidliga tillfällen och co2 till vardags men nu 25år senare känns behovet inte nog stort för att köpa fingas ändå.

Men smaken är som baken och det är helt ok.
 
Öppnade en Puuilo affär i Vasa, dom säljer svetsgas och den är billig
zWd70C1.png

Bilden säger;
Kolsyra 7,5kg 199€ / Byte 35€
Blandgas 10l @ 200 bar 229€ / Byte 59€
Argon 10l @ 200 bar 249€ / Byte 89€

Blandgasen ser riktigt intressangt ut, fast den är 75/25, lite gammaldags blandning. Trodde 82/18 hade tagit över. Men tror det duger helt bra för vanlig MAG svetsning.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Air Liquide har 5 och 11 liters..
Jag har en 11L och brukar få betala precis under tusenlappen plus moms för att byta...
Hej någon som vet om man bör ha två st gasflaskor när man svetsar eller 1st??
 
S Sylalbin skrev:
Hej någon som vet om man bör ha två st gasflaskor när man svetsar eller 1st??
När man gassvetsar har man två, acetylen och oxygen, vid andra svetssmetoder har man bara en...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.