Kikar på en Husky modell (Qbas) med 1300 w motor.
Planerar även att installera en "rollme" där slangen sitter färdigmonterad på rullen (behöver alltså bara rulla ut så många meter som behövs.)
Till problemet !
Behöver 12 meter slang för att nå överallt...
Klarar motorn (1300 w) av denna längd ?
Tänkte dock att om jag har en 7,5 m slang så blir ju själva rörinstalaytionen
längre ( fler uttag) o summa sumarum så är totallängden då längre...
Alla tips ang slanglängder  mm motages tacksamt !!!!

Anders
 
Vi har inte en Husky utan en Puzer. I manualen säger de "En förlängningsslang minskar insugningseffekten med 5 W/m."

Då vi planerade bygget så testade vi med en tråd på ritningen och konstaterade att vi klarade oss med 10m slang om vi satte två uttag per våning (plus ett i källaren).

Jag misstänker att det är bättre att ha längre fasta rör och kortare slang, dessutom skall du ha så få krökar som möjligt.
 
Vi har en Husky Q Air cyclon med standard 9 m slang. Jag tycker att denna kan kännas lång... Det är ett ruggigt sug i den jämfört med den gamla trotjänaren till släpdammsugare.
Hur mycket skiljer det att "gå upp en storlek" på maskin? Som du skriver är det ju totallängden som räknas.
Vet inte riktigt vad en "Rollme" är, om det är Huskys egna slangvinda så är väl denna endast för förvaring mellan städningar, eller har jag missat något?
Kontakta www.canvac.se, de borde nog kunna hjälpa dig med svar om längder och sugeffekt. Använd dock inte deras mailförfrågan på nätet, där fick inte jag något svar...
 
Nuno skrev:
Vi har en Husky Q Air cyclon med standard 9 m slang. Jag tycker att denna kan kännas lång... Det är ett ruggigt sug i den jämfört med den gamla trotjänaren till släpdammsugare.
Hur mycket skiljer det att "gå upp en storlek" på maskin? Som du skriver är det ju totallängden som räknas.
Vet inte riktigt vad en "Rollme" är, om det är Huskys egna slangvinda så är väl denna endast för förvaring mellan städningar, eller har jag missat något?
Kontakta www.canvac.se, de borde nog kunna hjälpa dig med svar om längder och sugeffekt. Använd dock inte deras mailförfrågan på nätet, där fick inte jag något svar...
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Jo det finns en "rollme" där slangen sitter fastsatt i mitten...alltså bara att rulla ut X antal meter, tryck på knappen o dammsug....låter riktigt bra faktiskt.

Anders
 
Vem marknadsför denna rollme? Låter onekligen intressant. Funkar den på befintliga slangar?
 
Kika på canvac.se
Ingen aning om hur den fungerer själv så...
Anders
 
Hittade den inte på Canvac, men däremot på http://www.ajt.se/ som verkar vara de som utvecklat produkten.
Detta skulle inte funka för oss med 3 våningar och redan installerad dammsugare. Men har man ett 1 plans hus och skall göra en nyinstallation så verkar det smart. Du skulle i princip inte ens behöva något suguttag förutom det som slangen är fastanslutet till.
Dock är jag  fortfarande inne på en kortare slang och fler sugdosor, men det kanske inte är den enklaste lösningen?
 
Har just vad du skriver så...nybyggnation i egen regi samt enplans..
Alla skriver ju hur jobbig slangen är & att den alltid ligger framme.
Tänkte bygga bort det negativa med den rulle.
Dock vet jag inte om 1300 w moto räcker för denna slang...några tips ?

Anders
 
Jag skulle vilja påstå att det inte räcker med att titta på motoreffekten för att sluta sig till maskinens förmåga att hantera långa slangar. Förmåga att skapa undertryck eller tex flöde påverkas av andra saker än motoreffekt också.

Prata med någon som säljer alla fabrikat på maskiner så får du en rätt oberoende insikt i hur det funkar.

Iställer för en slangvinda så föreslår jag att man på lämpliga platser placerar ett uttag i en garderob där man också kan hänga in slangen enkelt, utan vinda. Då slipper man koppla in och ur slangen och det är lätt att hänga undan den igen.
 
MathiasS skrev:
Jag skulle vilja påstå att det inte räcker med att titta på motoreffekten för att sluta sig till maskinens förmåga att hantera långa slangar. Förmåga att skapa undertryck eller tex flöde påverkas av andra saker än motoreffekt också.

Prata med någon som säljer alla fabrikat på maskiner så får du en rätt oberoende insikt i hur det funkar.

Iställer för en slangvinda så föreslår jag att man på lämpliga platser placerar ett uttag i en garderob där man också kan hänga in slangen enkelt, utan vinda. Då slipper man koppla in och ur slangen och det är lätt att hänga undan den igen.

Man behöver INTE koppla ur slangen ur vindan !!!
Den sitter fast hela tiden (påkopplad i centrum av vindan.)
Bara att dra ut x antal meter o trycka på knappen.

Anders
 
bygganders skrev:
Man behöver INTE koppla ur slangen ur vindan !!!
Den sitter fast hela tiden (påkopplad i centrum av vindan.)
Bara att dra ut x antal meter o trycka på knappen.

Anders
Jo jag vet det. Jag menade bara att man klarar sig bra utan slangvindan med enkla medel.
 
1 meter slang motsvarar 10 meter rör i effektförslust. plus att lång slang är jobbigt att släpa på. gör fler uttag.
Huskys Qbas räcker ganska väl men prisskillnaden till en Q air är inte så stor.
 
Vi satt ett dammsugaruttag i ett centralt dolt "specialutrymme" i hallen (Ett inbyggt skåp i väggen, lika djupt som väggtjockleken bakom en hallspegel) där har vi också en elastisk slang. " 2m när den drar ihop sig och upp till 9 m när man sträcker ut den. Sen får slangen alltid vara isatt och så har vi monterat en vanlig stor utanpåliggande elströmbrytare på manöverkabel inuti skåpet. När vi vill dammsuga öppnar vi bara spegeln trycker på strömbrytaren och drar ut slangen. På så sätt når vi både hallen, köket och framför kaminen de tre ställen där vi får mest skräp! En annan fördel med det här skåpet är att vi också gjort plats med några hyllor för mobiler (med 220V uttag via strömbrytare så att mobilladdaren alltid kan sitta instoppad i uttaget men strömmen ändå är bruten) plånböcker och nycklar. Då finns allt detta nära ytterdörren utan att det syns om någon oärlig smyger in. Spegeldörren var IKEAS Pax spegeldörr med lösa gångjärn som man kan köpa utan att behöva köpa själva garderoben. Tror att den kostade ca 250kr eller något sådant. Sen har vi satt valiga fönsterfoder runt spegeln som ram.

Funkar kanonbra och löser smidigt besväret mes att förvara slangen och andra saker i hallen men att ändå ha dom nära till hands.
 
Som sagt, alltid bättre med mer rör och mindre slang! Det ger mindre motstånd eftersom rören är grövre och inte räfflade.

Tänk också på att dra elkabeln för start/stop i ett elrör, kostar så lite och är så mycket bättre om det krånglar (möss etc.). Borde egentligen vara en självklarhet...

Den där lösningen i hallen låter förträfflig! :)

Vi tänkte också köpt en husky, men efter att ha läst råd och röns test valde vi bort dem. Men jag har provat att dammsuga med en husky senare, och märker ingen skillnad mot vår nilfisk...

http://www.radron.se/upload/tabeller/2003/031205_10_centraldammsugare_korr.pdf
http://www.radron.se/templates/test____4171.asp
 
skogstomten skrev:
2m när den drar ihop sig och upp till 9 m när man sträcker ut den.
Vad för slang är det? Allaway har en kort liknande variant som är 1m och kan dras ut till 4m.

Tompa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.