Hej,

Vid byte av ballofix till wc stängde inkommande vattnet innan mätaren.
Det jag reagerade på var hur många varv man behöver vrida reglaget som ser ut som de svarta vreden enligt bild:

Vattenmätare med blå del och svarta vred på rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(lånad bild det står IMI och inte LK på mina ventiler)

När vattnet öppnades igen vred jag ett antal varv och prövade vattentrycket i kranar osv. Dessa är väldigt bra men ser nu att jag förmodligen ej vridit huvudkranen helt öppen (hur många varv behövs det egentligen?)

Min fråga avser ifall huvudkran innan vattenmätare alltid måste vara fullt öppen eller finns det någon risk med att det inte är det? Det verkar inte vara några problem på vattenflödet (kommunalt vatten) som det är nu men jag jämförda med vredet efter vattenmätare och den står högre upp.
Samtidigt har man läst många skräckhistorier om dessa vred och att det kan innebära ofrivillig champagnepoppning om man har riktigt otur och vill helst ej pilla i onödan? :rolleyes:
 
Ta foto från sidan på dom så syns det vad du har, låt det vara så länge om det är till men.
 
Den ventil du skall vara extra försiktig med heter LK 580, har du den bör du byta ut dem.
Jag har aldrig varit med om att det suttit IMI-ventiler vid inkommande vatten, brukar vara på radiatorer, ta gärna en bild som jonaserik skrev.

Generellt så skall huvudkran innan vattenmätare vara helt öppen, har du en vinghjulsmätare så kan den teoretiskt gå lite fortare pga högre hastighet genom mätaren vid mindre dimension.
 
  • Haha
Christer G.V.
  • Laddar…
Helt öppen och sedan tillbaka ett kvarts varv för kägel- och sätesventiler har jag fått lära mig.
 
  • Gilla
Kaninhus och 3 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Helt öppen och sedan tillbaka ett kvarts varv för kägel- och sätesventiler har jag fått lära mig.
Japp, det stämmer.
Fullt öppen i vår värld men helt klart otydligt...
 
Hej,

Någon kunnig får gärna kommentera ifall det går att se vilken variant detta är.
Det står ej LK på ventilerna.

Mässingsventil ej märkt med LK, med texten '2010 DN20' ingraverat, monterad mot vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röranslutning med blå reglerventil och förgreningskoppling mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blå vattenmätare utan märkning mellan två ventilrattar och sladdar vid husets värmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmefördelningsventiler utan synligt märke, omgivna av rör och en röd expansionskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En riktig skitventil!
 
V Vindens skrev:
Hej,

Någon kunnig får gärna kommentera ifall det går att se vilken variant detta är.
Det står ej LK på ventilerna.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Men vilken ventil är det ????
 
M Monsoon skrev:
Men vilken ventil är det ????
https://www.imi-hydronic.com/sv-se

Fått bekräftat att det inte är LK från flera rörmokare genom åren. Vet ej exakt vilken modell det är men det är från ovan tillverkare och de har fungerat utan anmärkning under flertal renoveringar då vattnet har behövts stängas.
 
Det är i alla fall inte en LK 580, men skulle nog byta till kulventiler ändå. Enklare att stänga av/på, den sim sitter där är av skruvmodell, och tätningen gängas ner till stopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.