Hej!

Jag har ett indirekt problem som jag önskar lite hjälp med.

För 3 år sedan flyttade vi in i vårt nybyggda hus. Vi har köpt tomten själv och varit med från start. Tomten blev mindre än det var tänkt från början då ett minireninsverk skulle läggas ner och vara till för de fem nya fastigheterna som skulle byggas. Tomtsäljaren var otydlig i informationen vilket gjorde att vi i slutändan fick skriva ett servitut på marken bakom vårt hus för att vår uppfart etc skulle få plats. Detta är inskrivet hos lantmäteriet.

Problemet som nu uppstått är att när man styckat och sålt tomten bakom oss så har man förlagt denna i tomtgräns istället för att låta stamfastigheten ligga kvar vid servitutet.

Mina framtida grannar har planerat utifrån tomtgräns och jag upptäckte detta först när det helt plötsligt låg fyllnadsmassor på min uppfart(servitutet är 2,65m brett och följer hela tomtgränsen).

Problemet är att varken säljaren av tomten(som var samma som sålde min samt som servitutet skrevs med) eller mäklaren som köparen tagit in för ett tryggt köp har informerat om detta. Mina nya grannar har således planerat sitt hus utifrån tomtgräns(6m). Detta gör att deras tilltänkta altan etc inte kommer få plats samt att det inte blir som de tänkt. Jag tycker synd om dom
då de lagt ner alla sina pengar och så
blir det inte som man vill.


Min fråga är: ligger ansvaret helt hos tomtköparna? Jag menar då säljaren vetat detta men inte talat om det(jag vet undersökningsansvar etc) och att mäklaren inte kollat upp fastigheten bör ansvaret ligga någonstans där?

Jag vill hitta en lösning för mina kommande grannar då jag tycker synd om dom, men jag kan inte heller bara ge bort mitt servitut. Jag har funderingar på om jag kan ändra mitt kommande garage och på så vis klara mig utan servitutet, men vill då såklart ha ersättning för detta som motsvarar marknadsvärdet per m2. Jag vill inte ha det av grannarna då jag tycker dom blivit lurade, utan det är då säljaren alt mäklare som jag vill hålla som betalningsskyldiga.


Mvh
Jesper
 
Jesper Thorell Jesper Thorell skrev:
Detta är inskrivet hos lantmäteriet.
Då gäller det fortfarande i alla fall, om inte Lanmäteriet gjort fel när de styckat av grannens tomt. Kolla upp avstyckningshandlingarna för grannens nya tomt, om det står något om servitutet. Ring och kolla med Lantmäteriet!
 
Det beror på, men hur ser grundförutsättningarna ut:
  • Officialservitut (t.ex. bildat i lantmäteriförrättning) eller avtalsservitut (avtal mellan parter)?
  • Om det är ett avtalsservitut - var det inskrivet i fastighetsregistret när grannarna köpte marken?
  • Hur såg marken ut på servitutet när grannarna köpte marken - var det en anordnad uppfart till din fastighet, alltså att det var lätt att se att "där går en väg till grannen"?
 
Claes Sörmland
Jag håller med om att ni först måste utreda om servitutet är gällande precis som föregående skribenter är inne på.

Om det är gällande så är det en fråga mellan säljare och köpare. Undersökningsplikten faller tungt på köparen men undersökningens möjliga framgång förutsätter ju att servitutet finns registrerat på den nya styckningslotten i fastighetsregistret och inte på stamfastigheten. Eller att säljaren ger informationen.

Jag tror det blir svårt som granne att lösa detta, du vet ju inte vad som har avtalats mellan säljare och köpare och vilka utfästelser som har gjorts (skriftligt och muntligt).
 
Jesper Thorell Jesper Thorell skrev:
vi i slutändan fick skriva ett servitut på marken bakom vårt hus för att vår uppfart etc skulle få plats.]Detta är inskrivet hos lantmäteriet.
Visst var det en del text,. men det står att det är inskrivet, och att det är ett avtal.
 
Många använder ordet inskrivet även om officialrättigheter - för att det finns i FR. Vill bara få det förtydligat.

Även om det inte vore inskrivet men att det är så pass tydligt och uppenbart att TS har infart till sin fastighet där så kan köparens undersökningsplikt "utökas" avseende det förhållandet, t.ex. genom att fråga "vad är det där för väg?". Men nu ska jag inte föregå mer information kring förhållandena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.