Hej!

Vi håller på att tapetsera i lägenheten och skruvade ner ett bråkigt eluttag inför tapetseringen.

Det sitter väldigt löst och vi trodde att det bara behövde skruvas åt, men alla fyra pluggar sitter i princip löst. Nedre vänster plugg ligger bara helt löst utan någon vägg runt sig. Det är en gammal lägenhet med porös vägg så troligen så har det nötts mer och mer. Pratade med en elektriker men han sa att vi måste fixa till hålet själva, de spacklar inte. Han rekommenderade ett medium spackel och fylla igen allt runt metalldosan/ringen. Det känns spontant som att det inte alls kommer att hålla ifall man borrar nya hål i vanligt spackel?

Hur skulle ni ha gjort för att fylla igen hålen för att sedan kunna borra i samma hål igen? De gula pluggarna vanliga pluggar för solida väggar, antar att de fungerar? Skruven längst ned till vänster är mycket mindre än de övriga så hela alltet känns som ett märkligt bygge!

Tack på förhand!
Erik
 
  • Skadat vägguttag med lös elektrisk dosa och exponerade kablar i en porös vägg samt lösa gula pluggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Löst eluttag med ojämnt ingjutna skruvar och olika storlekar mot svart bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Löst sittande eluttag på en tapetserad vägg med synliga ledningar och delvis urholkad plats för uttaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg runt ett öppet eluttag med lösa kablar och gula pluggar som sitter löst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Claes Sörmland
Det magiska materialet heter cementbaserad filler med lättballast. Ett känt märke är Casco Husfix (Rapid). Dammsug ur hålen innan du kletar i fillern. Du kan sen antingen borra i fillern eller trycka i pluggarna direkt i den våta fillern på rätt plats. Valfritt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det magiska materialet heter cementbaserad filler med lättballast. Ett känt märke är Casco Husfix (Rapid). Dammsug ur hålen innan du kletar i fillern. Du kan sen antingen borra i fillern eller trycka i pluggarna direkt i den våta fillern på rätt plats. Valfritt.
Grymt, tack! Då ska jag läsa på lite om det.

Antar att det är att rekommendera att spruta in den i hålen så att den kommer långt in?
 
Claes Sörmland
F funkislägenhet skrev:
Grymt, tack! Då ska jag läsa på lite om det.

Antar att det är att rekommendera att spruta in den i hålen så att den kommer långt in?
Jag tar vanligen en liten träpinne och ser till att gamla hål blir ordentligt fyllda.
 
  • Gilla
funkislägenhet
  • Laddar…
E
Hoppas det var spänningslös och inga barn när han lämnar det så.

Du kan väl kolla med en extra lång skruv ifall den kan fästa i något trämaterial bakom putsen? Om du tar bort pluggarna.

Om det är så lätt är det bara att smacka dit det. Rejält lager puts.

Går det annars att sätta dosclips, påbyggnadsringar och långa skruvar?
 
Du gör som Claes skriver. Bara lite förtydligande, du tar ut dom gula pluggen, in med fillern sen trycker du in pluggen i lämpligt läge, bra att då skruva i skruvarna 5 mm samtidigt som dom sitter i dosan så du hamnar rätt med pluggen medan fillern torkar. Byt den korta skruven
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Hoppas det var spänningslös och inga barn när han lämnar det så.

Du kan väl kolla med en extra lång skruv ifall den kan fästa i något trämaterial bakom putsen? Om du tar bort pluggarna.

Om det är så lätt är det bara att smacka dit det. Rejält lager puts.

Går det annars att sätta dosclips, påbyggnadsringar och långa skruvar?
Det är en fasadvägg från 1949 så ska vara puts rakt igenom tyvärr om jag tolkat ritningarna rätt.
Bra angående säkerheten, det är inga barn i lägenheten.
Dosklips tror jag inte fungerar då det är så lite vägg kvar runt dosan. Men är osäker.

Dock känns @Claes Sörmland s förslag relativt enkelt så lutar åt att jag provar det!
 
E
F funkislägenhet skrev:
Det är en fasadvägg från 1949 så ska vara puts rakt igenom tyvärr om jag tolkat ritningarna rätt.
Bra angående säkerheten, det är inga barn i lägenheten.
Dosklips tror jag inte fungerar då det är så lite vägg kvar runt dosan. Men är osäker.

Dock känns @Claes Sörmland s förslag relativt enkelt så lutar åt att jag provar det!
Ja, lägg gärna upp slutresultatet för beskådan och lycka till.

Tänk på att du verkar ha FK2,5 med EK1,5 det ska kunna fungera men du borde kanske inte tvinna FKn, känn bara efter så allt sitter när du spänt.
 
Redigerat:
  • Gilla
funkislägenhet
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och fillern måste verkligen torka igenom enligt instruktionen, annars spricker den. Jag har försökt att fuska med torktiden och min gardin kom då ned igen.
 
  • Gilla
Renhorn och 1 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Du gör som Claes skriver. Bara lite förtydligande, du tar ut dom gula pluggen, in med fillern sen trycker du in pluggen i lämpligt läge, bra att då skruva i skruvarna 5 mm samtidigt som dom sitter i dosan så du hamnar rätt med pluggen medan fillern torkar. Byt den korta skruven
Tack för detaljerna och bra tips! Det är ruggigt tajt i dosan med alla sladdar så går nästan inte att trycka tillbaka dosan men 5 mm in i pluggen ska ju inte vara några problem!
 
E El-Löken66 skrev:
Ja, lägg gärna upp slutresultatet för beskådan och lycka till.
Jadå, ska göra det. Tack!
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och fillern måste verkligen torka igenom enligt instruktionen, annars spricker den. Jag har försökt att fuska med torktiden och min gardin kom då ned igen.
Aj tusan, ja det ska jag göra då. Det är inget annat man ska tänka på? Läste precis att det filler var rätt hårt, tänker att man kanske ska vara lite försiktig så med mängden filler i plugghålen så att det inte kommer in filler i pluggen när man trycker in pluggen enligt @Dr Jumping Jack förslag.
 
Claes Sörmland
F funkislägenhet skrev:
Aj tusan, ja det ska jag göra då. Det är inget annat man ska tänka på? Läste precis att det filler var rätt hårt, tänker att man kanske ska vara lite försiktig så med mängden filler i plugghålen så att det inte kommer in filler i pluggen när man trycker in pluggen enligt @Dr Jumping Jack förslag.
Det är lättballast i fillern, alltså små plastkulor. Det gör att den går att skruva i utan att den spricker som vanlig hård puts gör.
 
  • Gilla
funkislägenhet
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ja, lägg gärna upp slutresultatet för beskådan och lycka till.

Tänk på att du verkar ha FK2,5 med EK1, det ska kunna fungera men du borde kanske inte tvinna FKn, känn bara efter så allt sitter när du spänt.
Bra öga, det är ett gammalt uttag som har använts för att dra ett nytt längre bort på väggen. Då verkar de ha ha tagit en ny kabel. Det är inte jag som har tvinnat det utan vi är relativt nyinflyttade och håller på och renoverar. Det verkar fungera men gnistrar lite när man sätter i en kabel i uttaget och de har satt en eltejp på dosan och på L-kablarna.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är lättballast i fillern, alltså små plastkulor. Det gör att den går att skruva i utan att den spricker som vanlig hård puts gör.
Då tackar jag igen!
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.