Hade jag vetat att värmepumpslingan hade förbindelse med radiatorslingan, så kanske jag skulle kommit på tanken tidigare att kolla värmepumpanslutningen eftersom inge läckage kunde konstateras vid radiatorerna eller i rören mellan radiatorerna.
Ett stort tack till ni alla som försökt hjälpa mig! Helt otroligt att det finns rörmokare som kan lämna ifrån sig ett sådant jobb!!!
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Det vanliga är att det är exakt samma vatten i cirkulerar i värmesystemet som cirkuleras ut till utedelen.
 
  • Älska
Hansuno
  • Laddar…
Nästan ett år senare har nu läckan i vårt system hittats. För någon vecka sedan när det blev lite kallare, vilket är under 0 här längst ner i söder, så fick jag lufta elementen och plötsilgt började trycket i pannan försvinna på minuter istället för timmar eller dagar som tidigare. Nu kontaktade jag en annan firma som kom och konstaterade att det inte var något fel på pannan utan att det var dags att ringa försäkringsbolag och läcksökarfirma. Ringde Ocab på fredagen, och vi hade en gubbe på plats på måndag morgon. Han hittade en läcka på ett elementsystemrör som gjutits in i golvet när vi renoverade tvättstuga/pannrum. Idag var en röris här och bilade upp golvet. Röret hade rostat sönder vid en skarv där ett element suttit. Så läckan var ungefär en meter från pannan men vi kommer att få bila upp hela golvet, gjort 2014, och även riva ut badrummet intill. Än så länge ser det ut som köket klarat sig tillräckligt för att slippa riva nåt. Kul julklapp...
 
  • Ledsen
cpalm
  • Laddar…
Varför var det en läcka på ett elementsystemrör? Vilket material är röret gjort av? Är det återigen en ”hantverkare” som inte gjort sitt jobb riktigt? Innan man gjuter in ett rör måste man göra en bedömning om rörets kondition.
 
Varför både golv och badrum?
Är rören helt slut?
Har lite dåligt förtroende för Ocab...
 
Det är ett gammalt järnrör sedan huset byggdes 1981. Gjutningen av golvet gjordes 2014 och det röret borde nog ha varit kvar i isolering. Inget jag visste då och det gick undan när det gjordes. Ena dagen var det ett hål för ny golvbrunn, nästa dag var det färdiggjutet.
Anledningen till att så mycket ska rivas är för att det är fukt i golv och vägg.
Inget konstigt om det stått och småsipprat länge. Betongen, eller vad det kan vara, runt rören är väldigt porös på grund av vattnet.
 
Kan man inte bara dra ett nytt rör utanpåliggande så kan ni bila upp eller låta det torka, vid ett senare tillfälle?
 
Rörisen satte in några kranar så vi har värme i elementen på övervåningen nu. Planen var ju att laga provisoriskt nu och riva framåt våren. Men eftersom det var svårt att laga får vi se vad som händer efter helgerna.
 
  • Nyinstallerade kranar i ett öppet golv bredvid vädringsrör och kablar, med verktyg och trasor runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.