A
Hej alla experter!

Såg detta på mitt hus härom veckan, min fråga lyder som rubriken vad kan detta bero på och vilka åtgärder är möjliga, ifall det är något som behöver fixas omgående och prisuppskattning?

Tack på förhand.
 
  • Sprickor i betong vid husgrund med isolering som syns, misstänkt byggnadsskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Expansionskum syns vid övergången mellan träpanel och betongvägg på en husfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongvägg och träpanel med möjlig fuktskada och vit avlagring eller saltutslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skumliknande formationer vid träpanelens skarv mot väggbeklädnaden på ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Berätta lite mer om vad det är du visar annars är det svårt svara.
 
L-elemten har spruckigt i ovankant, borde vara relativt enkelt att puttsa nytt + måla.
Alternativt limma på steni sockelskiva..
 
  • Gilla
Arian
  • Laddar…
Det är bara beläggningen på kantelementen som har spruckit bort. Det du ser bakom är frigolit en. Putsa igen det om det stör dig annars låt det vara.
 
  • Gilla
Arian
  • Laddar…
Man kan ju ev. fundera på varför den har spruckit. Inget område jag kan något om. Men det ser väl möjligen ut som hela huset vilar på frigoliten i kantelementet, och har sjunkit lite så att det yttre tunna betongskiktet spruckit.
 
  • Gilla
Arian
  • Laddar…
A
Tack för många bra svar! Kan någon rekommendera en bra sida eller videoklipp som förklarar hur man putsar och ska gå till väga?
 
Du har garanterat limmade sockelskivor. Det går inte att putsa utan nät mot frigolit. Det du kan göra är att skära ett snitt som är rakt i v-profil så du kan sätta in ny sockelskiva-bit där det är skadat. Sen putsar du över snittet som blivit. Sen blir det att målat efter slipat av ytan.
 
H hempularen skrev:
Man kan ju ev. fundera på varför den har spruckit. Inget område jag kan något om. Men det ser väl möjligen ut som hela huset vilar på frigoliten i kantelementet, och har sjunkit lite så att det yttre tunna betongskiktet spruckit.
En sträcka på ca 1 m sockelskiva är trasig som antagligen har varit trasig sen huset byggdes och du drar slutsatsen att huset sjunkit? Vet du ens hur dessa kantelement monteras och är uppbyggda??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.