murak
Efter 4-5 års planering är det nu dags att börja bygga bastu och jag tänkte dokumentera bygget i denna tråd.

En friggebod som ska bli bastu med träfönster, sedd från en trädäck med trädgårdsmöbler och en katt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bastun ska byggas i en fristående friggebod och ska vara vedeldad. Halva utrymmet i boden blir bastu och andra halvan ombyte/förvaring. I förlängningen blir det ett trädäck bakom boden där man kan sitta o svalka av sig. Fönster installerades förra sommaren, men i övrigt börjar bastubygget här o nu.

Inbyggd friggebod med synlig träregelstomme, vindskyddspapp och ett fönster under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är vad jag utgår ifrån. Bjälklag av 45x145 regel och råspont uppställt på totalt 6 lecablock, väggar av 45x95 med vindpapp, luftspalt och panel, låglutande tak av 45x120. Bastudörren köptes beg.

Inredning av en friggebod under ombyggnad till bastu med synligt bjälklag och vindpappklädda väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först ska befintligt golv bort för att kunna styva upp bjälklaget och kunna installera nytt furugolv med fall mot ränna som ska agera avlopp (mer om den konstruktionen senare). Kottlar även där rökröret från ugnen ska gå rakt ut genom väggen, t v i bild. Fördelen med att låta skorstenen löpa på utsidan av byggnaden är att jag slipper genomföring i taket (som bara skulle läcka då plåten är knölig och låglutande) samt att sotning kan ske i 90graders kröken från markplan, så vi slipper taksäkerheten.

Inre struktur av en bastubyggnad med bjälklag och verktyg synligt på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvet borta och bjälklaget blottat. Då det känts lite svajjigt när man gått på det ska det förstärkas med två nya bärlinor med tillhörande plint.

Grävd plats med grus och nyligen installerad plint för bastubjälklag, omgiven av byggnadsmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gräva för plint är inte roligt på vår tomt, men jag kom ganska lindrigt undan ändå. Inga jättebumlingar och längre ner kom det sand.

Grävd grop i jord med en 500mm byggplint och grus i botten, i en fas av bastubygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Botten fylldes med lite grus och sen i med 500mm plint från byggmax.

Byggsteg för bastu med synligt bjälklag, armeringsjärn, plint och grävverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två plintar per bärlina. Kommer göra stor skillnad i stabilitet.

Konstruktion av bjälklag med träreglar och blottad mark, förstärkning av befintligt golv påbörjad i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag fick stumpar av 45x220 regel över som precis passade under bastudelen (omklädesrummet får fortsätta svajja tills vidare..)

Bjälklag under konstruktion med nya bärlinor och lecablock för en bastubyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fästes med vinklar i befintligt bjälklag.

Härnäst ska jag börja komplettera bjälklaget med ytterligare reglar för att det nya golvet ska få fall.
 
  • Gilla
Tompa_69 och 8 till
  • Laddar…
murak
Mja ha, genomgående bult och ner med sten för att riktigt kila fast plintarna...
Plint grundad på sten med genomgående bult och stöd för golvbjälke i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

.. sen fylla på med makadam.
En grundplint fästad med bult i stenblock och omgiven av makadam, del av ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att ge fall åt det tänkta furugolvet fäster jag extra golvreglar med ö.k ca 3,5cm över befintliga bjälkar.
Fäst golvreglar med metallbeslag i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ränna kapas till.
Lång vit takränna kapad och placerad på grusmark bredvid en byggnad, redo för montering för bortledning av regnvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fästs under tänkta lavar.
Installation av takränna med lutning mot avloppsrör för dränering, monterad under golvet på en konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fler golvbjälkar och på med diverse beslag jag har liggande. Stumt o bra blir det!
Golvkonstruktion i trä med extra golvreglar fästa ovanpå bjälkar för att skapa fall, kompletterat med byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kan man se hur det bildas ett fall mot rännan.
Inbyggd ränna och träbjälkar förberedda för golv med fall, i pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dags att lägga golvet o börja isolera, men av bara farten skruvade jag upp dörren. Kommer bli kanon detta!
Träkonstruktion med nyinstallerad dörr och golv reglar, redo för golv och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Härnäst blir det som sagt golv och isolering.
 
  • Trästomme i byggprojekt med golvbjälkar, makadamunderlag och monterade beslag som bildar fall mot ränna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mia7737 och 6 till
  • Laddar…
murak
Alla golvbjälkar målades med tjärolja (20% tjära 80% rå linolja). Bjälkarna vid rännan fick flera lager då jag tänker mig att det blir som fuktigast där (ånga från varmt vatten som åker ner i rännan). Doftar gott.
Trägolvbjälkar målade med tjärolja i en bastubyggnad under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen började jag såga till golvet. Furugolv från Moelven 25x165 mm, ekonomiklass. Den del av golvbrädan som kommer hänga över rännan får ett flödigt lager tjärolja då det säkert kommer hänga droppar där vid bastubad.
Golvbräda täckt med tjärolja bredvid trävägg och konstruktionsdetaljer i en bastu under uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag börjar med den enkla raden med korta brädor, men det var inte helt lätt att få allt rakt ändå för min kapsåg sågar inte riktigt 90 grader :/ Fäster bräderna medels skråskruvning och försöker att inte banka ihop bräderna allt för hård.
Installationsprocess av ett furugolv med verktyg och tjäroljemålade brädor i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så, nu sitter de där. Lite extra tjärolja en bit upp på ändträt, suger som tusan. Kanske blir till att olja in golvet med paraffinolja också...
Nyinstallerade furugolvbrädor vid en ränna i en bastu, skyddade med tjärolja, med en golvbjälke i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De långa bräderna blev faktiskt lättare att lägga då jag hade de korta som referenspunkt. Grant blev det. Får nog bli skoförbud i bastun till en början.
Nylagda furugolvbrädor behandlade med tjärolja i ett pågående bastubygge, med en skruvdragare på ena brädet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Runt om golvet finns 1-3 cm glipa vilket gör att luft kommer åt att torka trät samt att det finns plats att svälla (nu har jag visserligen skruvat det, men ändå..) Vatten som kommer ut längs med golvet ska inte kunna nå stomme eller isolering..
Nytt furugolv behandlat med tjärolja i ett byggprojekt, med synlig ränna och laseravståndsmätare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

..och för att hjälpa till med att hålla syndafloder borta lägger jag en stående golvbräda på golvets kant som kommer agera sarg. Men helt tätt blir det nog inte när trät börjar jobba så därför känns det bra att det är öppet nedåt.
Närbild på furugolv och tjärbearbetade golvbjälkar vid en ränna i byggstadiet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att få rätt vinkel använder jag laser och markerar innan sågning.
Furugolv som delvis monterats, med en laserlinje som markerar rätt vinkel för en stående golvbräda längs kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Perfekt passning där sargbrädorna möts vid rännan. Väggpanelen kommer skruvas på läkt som är ca 34mm tjock vilket gör att panelbrädorna kommer kunna gå ner en bit förbi sargen och ändå inte ligga dikt an (sargen är 25mm tjock).
Nyinstallerade furugolvbrädor i bastu med laserlinje för att säkra rätt vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sargbrädan längst bak (under tänkta lavar) får sättas i vinkel då golvet kom 3cm bort från väggreglarna (blev minimalt med spill vid kapningen då) Hade ingen bättre bild, men jag tror ni förstår hur det blev. Jag började också såga lite på stommen till lavarna. Jag har tänkt använda 45x220 reglar för att bära lavarna, bredd 280cm helt utan stödben i mitten.
Träreglar och furugolv i en bastu under konstruktion, med synliga golvbjälkar och en laser som markerar linjer för snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att stödbenen inte ska stå och suga vatten ställer jag dem på inborrade vagnsbultar M10 100mm, med brickor under för att de ska stå rakt. Ena bulttassen vilar då rakt på en golvbjälke. Benen kommer också skruvas fast genom panelen in i regelstommen med distans mellan vägg och stolpe. De flesta bastulavar jag sett vilar endast på avsatser skruvade i väggen, men eftersom jag har ett så stort spann med plats för minst fem svettiga grisar känns det tryggt att benen även vilar på golvet.
Golvbjälkar och sarg i bastu med en laserlinje som markerar vinkel för sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Härnäst är det dags för isolering!
 
  • Gilla
soros23 och 9 till
  • Laddar…
H
Bygg utan isolering, det drar bara åt sig fukt. För jag antar att det står kallställt när du inte bastar.
Har man bara nog mycket kw i vedeldade bastuugnen så är det inget problem att få varmt i bastun utan isolering
 
  • Gilla
Flipbed
  • Laddar…
murak
H H-Thomasson skrev:
Bygg utan isolering, det drar bara åt sig fukt. För jag antar att det står kallställt när du inte bastar.
Har man bara nog mycket kw i vedeldade bastuugnen så är det inget problem att få varmt i bastun utan isolering
Du har rätt i att med ett tillräckligt stort aggregat är det inga problem att köra utan isolering och i ett utrymme som stundtals står kallt så finns det risk att isoleringen blir fuktig. Det här är ett bra tillfälle att medge att det finns många olika sätt att bygga bastu på och många olika åsikter om vad som är viktigt. För mig känns det viktigt att bastun blir varm någorlunda snabbt och att mängden ved som krävs hålls ner, därför väljer jag att isolera. Jag är högst medveten om fukten och har därför valt att använda Hunton Nativo träfiberisolering som har egenskapen att den kan ta upp och släppa ifrån sig fukt i mycket större utsträckning än stenull. Jag resonerar också så att med 95mm isolering kommer daggpunkten vara långt utanför isoleringen, den kommer alltså torka ur när det eldas. Utanför den svarta vindpappen finns luftspalt och även taket är väl ventilerat, så det finns goda förutsättningar för att bygget ska kunna funka på sikt. Hade jag byggt bastun från grunden hade jag valt att timra den med massivt timmer.

Men denna gång blev det isolering!
Träfiberisolering i takkonstruktion med svart vindpapp i bakgrunden och synliga träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träfiberisoleringen var mycket trevlig att jobba med, inget kliande och lätt att forma med fogsvans och brödkniv.
Inre hörn av bastu under konstruktion med träfiberisolering och svart vindpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag upplevde den som styvare än stenullen, men den behövde ändå lite hjälp för att sitta kvar i taket.
Bastutak med Hunton Nativo träfiberisolering och träreglar, synlig väggventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I taket kottlade jag lite för att kunna sätta läkten på rätt håll för att det i sin tur ska bli enklare att skjuta fast panelen (bastun är 2,8x2,4 meter och panelen 2,4 meter lång)
Inredning av bastu med synlig Hunton Nativo träfiberisolering och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdigt och avstädat. Det blev en del pyssel rund de förstärkningar jag gjort för att kunna skruva fast stommen till lavarna.

Härnäst börjar jag med ångbroms och läkt.
 
  • Gilla
Lejon22 och 8 till
  • Laddar…
murak
Som ångbroms hade jag först tänkt använda vanlig svart vindpapp, men efter att jag satt upp första våden blev jag upplyst om att den minsann innehåller asfalt. Även om man inte är rädd för eventuella emissioner så finns risken att det skulle lukta när man värmer upp den så jag började söka efter annan lämplig papp.

Valet föll på ISOCELL ÖKO Natur vilket är två lager papp med armering emellan.
Etikett för ISOCELL ÖKO Natur ångbroms med produktspecifikationer på vitt isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första varvet var enkelt.
ISOCELL ÖKO Natur ångbromspapp uppsatt på vägg med en rulle nära fönstret i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag satte nån skruv här och där för att se till att pappen håller sig nån cm bort från sargbrädan.
ISOCELL ÖKO Natur ångbromspapp fastsatt till träkonstruktion med en skruv, visar pappens struktur och armering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra våden upp mot taket var knepigare att göra ensam så jag fick dela upp den lite.
Inredningsvy av ett byggprojekt där isolering och ISOCELL ÖKO Natur ångbroms är monterad på väggar och tak med ett litet fönster synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket var en utmaning. Jag ville ha så lite veck som möjligt vilket var rätt knepigt då pappen är styv.
Ångbroms ISOCELL ÖKO Natur monterad på vägg med synlig tejpning och armering, i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick ta hjälp av lite läkt för att få det så slätt som möjligt.
ISOCELL ÖKO Natur ångbromspapp uppsatt på en innervägg med synliga isolering och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter omständigheterna ett rätt slätt resultat. Skarvarna tejpades med ISOCELL Airstop Flex vilken var trevlig att jobba med då den mycket riktigt är flexibel. Jag tejpade även runt fönstren. När jag var klar med tejpandet uppdagades tre saker: Det blev lufttätt, jag har dålig andedräkt och det är hög tid att sätta in ventilation.
Innertak med ISOCELL ÖKO Natur ångbroms fastsatt med tejp och trälist vid fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tilluft blir bakom kaminen nån decimeter från golv och frånluft i motsvarande hörn uppe vid tak. Hålsåg användes för att göra plats för spirorör 125mm.
Hålsåg skapar ett cirkulärt hål i ISOCELL ångbromspapp vid väggbeklädnad, med borr och batteri synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såga upp ytterpanelen och laga vindpappen där jag skadat den.
Hål i en yttervägg täckt med ISOCELL Airstop Flex tejp runt kanterna, förberett för ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röret kapades till och sattes med god lutning utåt så att eventuell kondens ska rinna utåt. Tejpade även mot vindpappen.
Installation av ventilationsrör med grönt tejpade fogar för lufttät anslutning mot husets yttervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stiligt.
Ventilationsgaller monterat på en träfasad, märkt med "FLEXIT".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även på insidan tätade jag mot ångbromsen med tejp.
Ventilationsrör installerat i ångbromspapp med tejpade skarvar för lufttäthet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det bara att mata på med läkten och börja skjuta fast panel, men innan dess vill jag visa virket till bastulavarna.

Min far fällde ett par aspar för ett par år sen och sågade upp 25x70mm vilka har fått ligga och torka fram tills nu. Dessa ska få bli bastulavar.
Åsågade träbrädor för bastulavar upplagda i en snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Längder och krokighet varierar, så lavbrädorna kommer göras i 65cm längder och monteras på djupet. Först planhyvlas de till ca 20mm tjocklek.
En lång träplanka planhyvlas i en grönmålad hyvelmaskin i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kapas dom och hyvlas på sidorna, bredd ca 65mm.
Hörselskydd på en hög med nyhyvlade, staplade aspbrädor tänkta för bastulavar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanterna rundas av med fräs och sen lite slutputtsning. Två bitar med längd ~2,8m sparades för att använda som ryggstöd. Fint resultat och jättekul att få vara med att tillverka dem! Tack pappa!
Tre nysågade bastulavar i trä upplagda på en rund bordsskiva, avfasade kanter och slät yta synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för denna gång!
 
Redigerat:
  • Gilla
Mia7737 och 12 till
  • Laddar…
Wow!
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Förbannat vad bra det blir :)
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak murak skrev:
Min far fällde ett par aspar för ett par år sen och sågade upp 25x70mm vilka har fått ligga och torka fram tills nu. Dessa ska få bli bastulavar.
[bild]

Längder och krokighet varierar, så lavbrädorna kommer göras i 65cm längder och monteras på djupet. Först planhyvlas de till ca 20mm tjocklek.
[bild]

Sen kapas dom och hyvlas på sidorna, bredd ca 65mm.
[bild]

Kanterna rundas av med fräs och sen lite slutputtsning. Två bitar med längd ~2,8m sparades för att använda som ryggstöd. Fint resultat och jättekul att få vara med att tillverka dem! Tack pappa!
[bild]
Min pappa har också tagit hand om några aspar och sågat bräder av dem. De blir perfekt till bastulavar så det var verkligen kul att se hur ni fixade till era!

Snyggt bygge för övrigt!
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
Tack för glada tillrop! Här kommer bilder från arbetet med panelen. Bastupanel gran 12x69mm från Moelven.

Jag började i taket. Lägger panelen ca 2-3cm från ångbromsen.
Inredning av bastu med granpanel och ångbroms innan panelen monteras, och synlig läkt och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Panelen skjuts fast med syrafast dyckert, 30mm vill jag minnas. Makitas 18V pistol var mycket smidig att jobba med.
Installation av bastupanel nära taket med en Makita spikpistol och synlig ångbroms i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket färdigt.
Nyinstallerad bastupanel i gran längs taket med synliga dyckertspikar och ett hål för rökröret mot en ångbroms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid hålet för rökröret sköt jag fast en sån där gummiduk.
Delvis installerad bastupanel runt ett rökrörshål, gummiduk, och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innan jag skruvade upp resten av läkten monterade jag sargbrädorna. Satte nån distans här o där för att få lite luft mellan ångbroms och sarg.
Installation av bastupanel med laserlinje, dyckertpistol och obehandlat trä i en hörna av bastun.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvades fast med rostfri skruv (gräsligt mjuk ska sägas, gick nästan att böja med händerna)
Bastubygge med granpanel på vägg, distanser mellan ångbroms och sarg, och verktyg på pall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


23x36mm läkt på väggarna, ca cc400mm. Sattes på "fel" håll för att få en luftspalt på 36mm. Detta för att panelen inte ska ligga mot sargbrädan.
Installation av bastupanel i ett ofärdigt basturum med ångbroms och läkt på väggar och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sätter panelen med en tumstocks avstånd från taket och använder laser då o då för att kolla att det blir rakt.
Montering av bastupanel nära ångbroms, med laserlinje för precision, och isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man hur panelen går ner förbi sargen. Luft utifrån kommer troligen sugas in i bastun denna väg.
Installation av bastupanel nära dörren med en synlig laserlinje som hjälper till att säkerställa rätt vinkel och avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu inser jag att jag satt panelen för nära dörren. Måste såga ur nån cm för att få plats med nischer på ett klokt sätt...
Nybyggd bastu interiör med granpanel på vägg och tak, verktyg synliga, delvis isolerade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snart klart..
Nyinstallerad bastupanel i gran på väggar och tak med synlig laserlinje för rätt montering, verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutresultat. Mycket nöjd! Nästa gång blir det kamin och nischer!
Nyinstallerad bastupanel av gran med sargbrädor runtom och uttag för rökrör, snart klar för kamin och nischer.
 
  • Gilla
maah och 6 till
  • Laddar…
murak
Äntligen dags för kaminen! Valet föll på Harvia Linear 22 LS med tillhörande skyddsplåt och golvplatta. Värmer 8-22 kubikmeter bastu och har en vattentank på sidan. Skyddsplåten kortar ner avståndet till brännbart till 70mm.

Svart Harvia Linear 22 LS bastukamin med öppen lucka och brinnande eld, omgiven av bastustenar och en vattentank på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först ska kaminen eldas utomhus en omgång för att färgen ska härda. Spirorör funkade fint som skorsten. Rykte ordentligt om den, så instruktionen var rättfärdigad.
Harvia Linear 22 LS kamin utomhus med spirorörsskorsten, eld i brännkammare och golvplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här bygget har hittills gått som på räls, så det var dags för nått att gå åt helskotta. Ett av stöden för skorstenen hamnade precis på mitt friskluftsintag!
Ett svart stöd för skorstenen monterat på en gråmålad yttervägg med träreglar anpassade för friskluftsintaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fick ingen bild på det, men jag klippte ner spiroröret så att luftintaget istället sker i luftspalten bakom ytterpanelen. Vi får se om luftflödet räcker eller om jag får göra ett luftintag till.. Hålet täcktes med lite bredare regelstumpar som dränkts i olja. Blir väll till att måla dem grå sen i vår.
Svart spirorörsskorsten monterad på en grå husvägg med en skyddsplåt och trästöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skorstenen färdig!
Nyligen installerad svart skorsten på bastu med skyddsplåt på sidan och trägolv framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här blev det vid taket. Jag får hålla kolla på hur regn och rusk ter sig, om det regnar på ytterväggen eller ej, då får det bli en gummidamast eller nått för att täta runt hålet.
Svart spirorör som fungerar som skorsten monterat på en trävägg och understödd av metallstöd vid ett taköverhäng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte en rosettventil på luftintaget istället för skjutluckan av trä.
En rosettventil på friskluftsintaget monterad på en ljus träpanelvägg med skyddsmaterial synligt nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då satt den där! Kranen ska skruvas dit och bastustenarna ska tvättas och läggas på plats. Vi ska hitta nån sorts gnistskydd att ha framför kaminen också, funderar på att bara ta en platt sten om vi hittar någon..
Harvia Linear 22 LS kamin med skyddsplåt på golvplatta inuti en träbeklädd bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags för nischer runt dörr och fönster.
Tumstock mäter avståndet mellan en vitmålad tröskel och obehandlad ytterpanel i ett bastubygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har ingen aning om hur man gör sånt här snyggt så jag köpte lite obehandlad ytterpanel 21x95 och hyvlade till så dom passade hyggligt.
En Makita hyvel bearbetar en trätröskel på ett sågspånstäckt golv i en timmerbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det tog längre tid än jag vill erkänna med tanke på det något rustika resultatet, men nu sitter dom där.
Interiörbild av en bastu under konstruktion med träpanel på väggarna, ett fönster och en utritad plan för ytterligare arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träklädd bastuvägg och tak med ett litet fönster och enkla trädetaljer runt det, ger en rustik känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid dörren fick jag såga ur eftersom jag satt panelen för nära. Vet inte hur jag tänkte..
Träväggar i olika faser av panelmontering och en cirkelsåg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ingen bild på resultatet vid dörren, men det kommer nog synas på nån framtida bild. Jag gav mig på att tillverka en tröskel då det inte fanns innan. Jag tänker att det kan vara bra att skydda den lilla stumpen sargbräda som finns där. Tillverkades av en regelstump och fick flödigt med paraffinolja på ändträt.
Hantverk av trätröskel med synlig hackad yta där trästycket bearbetats för att passa ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återigen ett rätt rustikt resultat med tanke på hur mycket tid jag la på den, men så är det att vara glad amatör :) Jag har redan snubblat på den ett par gånger men den har varken spruckit eller börjat knarra ännu.
Hemmagjord tröskel av trä placerad på golvet, med elektriska kablar och en uttaget nära.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På fredag (i morgon) är det besiktning av kamin och skorsten. Kommer jag hinna göra lavar så vi kan premiärbasta redan till helgen?
 
  • Gilla
JRMKJRM och 5 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt blir det! Du ligger lite före så toppen att ha nån att ta rygg på!

Hur länge eldade du i kaminen första gången?
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
Bluetail Bluetail skrev:
Riktigt snyggt blir det! Du ligger lite före så toppen att ha nån att ta rygg på!

Hur länge eldade du i kaminen första gången?
Tack Bluetail! Jag eldade tills det slutade ryka och lukta om kaminen, tror det var tre laddningar klent spillvirke och det tog nog ca 30 minuter. Det tog nog en kvart innan det började ryka skulle jag tippa, kaminen måste väll bli ordentligt varm innan färgen reagerar. Röken slutade ganska tvärt så det var tydligt att det var klart. Sen räknar jag med att köra en brasa med öppet fönster innan första badet då det kanske kommer lite mer lukt från rökröret.

Håller på med lavarna nu. Ruskigt väder ute, hade vart gott att tända en brasa :)
 
  • Gilla
svirrsvirr och 2 till
  • Laddar…
murak
Live uppdatering! Lavarna är färdiga, golvet oljat, brasan tänd sen länge. Räcke, gnistskydd etc kommer imorrn, ikväll bastar vi för första gången!

Barnen är på som tusan, har klätt av sig och står med morgonrock o dricka i högsta hugg. Vi kliver in och möts av en ljuvlig värme, doft av trä och ett dämpat ljus. Alla får en balja med lagom varmt vatten och lägger sin stjärtlapp på sin plats. Första skopan vatten åker på. En ljuvligt mjuk värme slår mot alla i det lilla rummet! Alla älskar det, bastubadet har börjat!

Mer bilder kommer, men nu ska jag bara smälta situationen :)

Träbeklädd bastu med tänd kamin, oljade bänkar och dämpad belysning, redo för första användningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Basta och 16 till
  • Laddar…
Fantastiskt, nu blev jag så inspirerad att jag får lägga om kvällsplanerna. Här ska också värmas bastu...
 
  • Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.