Hej! Jag är ny husägare sedan början december.
Jag har ett platt garagetak och jag märkte nu vid mossborttagning att vatten blir stående i ett av hörnen nära dräneringspunkten. Detta har lett till att trät pappen sitter inunder har börjat falla sönder och pappen har släppt i en punkt då man lyfter vindskiveplåten/kantplåten. Plåten sitter också lösare i hörnet pga. en spik på utsidan i trät också släppt.
Detta är endast i ett av garagehörnen, man ser ingen fukt inifrån garaget. Takbyte av pappen är tänkt vår 2021.
Vad kan man göra för att skydda så bra som möjligt över vintern?
Tack för hjälpen.
 
  • Platt garagetak med stående vatten i hörn nära en dräneringspunkt, omgivet av mossbeklädd yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett platt garagetak med stillastående vatten och lös vindskiveplåt, tecken på potentiella vattenskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpöl och skadad takpapp i hörnet på platt garagetak med lös vindskiveplåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Tror inte det är papp utan att det är epdm-(gummi) duk den läggs typ helt lös sen lägger man på stenarna för att den inte ska blåsa bort. Det du visar är alltså helt normalt och behöver inte vara orsaken, brunnen är en troligare orsak.

Ta bort plåtarna i hörnet och skruva fast den om den är lös men det är jätteviktigt att du INTE spänner duken.
 
Tack för svaret!
Det var tyvärr dålig längd på gummi duken i just den kanten men ska försöka fästa den.

Tycker du det har någon betydelse om jag lägger tillbaka gruset eller inte i vattensamlingspunkten?
Jag krattade ut det jämt över övriga taket.
 
  • Mossbeklätt plant tak med spridda grus- och jordpartier och en ventilationstrumma i förgrunden, omgiven av natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grusbelagt tak med ojämn fördelning av gruset, synlig kant där gummiduken är för kort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Lägg absolut en liten hög närmast plåten framförallt i hörnet, det är där det är som allra mest utsatt för vind. Håll 10-20cm runt brunnen fritt.
 

Bästa svaret

Rickard.
Läste lite fel i början så jag antog att det läckt ner. Att trekantlisten är väderbiten får nog räknas som högst normalt på dessa tak. Skruva fast det som går med t ex montageskruv så håller det säkert en vinter till.

För att förtydliga är det såklart okej att sträcka/släta ut duken men du ska inte spänna den (väldigt elastiskt)
 
Redigerat:
  • Gilla
90rammar
  • Laddar…
Tack igen, jag ska använda skruven du tipsa om och kolla noggrannare på det en dag när de inte öser ner regn.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.