Min bil läcker in vatten. Har fel sökt och kommit fram till att det rinner ner vatten från utsidan av fönstret och ner innanför dörren vilket är helt normalt. Detta vattnet leds ut via hål i dörren. Nu har VW gjort en värdelös lösning och tätat högtalarna med någon sorts silikon sträng ( se bild)
Detta har fallerat en bit och vatten letar sig sen in i den inre delen av dörrsidan och ut på listen och se vidare ut på golvet.
Min fråga är vad Ni tror jag kan använda för att göra en ny sträng av silikon? Skulle vanlig universal silikon fungera? Tänkte först ta superlim och sen lägga en sträng med tjock silikon och sen låta det torka.
Det är det vit/gråa runt högtalaren som ska skydda mot att vatten rinner in.
VW högtalare med defekt silikonsträng som ska förhindra vatteninträngning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror inte att det bara är där det spökar.
Det ska inte finnas några större mängder vatten i en dörr. Hur mår gummilisten som ska täta mellan glasrutan och dörren? Framför allt i nederkant av glaset
 
S Stuff skrev:
Jag tror inte att det bara är där det spökar.
Det ska inte finnas några större mängder vatten i en dörr. Hur mår gummilisten som ska täta mellan glasrutan och dörren? Framför allt i nederkant av glaset
Så är det, har givetvis googlat en hel del på problemet och många med mig har haft samma bekymmer där just tätning vid högtalaren har varit undermålig från fabrik. Jag har gått igenom alla lister, dräneringhålen osv. Och med tanke på att jag ej har hittat något misstänksamt annat än just högtalarens tätning så får jag börja där.
 
Kanske kan funka men löser egentligen bara halva problemet.
VWs dörrar har ju en förmåga att rosta från insidan också så det är väl bara en tidsfråga innan dörren är sönderrostad då om det fortsätter att leta sig in vatten.
Se till att du har fungerande dräneringshål i botten av dörren, annars blir det ju akvarium där inne
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Fairlane
Påminner delvis om problemet vi hade med en äldre golf. Vatten kom in vid pedalerna på förarsidan. Bilen lämnades till en auktoriserad VW verkstad för det felet och en del annat. När de lämnade tillbaks bilen hade de inte ens försökt spola vatten på bilen eller felsöka utan konsterade bara "det är omöjligt". Vi lämnade in bilen till en liten enmansfirma som direkt sa att det var igensatt dränering och att felet inte var direkt ovanligt. Det fixade han snabbt för en liten slant.

Nu är ju inte felet på samma ställe, och du har kollat dräneringshålen, så förhoppningsvis räcker det med din lösning, men jösses vad uselt av VW.
 
Det rinner regn/smältvatten i alla bildörrar, listen runt fönstret är inte 100% tät, och kan inte vara det.

På vissa bilar är dörrarna felkonstruerade, en klassiker är Golf 2 och 3. Bakom klädseln sitter en plast limmad, regnvattnet rinner utmed den ner i botten på dörren. När den med tiden blir dålig/limmet torkar rinner vattnet in i bilen. Jag har lagat hundratals Golf, monterat åldersbeständig byggplast, och limmat den med silikon.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det rinner regn/smältvatten i alla bildörrar, listen runt fönstret är inte 100% tät, och kan inte vara det.

På vissa bilar är dörrarna felkonstruerade, en klassiker är Golf 2 och 3. Bakom klädseln sitter en plast limmad, regnvattnet rinner utmed den ner i botten på dörren. När den med tiden blir dålig/limmet torkar rinner vattnet in i bilen. Jag har lagat hundratals Golf, monterat åldersbeständig byggplast, och limmat den med silikon.
Precis, ju mer jag läser om problemet just med högtalaren så är jag nu tvärsäker. Alla bilder och youtube klipp beskriver problemet exakt som mitt. River ner dörrinredningen i morgon och tätar med ny silikon runt högtalaren. Flera har använt sig av badrumsilikon och problemet har ej kommit tillbaka.
 
S Stuff skrev:
Kanske kan funka men löser egentligen bara halva problemet.
VWs dörrar har ju en förmåga att rosta från insidan också så det är väl bara en tidsfråga innan dörren är sönderrostad då om det fortsätter att leta sig in vatten.
Se till att du har fungerande dräneringshål i botten av dörren, annars blir det ju akvarium där inne
absolut, detta va det första jag gjorde. Bilen är en 2016 så hoppas rosten håller sig borta en ett par år till.
 
Mycket riktigt, listen/packningen va skadad, helt porös va den och smulades sönder när jag rörde den. Man såg tydligt att vatten runnit där. Tog bort och la ny silikon runt högtalaren. Kollade även på den dörren bak, där hade plasten spruckit runt infästningen. Dit får jag köpa en ny högtalare. Tätade så gott jag kunde så länge.
 
  • Högkvalitativ bild visar en högtalare monterad i bil med ny silikon applicerad runt för tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.