Hej!
Håller på och fixar sovrum till min son. Dessvärre är rummet såpass litet att jag börjar titta på att platsbygga en loftsäng...
Det jag undrar är om det skulle gå att använda IKEA Metod Väggskåpstomme 40*37*40 som trappsteg upp till sängen? Skulle dessa klara av vikten eller skall jag bara lägga tanken bakom mig?

Självklart skulle jag som alternativ kunna snida ihop en stege, men jag måste oavsett få in lite förvaring där också - därav frågan.
 
Skåpen har två svagheter du behöver hantera:

1. Skåpets egen ovansida kommer inte att klara detta. Det blir för stora krafter när en person går på det. Om du ovanpå varje skåp lägger en tjockare skiva som steg så borde det kunna bli tillräckligt starkt.

2. Fristående skåp skjuvas lätt. Se bild. Det behöver du motverka genom att antingen bygga en konstruktion där de inte är fria att skjuva eller genom att förstärka med vinkeljärn eller en fastskruvad baksida av kraftigare material än originalet.

Illustration av skåp med överskiva och kraftpåverkan, samt markerade rörelseriktningar och förstärkningspunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.