Ngn som har lite info om detta? priser m.m. är det dyrare än bergvärme.
 
det är exakt samma värmepump & kolektorslang som avdvänds vid bergvärme, men du slipper att borra ett svindyrt borrhål ! du får köpa några billiga vikter som håller slangen på plats istället.

här ska du inte pruta på slang längden, ta till extra, mycke extra, då det inte kostar så mycke, men ger pumpen en bätre drift
 
Hemmakatten
Värmepump eller inte... Valet måste bero på typ och storlek av hus. Nybyggt och välisolerat eller äldre och med gammal oljepanna, litet eller stort, elberoende (med värempump) eller inte (tex vedpanna). Många val, frågan går inte att svara på utan mer information.
Själva var vi på väg att välja sjövärme till vårt nya hus, men går nu på vattenmantlad pelletskamin stället. I vårt fall lönar det sig inte med en dyr VP-installation för vårt lilla hus och dessutom ville vi inte vara så elberoende.
 
  • Gilla
Byggknäckt
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Värmepump eller inte... Valet måste bero på typ och storlek av hus. Nybyggt och välisolerat eller äldre och med gammal oljepanna, litet eller stort, elberoende (med värempump) eller inte (tex vedpanna). Många val, frågan går inte att svara på utan mer information.
Själva var vi på väg att välja sjövärme till vårt nya hus, men går nu på vattenmantlad pelletskamin stället. I vårt fall lönar det sig inte med en dyr VP-installation för vårt lilla hus och dessutom ville vi inte vara så elberoende.
frågan är ju om sjövärme är dyrare än bergvärme !
oavsett hur stort huset är så blir altid sjävärmen billigare än bergvärmen !

 
Hemmakatten
Jag svarade inte direkt på frågan (som CarMan uppmärksammade) och visst är det förstås så att sjövärme är billigare än bergvärme. Men jag tyckte att frågan visade på en, än så länge :), begränsad kunskap om värmepumpar och bergvärme kontra sjövärme varför jag passade på att vidga frågeställningen lite.    ;)
 
Tack för era svar. Men en fråga kvarstår, man brukar ju tala om att bergvärme kostar runt 100-130 tusen att installera om man tar det kontra sjövärme var landar man då ca 30-40-50 tusen?? eller ännu mer. Hur mycket billigare är det.
 
Hemmakatten
Den summa man talar om i installationskostnad inberäknar en värmepump som du ju behöver i båda fallen. En värmepump kostar sisådär 50-80´inkl installationskostnad. Kostnad för en sjövärmeanläggning kontra en bergvärme är att du slipper kostnaden för att borra 200 meter ner i berget. Slangarna är exakt desamma.
 
en markvärmepump, det är en sån man andvänder för ytjordvärme, bergvärme, sjöveäme & grundvattenvärme.
den kostar mellan 40 & 60 000:- beroende på storlek & fabrikat.
sen tilkomer instalationskostnaden mot husets system & det är max 5 000:-

detta är en o samma kostnad oavsett hur du förlägger kolektorslangen.

ska du ha bergvärme så kostar ett borhål, inklusive kolektorslang & sprit, samt grävning tillhus & håltagning i hus ca 30 till 60 000:- för ett normalt hål

jämför det med sjövärmen så kostar kolektorslang + sprit ca 5 000:-
men sen tilkomer grävning från sjön till huset samt håltagning & nån timmes job att jägga slangen i sjön (jag vet tyver inte vad vikterna kostar som går åt)

totalt kostar nog detta 10 till 30 000:- inklusive kolektor & sprit


sen har du ju andra kostnader du kan åka på, så som eldragning til panrumet, demontering & bortforsling av nuvarande värmesystem.
 
CarMan skrev:
instalationskostnaden mot husets system & det är max 5 000:-
kan du fixa nån röris som gör jobbet för den slanten så ska jag hålla han me jobb
 
du läste nog inte sista raden jag skrev?


vad kan det kosta tycker du?

2 man måste lyfta in pumpen i huset, sen klarar en man lät av att ansluta dom 2 kolektorslangar som komer in i huset & ska till pumpen, här ska ett nivåkärl monteras & några avstängningsventiler.

kall & varmvatten ska anslutas på pumpen

VB in & ut ska anslutas.

han hinner säkert också ansluta ett nytt expantionskärl & sägerhetsventiler.

hur långtid anser du att detta tar? Jag som amatör gjorde det lätt på 8 timmar, en van vvs:are bör hina det på halva tiden.

men som jag sa så kan du åka på kostnader för eldragning & demontering av befintligt system & denna kostnad är ju högst inviduell!

alla dessa kostnader är ju samma för berg & sjövärme !!!!
 
Hur långt ifrån huset kan den sjö man tar sin sjövärme ifrån ligga? Funkar det med hundra meter mellan sjöstrand och hus?
 
KJE skrev:
Hur långt ifrån huset kan den sjö man tar sin sjövärme ifrån ligga? Funkar det med hundra meter mellan sjöstrand och hus?

det är samma värmepump som vit jordvärme. så den bilten till sjön blir ju jordvärme. du måste lägga slangarna med minst 1m mellanrum & ca 1 m djup.
Max längd / slinga är 400m
 
CarMan skrev:
det är samma värmepump som vit jordvärme. så den bilten till sjön blir ju jordvärme. du måste lägga slangarna med minst 1m mellanrum & ca 1 m djup.
Max längd / slinga är 400m
Så man kan alltså ha mer än en slinga om man behöver? I mitt fall skulle det bli 70-80 meter i jord och sedan ner i sjön. Är det en nackdel om det är en sjö med dybotten? Slingan kommer garanterat att sjunka ned i dyn i den sjö det handlar om.
 
KJE skrev:
Så man kan alltså ha mer än en slinga om man behöver? I mitt fall skulle det bli 70-80 meter i jord och sedan ner i sjön. Är det en nackdel om det är en sjö med dybotten? Slingan kommer garanterat att sjunka ned i dyn i den sjö det handlar om.
Det är väl snarare en fördel om man får ner slangen i bottendyn skulle jag tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.