Vi har en grävt en "naturlig" damm på tomten och vill introducera några Koi eller Wakin. Dammen är ungefär 100 m2 i ytan och mellan 20 och 80 centimeter djup. Lerbotten (ingen duk) och en källa i ena änden.

Vi läser ofta att fisken kan övervintra om dammen är 150 cm djup (vissa skriver 100 cm) och undrar varför den måste vara så djup. Är det för frysrisken? Vår damm får aldrig mer än några cm tjock is. Inte ens med de senaste vintrarna har man kunnat gå på isen för den är för tunn. Vattnet håller mycket god kvalitet trots att vi inte har några filter eller pumpar och allt från trollsländor och vattenbaggar till grodor och paddor trivs mycket bra.

Skulle vi kunna övervintra fisk i vår damm trots att den är "för grund"? Flödet från källan verkar ju hålla isen borta. Om det nu *måste* vara mycket djupare, hur stor yta måste vara så djupt. Alltså hur stort "hål" behöver vi gräva ut?

/Ola
 
Jag har inte damm själv, men släktingar som ibland försöker få sina fiskar att övervintra utomhus. Vissa år går det bra, andra inte. Det verkar som om det inte är kylan som är det största problemet, utan temperatursvängningarna på våren. Flera gånger har fiskarna överlevt vintern men dött när solen kommit fram i mars-april.
 
Jag känner absolut inte till något om fiskarna du nämner, men som gammal (i dubbel bemärkelse  :) ) fritidsfiskare känner jag till en del om andra karpfiskar som t ex ruda. Kan tänka mig att Koi och Wakin också är karpfiskar? Hur som helst, rudor lever ofta i pyttesmå gölar som man inte fattar hur de kan överleva vintrar i. De gånger man ser döda rudor i dessa smågölar beror det nog oftare på extrem syrebrist än på iskallt vatten.

 
Koi är en karpfisk och Wakin är en sorts guldfisk.

Vi gör nog så att vi köper ett par stycken Wakin och testar med. Jag kan inte heller tänka mig att de inte skulle klara sig nämligen.
 
Har en granne som har dessa fiskar, de har överlevt vintern bra och tom en liten "bebis" som de ínte visste de hade!! Jag kan kolla med honom men det får bli efter helgen då han är i Danmark på begravning.

Skicka din mail via PM så fixar jag svar om du fortfarande är intresserad.

/FlitigaLisa
 
Mailadress kommer i PM. Annars kan du gärna svara här om andra funderar över dessa små fiskpinnar.

/Ola
 
OlaF skrev:
Mailadress kommer i PM. Annars kan du gärna svara här om andra funderar över dessa små fiskpinnar.

/Ola
Jo men måste kolla med grannen först. Han kanske inte är så "forum-vänlig" som jag!!!
 
Hej, kan en del om dammar och fisk.

Det finns flera anledningar till varför fisken ibland dör på vintern.

1. Bottenfrysning klarar ingen fisk. Därav djupet "frostfritt" oftast 120 cm. Stör kräver större djup på närmar 2 meter.

2. Det vanligaste varför fisken dör är syrebrist pga ingen tillförsel av vatten och för mkt fiskar. Därför sätter man dit en syrepump som under ett thermolock (frigolitlock med lite värme) pumpar ut luft.

3. Övergödning precis innan vintern vilket gör att vattnet blir dåligt. Dock ganska ovanligt då dammarnas volym brukar svälja eventuella vattenförändringar. Men... om man åker på punkt 2, så blir resultatet punkt 3 också. Därför är det bra att vänta ett antal månader.

4. Det vanligaste med dödsfall är dock fåglar... Koi t ex syns enormt bra från luften och vi har problem själva både med Häger och mås. Växter, grenar och sten är bra som gömställen.

Karparna är lätta att föröka så lycka till!
 
Tack för svaren.

1. Vår damm får bara några cm is, oavsett vinter. Antar att det beror på tillfödet av vatten från vår källa? Borde alltså vara ok? Trots att dammen är "för grund" alltså.

2. "Vak" och luftsten tänkte vi fixa till vintern så dammen blir "vädrad". Detta i mobination med tillflöde från källan hoppas vi räcker.

3. "Vänta ett par månader"? Jag hänger inte med.

4. Detta är något jag inte tänkt på. Det finns en hel del växter i dammen men inget som fisken kan "smita under" ordentligt. Blir till att lägga ut litet "överhäng".
 
OlaF skrev:
Tack för svaren.

1. Vår damm får bara några cm is, oavsett vinter. Antar att det beror på tillfödet av vatten från vår källa? Borde alltså vara ok? Trots att dammen är "för grund" alltså.

Svårt att säga men spontant verkar det så.

2. "Vak" och luftsten tänkte vi fixa till vintern så dammen blir "vädrad". Detta i mobination med tillflöde från källan hoppas vi räcker.
Förhoppningsvis. Bara att testa!

3. "Vänta ett par månader"? Jag hänger inte med.
Med att släppa i ny fisk då vattnet måste stabilisera sig annars får Du samma fenomen igen att fiskarna troligen dör. Om dom gjort det....

4. Detta är något jag inte tänkt på. Det finns en hel del växter i dammen men inget som fisken kan "smita under" ordentligt. Blir till att lägga ut litet "överhäng".
Lycka till! Det är kanonkul och snyggt med en damm! Ju större damm, desto enklare att sköta.
 
Ska nog ta och köpa i alla fall en luftpump rätt snart och vattenliv.nu verkar ju ha en del bra grejer.

Men, har ni någon erfarenhet av att handla utomlands? Priserna brukar ju vara klart bättre då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.