harry73 harry73 skrev:
Den kartvarianten var ny för mig (y)
Lantmäteriets tjänst är enormt bra. De har även uppdaterade flygbilder i området här (gooclets och hittas är 5 år gamla nu)

Dock är det roligt att lantmäteriet TYDLIGT skriver att tomtgränserna är en uppskattning och inte bindande. På mitt hus ligger det väldigt rätt med markrören. (vi pratar decimeter ifrån på sin höjd).
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vad jag dock saknar svar på från TS är ju den där kartan som mäklaren gav henne.
Och vilka bilagor som skrevs på i samband med kontraktskrivningen. Las objektbeskrivning och den "ritade" tomtkartan med.

Som så många andra trådar verkar TS inte svara på frågor utan köra sitt eget spår... Svårt att säga vad som gäller för henne då.
 
  • Gilla
Manfreds och 1 till
  • Laddar…
SarB
M -MH- skrev:
Har du förrättningskartan? I den för GA som du visade så är det mer markerat som planerat än faktiskt styckat, ser det ut som.
Hela området styckades samtidigt, så klistrar bara in en del av det.
Detaljerad karta över ett styckat område med tomtnummer och måttangivelser.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vadå, är det bekräftat att mäklaren visade en liknande bild som du gjorde med flygfotot?
Nej, TS vill/kan ju inte visa oss den bilden som fanns med i mäklarens information, men sa att den "såg ut som" min.
 
harry73
Appendix Appendix skrev:
Lantmäteriets tjänst är enormt bra. De har även uppdaterade flygbilder i området här (gooclets och hittas är 5 år gamla nu)
även jag har nya flygbilder, De togs under sommaren, men jag tror att de laddades upp väldigt nyligen.
Kolla också på bergochdalkarta (finns med som kartlager)
 
SarB SarB skrev:
Hela området styckades samtidigt, så klistrar bara in en del av det.
[bild]
Det är den kartbilden jag fått av mäklaren och med en skarp ritad markering runt hela tomten
 
  • Gilla
SarB
  • Laddar…
M Maggis51 skrev:
Det är den kartbilden jag fått av mäklaren och med en skarp ritad markering runt hela tomten
Då kan du knappast hävda att mäklaren lurats, hen har lämnat ut precis rätt karta (förättningskartan), med gränsernas mått tydligt angivna.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
SarB
M Maggis51 skrev:
Det är den kartbilden jag fått av mäklaren och med en skarp ritad markering runt hela tomten
Detta är förrättningskartan och den som gäller. Men mäklaren markerade mer än vad som visas i denna karta då, så att det såg ut som att tomten var större?
 
SarB SarB skrev:
Detta är förrättningskartan och den som gäller. Men mäklaren markerade mer än vad som visas i denna karta då, så att det såg ut som att tomten var större?
Ja, jag såg ju bara att det var en väg utanför tomten, jag är ju lekman och litade på, att den bilden gällde.
Appendix Appendix skrev:
Vad jag dock saknar svar på från TS är ju den där kartan som mäklaren gav henne.
Och vilka bilagor som skrevs på i samband med kontraktskrivningen. Las objektbeskrivning och den "ritade" tomtkartan med.

Som så många andra trådar verkar TS inte svara på frågor utan köra sitt eget spår... Svårt att säga vad som gäller för henne då.
 
M Maggis51 skrev:
Ja, jag såg ju bara att det var en väg utanför tomten, jag är ju lekman och litade på, att den bilden gällde.
Om det var förrättningskartan stämmer den ju, dvs med ett avstånd mellan tomt och väg? Eller vilken bild menar du?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
K Kane skrev:
Om det var förrättningskartan stämmer den ju, dvs med ett avstånd mellan tomt och väg? Eller vilken bild menar du?
Det som menas är bilden i prospektet, som vi inte fått se här.
 
Spontant skulle jag sätta mig i ett möte med övriga medlemmar i GA dvs inte bara styrelsen och sen berätta exakt vad som hänt och fråga om vi inte hitta en smidig lösning på problemet. Köpa/hyra/upllåtelse tills försäljning sker mm.
Då ingen tidigare noterat denna avvikelse eller lidit utav denna borde det gå att komma vidare.
 
Och vad skulle poängen för övriga medlemmar att sätta sig in i frågan och bry sig vara? Man utser ju en styrelse av en anledning.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och vad skulle poängen för övriga medlemmar att sätta sig in i frågan och bry sig vara? Man utser ju en styrelse av en anledning.
Poängen med demokrati i föreningen är att medlemmarna som är delägare för vara med om besluten. TS är ju trots allt delägare i marken utanför tomten och har givetvis rätt att få nyttja den,
Övriga medlemmar har inte samma nytta av ytan utanför hens tomt troligtvis.
Dessa grönområden som är alldelens för stora enligt min mening är onyttiga och onödiga samfälligheter då de oftast nyttjas just till att privatiseras till den egna tomter och ständig källa till strider och bråk om herraväldet om området utanför den egna tomten som allt som oftast blir privatiserade med bodar, mm uthus ,parkeringar, staket, trädgårdsliknandeanläggningar, gräsmattor, buskar, vedförvaringar, båt och skoterförvaring, träd fällning för utsikt mm.
Var det lagstiftarnas andemening att dessa allt för stora grönområden skall privatiseras av somarstugägarna. och hindra allemansrätten.
 
B nord123 skrev:
Poängen med demokrati i föreningen är att medlemmarna som är delägare för vara med om besluten.
Ja, det får de vara på årsstämmorna och eventuella extrastämmor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.