harry73 harry73 skrev:
Jag gillar kso.etjänster.lantmateriet.se. Tomtgränserna är baserade på samma underlag som hitta och eniro, så samma risk för onoggranna gränser, men alla ytor finns med.
Jag anser att man inte generellt kan säga att gränserna inte är noggranna. Ofta är gränserna som redovisas exakt, dvs på mm nivå. Problemet är när lantmäteriet inte har exakta gränser i ett modernt koordinatsystem. Eller när det finns ett område som är dåligt koordinatsatt i närheten, då kan lantmäteriet redovisa fel gränser för att jämna ut felet över flera fastigheter. Man försöker då hitta en kompromiss mellan att visa rätt gräns och rätt yta.

Angående bygglov finns det en bra dom att det inte ingår i köparens undersökningsplikt att kontrollera bygglov.
Oavsett om TS tänker driva detta mot säljaren, kan det vara bra att informera säljaren om problemet och förvarna om att ni kan komma med skadeståndsanspråk.
Vet du beteckning på den domen?
 
M -MH- skrev:
[länk]

[länk]

[länk]
Tack stämmer bra in på vårt ärende
 
Claes Sörmland
SarB SarB skrev:
Jag har tagit del av det, och hela den kringliggande fastigheten ligger en ga över och lagfarten står på föreningen. Jag har inte sett det förut. Läste dock inte igenom anläggningsbeslutet, bara kollade ändamål och utbredd.
Då gäller det att läsa anläggningsbeslutet. Det är de där nyckelmeningarna med "utförande och drift" som avgör vad GA:n om fattar och inte.

Men tydligen är fastigheten också samfällt ägd utöver GAn. Så troligen har har samfällighetsföreningen mer allmänt något att säga till om även gällande marken utanför TS fastighet.
 
SarB
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då gäller det att läsa anläggningsbeslutet. Det är de där nyckelmeningarna med "utförande och drift" som avgör vad GA:n om fattar och inte.

Men tydligen är fastigheten också samfällt ägd utöver GAn. Så troligen har har samfällighetsföreningen mer allmänt något att säga till om även gällande marken utanför TS fastighet.
Jag var mest intresserad av att se ytan av ga:n eftersom det var lite oklart om det var samfälld mark eller Ga TS hade intill sig. Kan lägga in en bild ang utförandet senare.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M Maggis51 skrev:
Tack stämmer bra in på vårt ärende
Tänker att, om det är som säljaren säger, att han aldrig har betvivlat tomtgränsen vid staketet, och dessutom muntligt sagt, att det förhåller sig så, hur skulle han annars kunnat sagt. Om säljaren varit så säker på förhållandet och då självklart sagt till oss, att det förhöll sig så som vi alla uppfattat det.
 
Så, har jag fattat det rätt att det är en samfällighet som står som ågare till hela det grönmarkerade området i #306?

Då är det ju naturmark mellan TS tomt och vägen. Har svårt att tro att föreningen vill släppa till mer mark än de befintliga tomterna, de vill nog att det skall vara som det är.

Återigen, kan TS ta en bild av det i prospektet av mäklaren markerade området?
 
D rob_t_j72 skrev:
Hoppsan, jag trodde att om man loggade in på sin fastighet hos Lantmäteriet så fick man se relativt exakta kartor och inte Hitta eller Eniros variant... men det är alltså exakt samma kartor?? Tack för upplysningen!
De gränser du ser här är samma som hitta och eniro mfl.

https://minkarta.lantmateriet.se/

Vill du ha noggrannare får du leta upp förrättingskartan, och hopppas att den är modern nog så att punkterna har koordinater.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
D rob_t_j72 skrev:
Hoppsan, jag trodde att om man loggade in på sin fastighet hos Lantmäteriet så fick man se relativt exakta kartor och inte Hitta eller Eniros variant... men det är alltså exakt samma kartor?? Tack för upplysningen!

Mvh
Vet du beteckning på den domen?
 
SarB SarB skrev:
[bild]
[bild]

[bild]
Detta är ga:ns område när den först bildades enligt enskilda väglagen, efter det har den omprövats, men området är detsamma
Vilken tomt på GA-kartan är TS's?
 
Har du precis garanterat att tomten är större än den är i verkligheten???

Misstänker att det är ungeför så som mäklaren har ringat in fastigheten, men vi lär väl aldrig få veta...
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
SarB
M -MH- skrev:
Har du precis garanterat att tomten är större än den är i verkligheten???

Misstänker att det är ungeför så som mäklaren har ringat in fastigheten, men vi lär väl aldrig få veta...
haha, japp!

Eftersom mäklaren utgick från registerkartan, vilken i detta fall stämmer med förrättningskartan, så är jag ju tveksam till att det går att lägga så stor vikt vid mäklarens markering även om den följde befintliga gränser för att sedan även innefatta det extra området och att det var markerat mer rektangulärt än bra en cirkel. Mäklaren markerade kanske allt som de facto brukas som tomt, men de riktiga gränserna fanns väl fortfarande där vilket man borde reagerat på.
 
SarB SarB skrev:
- - -men de riktiga gränserna fanns väl fortfarande där vilket man borde reagerat på.
Ja, de flesta hade nog frågat sig "Vad kan de här gula linjerna betyda?"
 
  • Gilla
Macce och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ja, de flesta hade nog frågat sig "Vad kan de här gula linjerna betyda?"
Vadå, är det bekräftat att mäklaren visade en liknande bild som du gjorde med flygfotot?
 
harry73
M -MH- skrev:
De gränser du ser här är samma som hitta och eniro mfl.

[länk]

Vill du ha noggrannare får du leta upp förrättingskartan, och hopppas att den är modern nog så att punkterna har koordinater.
Den kartvarianten var ny för mig (y)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
, vilken i detta fall stämmer med förrättningskartan,
Har du förrättningskartan? I den för GA som du visade så är det mer markerat som planerat än faktiskt styckat, ser det ut som.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.