När vårt hus stod klar tupptäckte vi något som har gett oss ett lyxporblem, nämligen havsutsikt från övervåningen! Särskilt den här årstiden när löven fallit. Jag hade inte entanke på att man skulle kunna se havet från övervåningen men det blev ju en trevlig överraskning. Grejen är att vi inte planerade för att kunna njuta av det när vi byggde. Vi har en balkong från vårt sovrum på övervåingen som ligger åt norr, eftersom vi ville ha det så svalt det går. Barnens rum ligger åt söder. Nu leker jag med tanken att sätta in varisn balkongdörr i barnens rum coh bygga en balkong längsmed husgaveln, gärna med en trappa upp från trädgården också. Skulle nog bli läckert. Även om det stör mig som tusan att vi inte tänkte på det direkt när vi byggde... Men nu har vi bott i fme år och kan få rot-avdrag Bifogar en enkel skiss. Vad tror ni, är det görbart? Någons om har en idé på vad det kan kosta ungefär? Om man lejer bort allt. Kan det räcka med 150.000?
Vd bör vi tänka på, blir det ens snyggt? Känns ju dessutom läskigt att såga hål ihusfasaden...
 
  • Enkel handritad skiss av ett hus med markerade fönster och planerad balkong med trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får nog rita om, så vi förstår vad du menar!
Var skall balkongen vara? Trappan? Osv.

Vore fint med en bild som visar havsutsikten också.
Med hav menar du Kalmarsund eller?
 
  • Gilla
  • Haha
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
M
Är det inte bättre att du istället tar några bilder på exteriören?
 
Balkongen ska vara på gaveln, där pilen visar, trodde det va rglasklart :) Var inte hemma igår och så var det mörkt, kan återkomma med bilder!
 
Klart du ska bygga balkong - kolla reglerna med kommunen bara så den inte blir räknad som byggyta om du inte räknar med det (krav på min höjd från mark och max djup från fasad).

Kostnader - själva materialet behöver inte bli så mycket, jag har lagt totalt ca 40 000 men det inkluderar altanen nedanför och den upphöjda altanen med tak samt droppstopp under balkongdelen intill det (5000 bara det... hu...). Sedan har jag gjort allt själv och visst har det tagit några helger men nog borde två man på en vecka kunna klara detta, ungefär. Dvs 80h a 500kr = 40 000 för jobbet. Så dina 150 000 torde lämna bra med utrymme för ett elegant räcke :). Min balkong är ca 9m lång, 1.5m djup. Altanen nedanför ca 4.5m djup.

Därtill - överväg ställa den på stolpe med bärlina även inne vid vägg om du är osäker på hur den bäst fästs i huset, jag valde det för att också slippa ev. problem i infästningen över tid. Gillar helt enkelt inte tanken på att borra i väderskalet till huset... :)
 
  • Hus med nybyggd balkong och underliggande altan, bärlina och räcke synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Per Bankvall Per Bankvall skrev:
Min balkong är ca 9m lång, 1.5m djup. Altanen nedanför ca 4.5m djup.
Tjusigt!
Men blir inte gäster rädda att gå ut där?
Är det glasräcke så syns det ju knappt, och man får väl nästan svindel?
 
Vilken snygg balkong! Tack för alla bra tips! Ska se till att kolla med kommunen vad som gäller, det är kommunal mark som är granne också, vet inte om det är bra eller dåligt...
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tjusigt!
Men blir inte gäster rädda att gå ut där?
Är det glasräcke så syns det ju knappt, och man får väl nästan svindel?
He he - helt rätt noterat, vi har inte "fyllt i" räcket där uppe ännu (bara ett segment en bit bort), där ska i snedställda brädor på samma sätt som för den nedre lite upphöjda altanen. Sedan ligger kåken i sluttning ned mot nästa tomt så visst blir det lite högt, ganska skönt :). Med de snedställda brädorna ordnar vi insynsskydd också så att grannens hus och baksida mot oss de facto döljs för oss (och vi döljs för dem) när vi är inne på övervåningen. Det segment som är satt nu skapar detta skydd för vårt badrum vilket kändes som en prioriterad sak :).
 
M missk79 skrev:
Vilken snygg balkong! Tack för alla bra tips! Ska se till att kolla med kommunen vad som gäller, det är kommunal mark som är granne också, vet inte om det är bra eller dåligt...
I vårt fall gällde ju också min 4.5m till tomtgräns utifrån detaljplanen, vilket är i princip det vi har på gavlarna på huset så balkongen kunde bara löpa längs långsidan (där blir det som kortast ca 10m till tomtgräns).

Faktum är att vi sökte ett bygglov trots att den balkong och altan vi konstruerat inte skulle kräva det, som ett sätt att få bekräftat att det var OK och inte kunna få backning på delvis muntliga besked från bygglovkontoret i efterhand - och som vi misstänkte överklagade en granne (den nedanför med insyn) och tyckte inte vi skulle få bygga, vilket avslogs så vi fick tydligt fastslaget att de ramar vi utgått ifrån också är dem som gäller. Det var värt de tusenlapparna känner jag...
 
Per Bankvall Per Bankvall skrev:
He he - helt rätt noterat, vi har inte "fyllt i" räcket där uppe ännu (bara ett segment en bit bort), där ska i snedställda brädor på samma sätt som för den nedre lite upphöjda altanen. Sedan ligger kåken i sluttning ned mot nästa tomt så visst blir det lite högt, ganska skönt :). Med de snedställda brädorna ordnar vi insynsskydd också så att grannens hus och baksida mot oss de facto döljs för oss (och vi döljs för dem) när vi är inne på övervåningen. Det segment som är satt nu skapar detta skydd för vårt badrum vilket kändes som en prioriterad sak :).
Har ni funderat på barnsäkerheten? De där snedställda brädorna ser ut att vara lättklättrade!
Ur Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd - avsnitt 8:2321:
Räcken i utrymmen där barn kan vistas, ska utformas så att barn inte skadar sig till följd av att de klättrar eller kryper.
Allmänt råd: Räcken på balkonger, trapplan och trapplopp bör, upp till en höjd av 0,8 meter, utformas så att de inte går att klättra på.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
U UffeH skrev:
Har ni funderat på barnsäkerheten? De där snedställda brädorna ser ut att vara lättklättrade!
Ur Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd - avsnitt 8:2321:
Räcken i utrymmen där barn kan vistas, ska utformas så att barn inte skadar sig till följd av att de klättrar eller kryper.
Allmänt råd: Räcken på balkonger, trapplan och trapplopp bör, upp till en höjd av 0,8 meter, utformas så att de inte går att klättra på.
Yes, dels är räcket till en början 1.1m högt för att man inte heller som vuxen ska "tippa ut" så lätt, dels har vi planera sätta ett nät på insidan för att hindra klättring om det skulle behövas. Faktum är att de är sådär lättklättrade, det är ganska tight mellan dem så lite större fötter har svårt - dock finns det nog ngn sorts "optimum" med ett barn som är litet men orkar ha spänn i fötter och fingrar som skulle kunna komma upp, då är frågan om ett nät skulle göra väsentlig skillnad - min 8-åring svingar sig över 1.1m hur som helst om han vill... så för de lite äldre barnen finns inget totalt skydd för ev dåligt omdöme.
 
  • Gilla
UffeH
  • Laddar…
Här kommer några bilder, tanken är en balkong längsmed gaveln på första bilden, vad tror ni? Funderar även på balkongdörrar... ska de vara istället för fönster eller bredvid fönstren? Känns ju rent allmänt lite läskigt att såga i fasaden...
 
  • Mörk träpanelvilla i skymning med tända stjärnlampor i fönstren och julbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvåningshus med planerad balkong längs gaveln, ljusslingor och möjlig plats för balkongdörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M missk79 skrev:
Här kommer några bilder, tanken är en balkong längsmed gaveln på första bilden, vad tror ni? Funderar även på balkongdörrar... ska de vara istället för fönster eller bredvid fönstren? Känns ju rent allmänt lite läskigt att såga i fasaden...
du får nog ta bilder på dagen
 
Det var dag.... decembermorgon 2020
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
M missk79 skrev:
Här kommer några bilder, tanken är en balkong längsmed gaveln på första bilden, vad tror ni? Funderar även på balkongdörrar... ska de vara istället för fönster eller bredvid fönstren? Känns ju rent allmänt lite läskigt att såga i fasaden...
Sett till att du redan har de smala fönstren bredvid de större så skulle jag välja att såga ut för fönsterdörrar istället för fönster, inte sätta dem bredvid då det blir mkt svårare att möblera i rummen och nog ändå blir gott om ljus in. Då slipper du också bekymra dig om väggens hållfasthet iom det redan måste vara avlastat över de större fönstren.

Fundera på hur djup du vill ha balkongen, tänker på skuggning av fönstren på våningen under - dem till vänster i bild är kanske speciellt värdefulla att inte "mörka ner" för mycket. I vårt fall har den 1.5m djupa balkongen varit perfekt då den inte tar bort ngt väsentligt ljus men samtidigt ger skugga under den varmaste perioden på sommaren då solen kommer runt den sidan av huset i ganska högt läge, vi får därmed mkt svalare i vardagsrummet. Längre ut skulle jag dock vara tveksam till att låta balkongen gå. Men det beror ju på vad man vill göra där ute, vill man ha sittplats lär inte 1.5m djup räcka...

Trappa ned - du lär behöva lösa det med en snurrtrappa i sådana fall då den annars lär sträcka sig långt annars - men det kan väl bli snyggt, kanske i kanten bort mot altanen där nere?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.