Hejsan,

Vi håller på vårt garage ritning som är 4x10.5 meter. Måttet är udda p.g.a berg och gatan. I bifogade ritning ser ni att huset är ett vinkelhus som är 1,5 våning och 5.5 meter höjd. Vinkel delen är 4.5 meter hög. Nu vår frågorna är:

1. Blir pulpettak garaget udda vid vårt vinkelhus ?

2. Hus och garage avstånd är 1.8 meter. Garaget börjar 2 meter parallel med huset så mellan garage och hus-entre delen blir en skyddad område som enlish backyard :).

3. Vi valde 18 grader taklutning o lite större garage vi vill ha solcell på det och sov loft bakdelen av garaget som blir liten stuga.

Blir garaget matchande med huset ? Eller tänker vi helt fel. Är inte så kunniga med ritning och har novice erfarenhet med husbygge så behöver tips från er.

Tusen Tack.

Arkitektritning av ett garage med pulpettak och måttangivelser vid en tomtplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Lägg gärna upp en bild eller ritning på huset så är det lättare att ge feedback.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Hej @Ahm.s,

Det hade varit intressant att se bilder på huset för att få en mer komplett bild av dess estetik, precis som @M Flo påpekat. Även, vad är vinkeln på bostadshuset?

Du nämner sovloft, men har ni funderat på några fönster till detta loft? Hur hög kommer rumshöjden bli på loftet, respektive under loftet?
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
M M Flo skrev:
Lägg gärna upp en bild eller ritning på huset så är det lättare att ge feedback.
Lägger bilden av huset med text höger - också lagt garaget i vänster. Hur ska den se ut. Vänligen meddela om behöver ritningar av andra sidan också. tackar
Ritningar visar nuvarande och framtida plan för hus med mått, inklusive läge för carport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
splinter splinter skrev:
Hej @Ahm.s,
Det hade varit intressant att se bilder på huset för att få en mer
Svarade husbilden till "M Flo. Vi satt en fönster i baksidan av garaget för loften, som den. Ocksä tänkt en takfönster.
Eftersom garagets totalhöjd blir 4200 mm, för vi ville inte ha den för lång för huset är 5600 mm idag. Stugan blir 4x4m. Vi tänkte ha en lägre bottenvåningdel med 2000 mm takhöjd + 250mm bjälklag övanpå. I den låga delen blir garderob + gästtoaletten + köket. Loften blir cirka 4x2 meter. Resten fria delen i bottenvåningen ska få full takhöjd och där blir sittplats. Har lagt en provisoriskt bild. Så vi ska få cirka 1600 öppen höjd till loft + 350mm takstolar i övre våningen . Vi ska dra vatten och avlopp nu men ska inte bygga loftet nu, behöver vi tänka något typ minsta takhöjd om i framtiden mina barn bor där eller vi vill hyra ut den delen till AirBNB ?
Så det blir så här:
Bottenvåning under sovloft delen - 2000 mm
Bjälklag - 250 mm
Sovloft höjd - 1600 mm
Takstolar med plåttak - 350 mm
---------------------------
4200 mm
Enkel linjeteckning av en husfasad mot öster med vertikala linjer och ett rektangulärt fönster placerat högt upp. 3D-rendering av ett litet kök och vardagsrum med sovloft och vita möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modern vardagsrum design med höga fönster, loft och samtida möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
När ni gör en sån enkel (och stilren) utformning av garaget tycker jag den passar brevid huset.

Sen är frågan om ni inte ska släppa idén med solpaneler? Jag ser bara problem och begränsningar i det.
-Förstår att lutningen är för optimera för solcellerna. Men ni vinner mkt på att ha ett flackare tak. Både utseendemässigt och i rumshöjd.
-Det är bra om taket lutar åt andra hållet för att få bort regnvatten etc från huvudbyggnaden.
-huvudbyggnaden skuggar solpanelerna
-har ni taklutning åt andra hållet kan ni ha samma tak över garage och carport. Tror det skulle bli finare.
 
M M Flo skrev:
När ni gör en sån enkel (och stilren) utformning av garaget tycker jag den passar brevid huset.
Tack Snälla för dina tips. Tänkte svara / bolla ideer med dig på dina frågor:

# Sen är frågan om ni inte ska släppa idén med solpaneler? Jag ser bara problem och begränsningar i det.
Svar: De är redan beställda och vi behöver ha de för vår elbil-laddning :(

# Förstår att lutningen är för optimera för solcellerna. Men ni vinner mkt på att ha ett flackare tak. Både utseendemässigt och i rumshöjd.
Svar: Kan ni förklara lite ? Hur många gradar blir det optimalt ? 6-8 grader ? Hur vinnat vi ytan ? Blir tacksam om ni kunde ge några bilder.

# Det är bra om taket lutar åt andra hållet för att få bort regnvatten etc från huvudbyggnaden.
Svar: Vi bor i ett bergrikt tomt och ganska brant lutar från huset mot framme åkermark. Har redan bra dranering så ska bara koppla med.
# huvudbyggnaden skuggar solpanelerna
Svar: Garaget blir 1.8 meter bort från huset och cirka 1.2 meter lägre höjd än huset. Ska jag höja garaget 250 cm till ? Jag tror att jag får solen den sidan ganska tidig på morgonen, problemet blir mellan 09.30-11.00 tiden då solen är kanske där. Hur kan man blir säkert med det ?Vårt hus är inte uppdaterat i google maps än annars skulle man ta hjälp från en solcell inspektions sida.

Som sagt vi vet inte om vi får bygga en enkel carport. Eller kanske vi följer vad handläggaren sade till mig "Du kan bygga en carport där, jag ska inte ditt och kolla bakom dina häck i af :)" , så kanske i framtiden vi byggar en carport med två starka pelare och glastak.

# har ni taklutning åt andra hållet kan ni ha samma tak över garage och carport. Tror det skulle bli finare.
Svar: Tyvärr kan inte för övan beskrivna.

Tack Snälla..
 
Redigerat:
Men ”optimera” så menade jag att solcellerna helst ska ha en lutning på typ 15-40grader. Så jag förstår att du vill ha en stor vinkel på taket. Gör du ett flackare tak måste du vrida upp solcellerna / sätta på konsoller och det är inte så snyggt. Men vad du vinner på ett flackare tak är runshöjden på loftet. Nu är det 1600mm (räknat från ytterkant takstol?) i högsta hörnet av loftet. Lägsta delen är väl max 500mm högt. Kanske inte supernice?

Tycker inte du ska göra garaget 250cm högre. Isf längre istället så du får plats med ett sovrum med ståhöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.