Jag har precis fått ett servitutavtal från mitt kommunala bredbandsbolag, ska själv ansluta mig. Och de vill dra en opto kabel på min mark med servitut. Ingen ersättning utgår. Däremot står det att om jag behöver stenspränga eller liknande så står de för den ev. fördyrande kostnaden under förutsättning den är rimlig.
Om jag vill bygga, anlägga väg osv. Så ska de stå för kostnaden att flytta den. Givetvis med brasklappen om det är rimligt.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
K Kålö skrev:
Ja men då är det upp till exploatören att lösa det. Ser inte det som ett problem
Lite så jag resonerar för att tacka nej till att de använder tomten.
 
V VetarN skrev:
Jag skulle absolut säga ja men ta upp fina farhågor o be dom betala. Byter du dagvattenledning hinner du dö så det blir näste ägares problem.

Första hand kommun i andra hand grannen.

De kommer betala.. ungarna vill ha snabbt internet :)
Jag ser det så här: genom att dra över Din tomt så spar fiberföretaget pengar. Jag förutsätter att de unga familjerna har fått ett fast pris. Det brukar vara så. Så det är fiberföretaget som vinner på att dra över Din tomt. När de gör det så finns fibern på Din tomt. Då kostar det dem inget extra att ansluta även Dig. Därför skall de göra det gratis som motprestation istället för den kostnad de skulle fått om de inte fick gå över Din tomt.

Sedan var det det där avtalet Du skulle skriva på. Med hänsyn hur känsligt det skulle vara att rota i backen hos Dig och de konsekvenser det medför, så skulle jag bygga in en formulering om att i den händelse Du skulle behöva rota i backen, så skall det ske under deras överinseende och på deras ekonomiska ansvar om fiberanslutningen till de unga grannarna skulle brytas. Då blir de nämligen sura på Dig och Du får bära hundhuvudet och höga kostnader.
På detta sätt tvingas de noga föra ritningar över hur fiberkabeln går och inte Du!

Om de inte går med på detta så får de dra fiberkabeln den andra dyrare vägen. Det är inte Ditt problem!
 
  • Gilla
Robban Stutt
  • Laddar…
Hansuno Hansuno skrev:
Då kostar det dem inget extra att ansluta även Dig
Mycket bra förslag! :love: TS behöver givetvis två fiberanslutningar! (y)
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 9 till
  • Laddar…
J jras skrev:
Hej

Blev uppringd av kommunens stadsnät och de vill gräva ner fiber till två av våra grannar längre ner på vägen (fristående hus). För att undvika dra upp asfalten i vägen (en 70väg) vill de gräva en bit in på vår tomt. Det blir en sträcka på ca 15-20 meter längs kanten på vår tomt (ca 1-2 meter in från tomtgränsen). En yta där vi har parkering och garageuppfart (vi har bärlager och nån småsten). Under marken har vi inkommande elledning till vårt hus (fibern kommer gå vinkelrät mot denna elledning), jordvärmeslinga (beroende på hur långt in på vår tomt de gräver), samt att vår dagvattenavloppsledning delvis lär gå ganska parallellt med denna nya fiberledning.

Det som bekymrar mig är att man behöver skriva ett markupplåtelseavtal som gäller i 50år, där vi som fastighetsägare måste "..iaktta försiktighet vid aktiviteter i ledningens närhet..", mm.

Så om vi exempelvis i framtiden får problem med dagvattenledningen (som är gammal), och behöver gräva upp så måste vi tänka på att ta hänsyn till fiberledningen (kanske inte det första man tänker på om man har vatten i källaren). Elledningen in är också gammal, så det kan ju hända att den behöver bytas i framtiden...

Men grannarna som vill ha fiber är trevliga unga familjer, vill helst inte ställa till det för dom.

Ersättningen verkar vara nån tusenlapp (eller två? killen verkade lite vag här), överraskande lågt kan man tycka? (ja inte gör man det för pengarna iallafall :))

Undrar om någon har erfarenhet av sånt här? Hur bör man resonera? Ska man vara schysst och acceptera sånt här?

Tacksam för råd!
Jag hade inte acceptera det för den summan. Det kommer eventuellt skapa problem för dig i framtiden då du inte kan disponera marken som du vill och potentiellt minska värdet av din fastighet vid en eventuell försäljning. Kommunen får gräva upp asfalten tycker jag. Du är inte taskig mot grannarna utan tackar nej till ett smaligt förslag från kommunen.
 
B Bengt Svejdur skrev:
Fiberägaren ska ju rapportera att de har lagt ner en kabel till www.ledningskollen.se så att det går att få reda på var det finns ledningar långt fram i tiden och den/de som ska gräva där för att reparera/byta dagvatten ledning har ju skyldighet att gå in på den sajten för att kolla sådant innan de gräver. På den kartan ska ju alla ev. ledningar finnas markerade. Som ytterligare säkerhet så ska ju de som gräver ha utrustning för att själva kolla så att inget finns där som kan skadas.
Du har nog missförstått det hela med ledningskollen. Det är en tjänst för att underlätta för ledningsägare vid schakter. Det är valfritt att gå med och även om många ledningsägare är med så är det inte på något sätt obligatoriskt.

Det enda kravet som finns är att ledningsägaren ska märka ut var ledningen finns, men det finns inga krav på vilken noggrannhet. Ledningsägaren kan i princip föreskriva handschakt de närmaste 5m från ledningens position. Har man då maskinschaktat och skadat ledningen får man bekosta reparationen själv.
Nu målar jag fan på väggen, men nu för tiden så lägger man ofta med söktråd ovanför fibern, på så sätt kan man få ut både djup och position på söktråden, så länge som den är korrekt skarva och inte avgrävd någonstans på vägen. Det bästa är om man även kan få den inmätt med nätverks-RTK.

GlennB GlennB skrev:
Nej.

Ledningsrätten säger inte att dom har rätt att dra ledningen på för dom billigaste stället, det KAN kanske bli så, men det kan också bli så att dom istället för bryta upp vägen, eller trycka fibern under eller nåt liknande.
Det har du helt rätt i, nu jobbar inte med fiberförläggning utan med VA och i de fall där vi har sökt ledningsrätt har vi i princip alltid fått lägga ledningen där vi har velat.

C Ceci skrev:
Jag hade nog kollat upp om de återställer din mark. Återställa parkering, uppfart mm kostar mer än 2000. De som gräver ner fiber brukar låta kunderna återställa själva.
Ofta är det så att i anslutningsavtalet står det att i schakt in till ditt egna hus ingår endast grovåterställning. Vid förläggning av stamledning så ska de givetvis återställa marken till ursprungligt skick. Detta innebär att eventuella sättningar som uppstår efteråt ska återställas.

Slutligen ska man väl säga att det är stor skillnad på olika ledningsägare, ett kommunalt bolag eller exempel IP-Only som har varit starkt ifrågasatt här.
 
  • Gilla
Räv3n
  • Laddar…
Det finns många experter på området.
Att inte tillåta ett sånt ingrepp verkar ovanligt småaktigt.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 2 till
  • Laddar…
P Per-Erik Persson skrev:
Det finns många experter på området.
Att inte tillåta ett sånt ingrepp verkar ovanligt småaktigt.
Småaktigt att äga sin mark och rätten till den för att andra privata eller kommunala bolag skall tjäna pengar...
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
J jras skrev:
Hej

Blev uppringd av kommunens stadsnät och de vill gräva ner fiber till två av våra grannar längre ner på vägen (fristående hus). För att undvika dra upp asfalten i vägen (en 70väg) vill de gräva en bit in på vår tomt. Det blir en sträcka på ca 15-20 meter längs kanten på vår tomt (ca 1-2 meter in från tomtgränsen). En yta där vi har parkering och garageuppfart (vi har bärlager och nån småsten). Under marken har vi inkommande elledning till vårt hus (fibern kommer gå vinkelrät mot denna elledning), jordvärmeslinga (beroende på hur långt in på vår tomt de gräver), samt att vår dagvattenavloppsledning delvis lär gå ganska parallellt med denna nya fiberledning.

Det som bekymrar mig är att man behöver skriva ett markupplåtelseavtal som gäller i 50år, där vi som fastighetsägare måste "..iaktta försiktighet vid aktiviteter i ledningens närhet..", mm.

Så om vi exempelvis i framtiden får problem med dagvattenledningen (som är gammal), och behöver gräva upp så måste vi tänka på att ta hänsyn till fiberledningen (kanske inte det första man tänker på om man har vatten i källaren). Elledningen in är också gammal, så det kan ju hända att den behöver bytas i framtiden...

Men grannarna som vill ha fiber är trevliga unga familjer, vill helst inte ställa till det för dom.

Ersättningen verkar vara nån tusenlapp (eller två? killen verkade lite vag här), överraskande lågt kan man tycka? (ja inte gör man det för pengarna iallafall :))

Undrar om någon har erfarenhet av sånt här? Hur bör man resonera? Ska man vara schysst och acceptera sånt här?

Tacksam för råd!
Jag jobbar som projektledare och arbetar med liknande projekt där privata markavtal inblandade. Jag jobbar dock inte på svenska stadsnät.
1. Det e schysst om du säger ja, både för miljön och för dina grannar. Att vi ringer privata markägare är våran sista utväg så tro inte att dom har tatt dig som första bästa alternativ.
2. Du kan verka lite svår och ja du kan höja ersättningen lite. Räkna inte med att du kommer bli rik. Har dom förslagit 2000kr så kan du säga 10000-15000kr max 20000kr om det handlar om fler än 2 kunder som skall anslutas. Finns det flera alternativa tomter som dom kan gå på så kommer dom testa där först innan dom godkänner dina önskemål. Dom kan säga att dom följer statlig taxa etc men stå på dig, du kan få ett par tusen till om dom inte har andra vägar att gå, åter igen räkna inte med att du blir rik.
3. Gällande markupplåtelseavtal, hänsyn och skötsel av ledningen så tycker jag att du ska ta det med en nypa salt. Det e generella regler och bestämmelser som gäller i hela Sverige och markägaren åker sällan på nått om hen har en god relation med nätägare även om hen är orsaken till felet. Sen kommer allt finnas i ledningenskollen så risken att skada ledningen är relativt liten.
4. Kräv full återställning och ev. Stenar och dekorationer ställs tillbaka precis som dom var innan. Du kommer garanterat inte tänka på att det finns en ledning där och alla som gräver i sverige kollar i ledningskollen, vi beställer alltid en ledningskarta just där vi tänkt gräva innan arbetet utförs vilket betyder att oavsett om du berättar om ledningen eller inte så har dom som tänkte t.ex dra om dagvatten koll på att el, fiber osv finns där. Fråga stadsnätet om ledningenen kommer att slutdokumenteras och att dom skickar inmätningsfilen till ledningskollen.

Oavsett vilken ersättning du kommer erbjuds så tänk att du gör detta mest för att vara schysst mot dina grannar och miljön. Är det ett bidragsberoende projekt så är det skattepengarna och staten som pröjser. Nätägaren drabbas inte så mycket av det.

En viktig sak att nämna är att dom kan välja att gå med ledningsrätt, det innebär att du blir helt maktlös över din ägodel (marken) en sådan ansökan försenar leverans med 6-8 månader och du kan överklaga beslutet så du tjänar ytterligare 1-2 månader men dom kommer vinna tillslut. En ledningsrättsansökan kostar nätägaren ca 15-20k.
 
  • Gilla
jras och 6 till
  • Laddar…
Vi har precis fått vårt fiber nedgrävt på åkern utanför vår tomt (ensamt hus på landet, som de inte tjänar nått på.. men de tyckte att det var lite elakt att vi som enda hus inte skulle bli erbjudna...)..

Ska tillägga att ALL vår jordvärmeslang också (snäll granne) ligger där..

Kan säga att första åren vi bodde, var vi nervösa vid allt jordbruk runt gården.. (Har du sett fårorna de plöjer upp för potatis..).. trodde vi skulle få lappa ihop slangarna med silvertejp.. ;)

Men det har funkat bra, precis som grävningen för fiber verkar ha gjort..

Har du nått ställe som oroar dig, be dem borra under (som de gör under vägar).. tex vid inkommande avlopp el dagvattenrör ..

Här borrade de under trädrötterna för att ta sig in på vår tomt (från åkern). De insåg att rötterna var enklare attt ta sig under än att försöka gräva.. (gamla bokar, stenhård mark).

Fick fyra hål medan de grävde/blåste och stoppade igenom slang.,

Sedan grävdes de ju ner helt när de var inne på tomten.. (och kopplades ihop nere på åkern med) (y)

Så fråga dem, om du oroar dig..
 
  • Gilla
jras och 2 till
  • Laddar…
G gnuttisch skrev:
Jag har sagt att de får anlägga det i slänten längs trafikverkets väg, tar ju ett tag med tillstånd men brukar gå.
Hej! De vill nog helst inte lägga ledningen inom trafikverkets område för då ta de ut hyra som då belastar ledningsägaren i all framtid (och förmodligen öka).
 
Aah
A AndersS skrev:
Ställ kontrollfråga hur man senare kan göra en utsättning av fibervägen om det skulle behövas, dvs hur dokumenteras fiberdragning. Vem har ansvar för utsättning vid framtida arbeten? För egen del tar du bilder när arbetet utförs, mäter och dokumenterar, alltid bra för minnet är kort.
För övrigt skulle jag tillåta det.
Man lägger ut metallslingor längs röret så man kan hitta dem lätt vid behov. Passa på att få fiberrör draget till en egen nod (pris; minst 25’ för att ansluta + grävarbete) så kan du lätt ansluta själv sen - ännu billigare att göra det samtidigt. Höjer värdet på fastigheten.
 
J jras skrev:
Tack för svar! Ja man kanske ska ställa krav på att de ska lägga fibern under dagvattenledning och elledning, på så sätt blir ju risken att gräva av fibern "om 10år" mycket mindre - En bra ide! Men kan man göra det? (har ingen erfarenhet av sånt här)
J jras skrev:
Tack för svar! Ja man kanske ska ställa krav på att de ska lägga fibern under dagvattenledning och elledning, på så sätt blir ju risken att gräva av fibern "om 10år" mycket mindre - En bra ide! Men kan man göra det? (har ingen erfarenhet av sånt här)
Jag grävde 1,2 km fiber själv. Passerade både el och telekabel. På dessa ställen så handgrävde jag en hel del så jag kunde skjuta in slangen under befintlig ledning. Så visst går det men det är mycket jobb, dock inte ditt problem. Viktigt att återpacka med bra material så det inte blir sättningar.
 
  • Gilla
jras och 1 till
  • Laddar…
J
Vill bara lägga en kommentar om att den dagen ni ev måste gräva om era ledningar kommer ni troligen anlita någon firma som gör det, jobbigt att gräva med spade . Om de får en ledningskarta från er där fiber finns utmarkerat så blir ansvaret deras att hålla den intakt när de utför jobbet. Skulle de råka gräva sönder fibern så går det på deras företag eftersom du upplyst om att den finns där och de har försäkring (troligtvis) som täcker sådana missöden. Har varit med om liknande själv nämligen och det var inga konstigheter
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
J jras skrev:
Hej

Blev uppringd av kommunens stadsnät och de vill gräva ner fiber till två av våra grannar längre ner på vägen (fristående hus). För att undvika dra upp asfalten i vägen (en 70väg) vill de gräva en bit in på vår tomt. Det blir en sträcka på ca 15-20 meter längs kanten på vår tomt (ca 1-2 meter in från tomtgränsen). En yta där vi har parkering och garageuppfart (vi har bärlager och nån småsten). Under marken har vi inkommande elledning till vårt hus (fibern kommer gå vinkelrät mot denna elledning), jordvärmeslinga (beroende på hur långt in på vår tomt de gräver), samt att vår dagvattenavloppsledning delvis lär gå ganska parallellt med denna nya fiberledning.

Det som bekymrar mig är att man behöver skriva ett markupplåtelseavtal som gäller i 50år, där vi som fastighetsägare måste "..iaktta försiktighet vid aktiviteter i ledningens närhet..", mm.

Så om vi exempelvis i framtiden får problem med dagvattenledningen (som är gammal), och behöver gräva upp så måste vi tänka på att ta hänsyn till fiberledningen (kanske inte det första man tänker på om man har vatten i källaren). Elledningen in är också gammal, så det kan ju hända att den behöver bytas i framtiden...

Men grannarna som vill ha fiber är trevliga unga familjer, vill helst inte ställa till det för dom.

Ersättningen verkar vara nån tusenlapp (eller två? killen verkade lite vag här), överraskande lågt kan man tycka? (ja inte gör man det för pengarna iallafall :))

Undrar om någon har erfarenhet av sånt här? Hur bör man resonera? Ska man vara schysst och acceptera sånt här?

Tacksam för råd!
Ja, det står ju att ni ska ta syn på fiberdukt, men det räcker att ni gör en ledningskoll i framtiden, om det skulle bli aktuällt med arbete i er tomt.
Efter min erfarenhet i fiberbranschen, jag råder er att vara på plats när de gräver... och var säkra på att de inte skadar andra kablar.
Se till och fräga att ni få med en fiber till ert hus om ni inte har redan det. Förberedelse alltså!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.