A Angelica87 skrev:
Vad kan jag göra? Finns det något kryphål i regelverket jag kan använda mig av? Eller något sätt att öka verkansgraden på nya pannan?

Eller bara inse att det är kört och att jag måste köpa en helt ny vedpanna?
Jag kom runt det eftersom jag har luftvärmepump som jag angav som huvudsaklig värmekälla.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast anmäler de verkligen till kommunen? Har för mig att de själva bara noterar i sina papper vad man har för panna? Sotaren har väl inget uppdrag att hålla rätt på att alla söker de bygglov som krävs för ditten och datten?
I mitt fall pratade jag med sotaren ang att byta ut min gamla Albin-panna mot en beggad Nibe 3300 vilken inte får säljas from 2020. Han ansåg att i o m att Nibepannan är så ofantligt mycket renare och effektivare än den gamla pannan så fanns det ingen anledning att krångla till det. Den installerades ordentligt så det var inga problem. Han hade ingen anmälningsplikt gentemot kommunen.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
S
A Angelica87 skrev:
Det vågar jag inte göra. Sotaren är väl skyldig att anmäla till kommunen att jag bytt panna? Och byter jag panna utan att ha fått okej från kommunen så kan de utfärda böter...
Du tänker rätt. Regler är i många fall till för att kompensera för att saker utförs på olämpligt sätt av särintresse eller okunskap.

Förvånar mig att inlägg uppmanar till medvetet tvivelaktiga utföranden.
Mvh
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
A Angelica87 skrev:
Det vågar jag inte göra. Sotaren är väl skyldig att anmäla till kommunen att jag bytt panna? Och byter jag panna utan att ha fått okej från kommunen så kan de utfärda böter...
Byt panna och byt sedan sotare
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
Om du inte törs gå fulvägen och bara byta från en gammal vedpanna till en annan och begära sotning innan du ska börja elda igen. så tar man omvägen och ansöker och säger att man gjort ändringen för att kunna börja elda med pellets istället. det finns fina dubbelluckor där man kan alternera mellan pellets och ved.. En beg pelletsanläggning kostar inte många tusenlappar på nätet. börjar runt 2-3-4000 kr beroende på ålder osv.

Brukar gå lättare när man uppdaterar till pellets som anses renare än ved bland miljö stollarna som letat sig in på kommuners bygg och miljö avdelningar. Då har du din anläggning godkänd och den funkar med både ved och pellets. Man skriver ju in båda så man kan alternera som man vill.. brukar gå igenom utan problem och man slipper tjaffsa lika mycket för att få sin rätt igenom,
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
A Angelica87 skrev:
Det vågar jag inte göra. Sotaren är väl skyldig att anmäla till kommunen att jag bytt panna? Och byter jag panna utan att ha fått okej från kommunen så kan de utfärda böter...
Men....går du aldrig mot rött ljus heller? Och böter blir det nog inte direkt, det börjar nog med en tillsägelse/varning. Om du fortfarande har fjärilar i magen är det då du bestämmer dig för en ny panna. Inte innan...

A Angelica87 skrev:
Jag misstänker att det är samma här, att de är skyldiga att anmäla. Även om sotaren rent moraliskt är på min sida.
Fråga sotaren om han anmäler...då vet du iaf det.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Behåll den gamla pannan men koppla acctankarna till den så får du en klar förbättring, slipper slänga den delen i sjön och behöver bara få ut den nya pannan igen, förhoppningsvis utan att ta hål i väggen.
 
H harven1 skrev:
Jag säljer kökspannor och regeln är att vid utbyte att den "nya" skall vara likvärdig eller bättre än den gamla avseende verkningsgrad och CO. Panna mot panna är ingen väsentlig förändring och behöver inte anmälas till kommunen. Men vet att det problematiseras mer ju längre ut i skogen kommunen ligger.
Men det gäller väl bara just kökspannor?
 
A Angelica87 skrev:
Hej!

Jag bor i hus med en vedpanna Etna duo i källaren. Tror den är från 1983. Acktankar saknas.

En kompis rev för ett tag sedan ut en Atmos DC 35 SF. Jag köpte den av honom plus acktankar. Jag betalade även en hel del för att ta upp ett hål i husgrunden, köra in panna och acktankar och sedan mura igen hålet.

DUM SOM JAG ÄR så tänkte jag inte på att kommunen kanske skulle ha synpunkter på detta. Jag hade naivt trott att jag gjorde något bra ur miljösynpunkt, genom att skaffa en vedpanna som är drygt 20 år yngre samt även skaffat acktankar. Men nej, kommunen säger att jag måste kunna visa papper på att pannan jag installerar har en verkansgrad på minst 87%, annars blir det avslag. Detta enligt Boverkets regler. Jag ringde Atmos och de uppgav att för modellen jag köpt är verkansgraden bara 82%.

Effetkten hos Etna Duo är 25 kw, vilket skiljer sig för mycket från effekten hos den nya pannan, därför måste de nya reglerna följas. Som jag förstår det så hade allt varit okej om gamla och nya pannan hade haft samma effekt eftersom det då inte skulle räknas som en väsentlig förändring av eldstad.

Vad kan jag göra? Finns det något kryphål i regelverket jag kan använda mig av? Eller något sätt att öka verkansgraden på nya pannan?

Eller bara inse att det är kört och att jag måste köpa en helt ny vedpanna?
Dålig verkningsgrad betyder att det är mycket oförbrända gaser vilket är farligt för både dej och grannarna. Kan du inte montera en katalysator för efterförbänning?
 
  • Gilla
Patmark
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Men det gäller väl bara just kökspannor?
Boverket är trötta på okunniga tjänstemän som tolkar reglerna för att kunna fakturera. Det sista är min tolkning. Jag snuddade vid ämnet när jag pratade med jurist på Boverket senast o det kan vara så att det jag skrev om kökspannor även är tillämpligt på pannor som inte står i köket. Jag sålde nyligen en kökspanna som ställdes i källaren där det stått en vedpanna och skorstensfejarmästaren tyckte det var ok.
Jag håller med om att regler är till för att följas men det som avgör vad som kommer ut ur skorstenen är beroende av vad som eldas och eldarens skicklighet. Jag övetygad om att den gamle i Norrland som eldat hela sitt liv med torr björkved i sin 60 år gamla Norrahammar generellt släpper ut mindre än hobbyeldaren med kaminen som har en massa dyra miljöcerftikat.
 
  • Gilla
  • Älska
Pettsson76 och 3 till
  • Laddar…
A Angelica87 skrev:
Hej!

Jag bor i hus med en vedpanna Etna duo i källaren. Tror den är från 1983. Acktankar saknas.

En kompis rev för ett tag sedan ut en Atmos DC 35 SF. Jag köpte den av honom plus acktankar. Jag betalade även en hel del för att ta upp ett hål i husgrunden, köra in panna och acktankar och sedan mura igen hålet.

DUM SOM JAG ÄR så tänkte jag inte på att kommunen kanske skulle ha synpunkter på detta. Jag hade naivt trott att jag gjorde något bra ur miljösynpunkt, genom att skaffa en vedpanna som är drygt 20 år yngre samt även skaffat acktankar. Men nej, kommunen säger att jag måste kunna visa papper på att pannan jag installerar har en verkansgrad på minst 87%, annars blir det avslag. Detta enligt Boverkets regler. Jag ringde Atmos och de uppgav att för modellen jag köpt är verkansgraden bara 82%.

Effetkten hos Etna Duo är 25 kw, vilket skiljer sig för mycket från effekten hos den nya pannan, därför måste de nya reglerna följas. Som jag förstår det så hade allt varit okej om gamla och nya pannan hade haft samma effekt eftersom det då inte skulle räknas som en väsentlig förändring av eldstad.

Vad kan jag göra? Finns det något kryphål i regelverket jag kan använda mig av? Eller något sätt att öka verkansgraden på nya pannan?

Eller bara inse att det är kört och att jag måste köpa en helt ny vedpanna?
Vet inte om du fick så många förslag på verkningsgrads förbättring. Men en som jag kommer på men som jag just nu bara sett till vanlig kamin är dubbelmantlad skorsten där man värmer luft med rökgas värmen så att säga. Om en sån lösning går att frambringa så ökar du definitivt verkningsgraden, finns säkert siffror på hur effektiv en sådan lösning är.
1kW in och 82% ut i värmesystemet, resten 180W är synbart ljus och rökgaserna. För att nå 87% räcker det ju med 50W extra återvunnen energi per 1kW system effekt.
 
A Angelica87 skrev:
Hej!

Jag bor i hus med en vedpanna Etna duo i källaren. Tror den är från 1983. Acktankar saknas.

Det finns flera olika sätt att beskriva verkningsgrad och dessutom olika begrepp..

Enligt BAXI:
"
Pannverkningsgrad = nyttig energi x 100/tillförd energi

Förbränningsverkningsgrad = tillförd energi - rökgasförluster x 100/tillförd energi

Systemverkningsgrad / Totalverkningsgrad = i byggnaden nyttogjord energi x 100 /tillförd energi

Årsmedelsverkningsgrad = Genomsnittet av systemverkningsgrad över ett helt år "

Vilket begrepp använder Din kommun?

Detta måste gå att lösa på nåt sätt;)
 
P Paja79 skrev:
ja skulle inte sagt nått utan bara bytt,...

sen kan du gå egensotarkurs så sotar du själv
Har kommuner kurser för att sota själv idag?
Jag har sökt i min kommun utan att hitta.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Det brukar vara räddningstjänsten som håller i dom kurserna så kolla med dom.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har kommuner kurser för att sota själv idag?
Jag har sökt i min kommun utan att hitta.
Vissa kommuner har nog det.
I min kommun så räcker det att skicka in en ansökan om att bli befriad från sotning.
I ansökan skall du intyga att du har rätt utrustning och rätt kunskap för detta.
Ansökan skickas till räddningstjänsten som sen tar kontakt med sotaren.
Sotaren har två möjligheter.
Att godkänna eller avslå ansökan.
Om han avslår måste han också motivera varför tex att den som ansöker är 93 år och sitter i rullstol.
Du får också bara ansöka för din egen fastighet, inte grannar eller släktingar.
Blanketten för ansökan hittar du hos din lokala räddningstjänst.
Då jag själv sotat i ca 20 år så har det aldrig varit problem.
Sotaren kommer vartannat år på besiktningen som är obligatorisk.
Även kontaktat försäkringsbolaget som inte har något att invända mot detta.
Inga höjda premier eller självrisker
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.